مسئولیت اجتماعی دانشگاه فراتر از کلاس‌های درس است/ ترویج فرهنگ جهادی در «دانشگاهی از مردم برای مردم»

دانشگاه آزاد اسلامی با ورود جهادی و کمک‌رسانی بی‌وقفه در اوایل سال جاری به چندین استان سیل‌زده کشور، اثبات کرد که «دانشگاهی از مردم و برای مردم» است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در جوامع بالغِ امروزی اهداف کارکردی دانشگاه به دیوارهای کلاس درس و مرزهای معمول آموزش و پژوهش محدود نمی شود و عرصه مسئولیت اجتماعی آن به حوزه‌های متنوعی از فضای نقش‌آفرینی‌های ملی و بین‌المللی گسترش پیدا می‌کند. مشارکت دانشگاه در ترویج فضیلت‌های شهروندی، صلح، رفاه و توسعه در پرتو آزاداندیشی و نقادی ازجمله ارزش‌هایی است که در سایه مسئولیت اجتماعی دانشگاه به رشد، رهایی، تعالی معنوی و مادی جامعه منجر می‌شود.

پس از وقوع سیل در اوایل سال جاری و بحران‌های آن، دانشگاه آزاد اسلامی در یک حرکت جهادی به مسئله ورود کرد تا بتواند از طریق پتانسیل‌های خود به مردم سیل‌زده مناطق خدمت کند. از این رو اقدامات بسیاری انجام گرفت تا شاید مرهمی بر زخم مردم سیل‌زده باشد. ورود جهادی دانشگاه آزاد به بحران‌ها و چالش‌های دوران پساسیل را می‌توان از نقاط عطف و مأموریت‌های اجتماعی این دانشگاه برشمرد.

بسیج امکانات و ظرفیت‌های کلیه واحدهای دانشگاه آزاد در مناطق سیل‌زده

بعد از وقوع سیل مخرب در استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و بلافاصله پس از دستور مقام معظم رهبری و پیام رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، به دستور ریاست دانشگاه ستاد مدیریت مقابله با بحران سیل در سازمان مرکزی‌ تشکیل و هماهنگی‌های لازم جهت کمک به هموطنان سیل زده صورت گرفت.

دکتر ولایتی در این پیام با اشاره به ضرورت امدادرسانی به مردم شریف استان‌هایی که در مناطق سیل زده دچار بحران و مصیبت شده‌اند خطاب به دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر بسیج امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد به ویژه تمامی واحدهای این دانشگاه در مناطق سیل زده و انجام اقدامات فوری تأکید کرد.

وی افزود: ضروری است اقدامات فوری از سوی روسای واحدهای دانشگاهی در استان و مناطق همجوار در این زمینه صورت پذیرد.

ولایتی همچنین تأکید کرد که لازم است کلیه واحدها در سایر استان‌های دیگر نیز به عنوان استان‌های معین و در محدوده‌ای که از سوی رئیس دانشگاه تعیین می شود، به کمک مردم استان‌های مصیبت دیده بشتابند.

رئیس هئیت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت همراهی با مسئولان و نهادهای امدادرسان و دست اندرکار تأکید کرد: در زمینه خدمات‌رسانی و امداد به منظور اقدامات کارآمدتر و سریع‌تر در زمینه خدمات‌رسانی و همچنین پرهیز از کار موازی در روند کمک‌رسانی، می‌بایست توجه به ایجاد هماهنگی با مسئولان و دست اندرکاران مورد توجه جدی قرار گیرد.

تشکیل قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد فعالانه پای کمک به هموطنان سیل‌زده ماند و از هیچ تلاشی دریغ نکرد و در راستای کمک‌رسانی هرچه منظم‌تر و منسجم‌تر گام‌های اساسی و محکمی نیز برداشت. قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی به‌ منظور کمک به هموطنان آسیب‌دیده از سیل در استان‌های کشور، بسیج امکانات دانشگاه برای کاهش و رفع مشکلات به وجود آمده و با حکم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیژن رنجبر به ریاست این قرارگاه منصوب شد.

این قرارگاه برای هماهنگی بیشتر و تسهیل در روند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده تشکیل شد و در پی آن نیز قرارگاه‌های جهادی استان‌های سیل‌زده مانند لرستان و خوزستان ایجاد شد. با توجه به لزوم مساعدت و کمک‌رسانی به هموطنان در استان‌های سیل‌زده کشور، با اولویت استان‌های غربی و جنوبی که درگیر حادثه سیل هستند، طبق دستور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و ابلاغیه بهروز طهماسب کاظمی مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها به روسای استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما)، در روز ۱۸ فروردین مقرر شد ماشین آلات سنگین و راه‌سازی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به مناطق سیل زده کشور اعزام شود.

بر این اساس، تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که دارای ماشین آلات سنگین و مخصوص راه‌سازی (لودر، بابکت، گریدر، تراکتورهای دارای بیل خاکبرداری و کامیون بزرگ و ...) هستند، موظف شدند هر چه سریعتر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه ۱۹ فروردین نسبت به اعلام ماشین آلات مذکور به اداره کل پشتبانی سازمان مرکزی اقدام کنند تا در اولین فرصت این ماشین آلات سنگین و راه سازی به مناطق سیل زده اعزام شوند.

دانشگاه آزاد سنگ تمام گذاشت

اسکان سیل‌زدگان مناطق استان گلستان در واحدهای دانشگاهی استان، طبخ روزانه غذای گرم در واحد گرگان، حضور 300 نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد در پاک‌سازی و لایروبی مدارس و منازل آسیب‌دیده از سیل، حضور تعدادی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با رشته‌های مرتبط با رودخانه و سیلاب جهت پیگیری و ریشه‌یابی چالش‌های سیلاب، اعزام ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌‌سنگین به شهرستان پل‌دختر، طبخ روزانه ۱۵ هزار پرس غذا در واحد شوشتر برای مناطق سیل‌زده، اعزام تیم‌های دامپزشکی متشکل از استادان و دانشجویان برای معاینه دام‌های بیمار مناطق سیل‌زده استان خوزستان، تشکیل کارگروه مهندسی آب قرارگاه جهادی منطقه شعیبیه برای آسیب‌شناسی سد و آب‌بندهای منطقه، تشکیل و اعزام گروه روانشناختی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در مناطق سیل‌زده استان خوزستان، ارائه پیوسته خدمات مشاوره روانشناسی، خدمات درمانی و توزیع دارو و راه‌اندازی کلینیک‌های دندان‌پزشکی و درمانی، اعزام 3 دستگاه آمبولانس بیمارستانی به مناطق سیل‌زده، استقرار اتوبوس‌های سیار خدمات دندان‌پزشکی تنها گوشه‌ای از خدمات جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های سیل‌زده کشور در اوایل سال جاری است.

آغاز پژوهش‌های اثرگذار دانشگاه در حوزه سیل

طرح پژوهشی بررسی سیلاب و راه‌های مقابله با آن در استان‌های خوزستان و لرستان با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی لرستان و خوزستان بلافاصله پس از مهار بحران‌های سیل آغاز شد. پژوهش‌های اثرگذار و ارتباط مؤثر دانشگاه با جامعه یکی دیگر از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق الگوی «دانشگاه اجتماعی» بود، از این‌رو طرح‌های پژوهشی مسئله‌محور در همین راستا در واحدهای دانشگاهی مناطق سیل‌زده آغاز شد.

بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه‌ آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی مطرح کرد: مراکز تحقیقاتی و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های لرستان و خوزستان ابعاد مختلف سیل اخیر را اعم از مدیریت بحران، طراحی شهری و روستایی و مسائل اجتماعی بررسی و تحلیل کنند.

نگاهداری اظهار کرد: ثبت و جمع‌آوری اسناد و مدارک علمی اعم از تصاویر، فیلم‌ها و نظایر آن از سیل توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی، ذخیره علمی ارزشمندی است که تلفیق آن با تحلیل‌های تخصصی و انتشار گزارش تحلیلی و مستند این حوزه، ابزار علمی قدرتمندی در اختیار جامعه علمی و مدیریتی کشور برای مدیریت بهتر رخدادهای مشابه در آینده قرار می‌دهد.

همچنین در جلسه‌ای اختصاصی، کارگروه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در استان‌های لرستان و خوزستان به ارائه گزارش تصویری از نتایج بررسی‌های اولیه خود پرداختند و مقرر شد گزارش جامع علمی در این خصوص با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه تهیه و منتشر شود.

همچنین نظام موضوعات پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان طرح پایش در استان لرستان و خوزستان به حوزه سیلاب و ابعاد آن اختصاص پیدا کرد.

ورود فناوری‌های دانشگاهی به حل چالش‌های مناطق سیل‌زده

فناوری‌های نوین همواره در شرایط سخت و بحرانی می‌تواند نقش سازنده‌ای در مهار و کنترل بحران داشته باشد. تنها سه روز پس از فروکش سیل استان لرستان و شهرستان پل‌دختر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با طراحی و ساخت مکانیزمی اتوماتیک تحت عنوان دستگاه «دریل تخلیه گل‌ولای» به کمک اکیپ‌های جهادی پل‌دختر آمدند. واحد قزوین که سال‌هاست در حوزه روباتیک رتبه‌های برتر جهانی را کسب می‌کند این بار نشان داد که علم می‌تواند در مسیر خدمت به جامعه قرار گیرد و محصول دانشگاه باید برای حل مسئله باشد.

این دستگاه با حرکت رفت و برگشتی با هر سیکل حرکتی وارد رسوبات گل و لای شده و با توجه به ساختار مارپیچی مته، رسوبات و گل‌ولای را استخراج می‌کند. قطر مته مارپیچی دریل ۳۲ سانتی‌متر بوده که قابلیت استخراج حجم قابل‌توجهی از گل‌ولای را دارد. ورود به‌موقع تکنولوژی به بحران سیل پل‌دختر و تسریع در امر پاک‌سازی معابر و ساختمان‌های مسکونی خدمت دیگری از فناوران و ایده‌پردازان جوان دانشگاه آزاد اسلامی در ایام بحران کشور به‌شمار می‌رود.

دانشگاهی از مردم برای مردم

ورود دانشگاه به نقش‌آفرینی در عرصه‌های اجتماعی مانند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده، نشان از مسئولیت‌پذیری دانشگاه آزاد اسلامی در قبال جامعه است. بخشی از تحولات فرهنگی در جامعه نیز با چنین اقداماتی صورت می‌گیرد که نگاه و حرکت دانشگاه را متفاوت از گذشته می‌کنند. اقدامات جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده کشور، درکنار تقویت اثرگذاری دانشگاه در جامعه، کلاس درس پرمحتوایی برای دانشجویان بود تا بتوانند در مواقع بحران با روحیه جهادی در کنار هم‌وطنان خود ایفای نقش کنند.

استقرار قرارگاه‌های جهادی و تعمیق ارتباط دانشگاه با جامعه منجربه شناسایی مشکلات و چالش‌هایی می‌شود که اغلب دور از چشم نخبگان هستند، لذا استمرار فرهنگ جهادی در مناطق آسیب‌دیده و محروم می‌تواند قرارگاه‌های عملیات جهادی و کمک‌رسانی را به قرارگاه جهاد علمی تبدیل کند. دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط بحرانی کشور در اوایل سال جاری اثبات کرد که «دانشگاهی از مردم و برای مردم» است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061002

وب گردی

وب گردی