مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 27 بهمن

«اجرای تنها یک‌سوم مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزاری آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت ظرف هفته آینده و آغاز ثبت‌نام سرباز ماهر در دانشگاه جامع علمی کاربردی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 27 بهمن به شرح زیر است:

دانشگاه‌های ویژه معلولان چگونه اداره می‌‌شوند؟

در این عنوان روزنامه فرهیختگان برترین دانشگاه‌های جهان را در زمینه ارائه خدمات به دانشجویان ناتوان جسمی و حرکتی بررسی شده است. خدماتی که در دانشگاه برونل به دانشجویان معلول ارائه می‌شود، یکی از برترین تجربه‌هایی است که این دانشجویان دارند. این مرکز آموزشی خدمات متعددی را برای راحتی حال آنها فراهم می‌کند. اتاق حسی، قسمتی از این دانشگاه است که در سال 2018 از آن رونمایی شد. در این اتاق می‌توانند حواس خود را محدود یا تقویت کنند. درواقع، قرار گرفتن در این اتاق فرصت مناسبی را برای ظرفیت یادگیری آنها فراهم می‌کند. این پروژه نوآورانه از دو سال قبل از راه‌اندازی آغاز شد. علاوه‌بر آن، شرایط مناسب برای ورزش و فعالیت بدنی دانشجویان معلول هم مهیا شده؛ به‌عنوان مثال ویلچرهایی مخصوص بازی بسکتبال تهیه شده که توانمندی‌های فیزیکی آنها را در کنار یادگیری دروس تئوری تقویت می‌کند.

دانشگاه ووستر خدمات خاصی به دانشجویان معلول خود ارائه می‌دهد، ازجمله تعیین افرادی برای کمک به دانشجویان معلول در نت‌برداری از کلاس‌های درس، مدرسان پشتیبان آموزشی، دستیاری برای استفاده از کتابخانه و حضور یک مترجم یا فردی که بتواند حرف‌های دانشجویانی که در تکلم خود دچار مشکل هستند، بیان کند. همچنین برگزاری کارگاه‌های افزایش آگاهی و کلاس‌های فوق‌العاده، سیستم‌های حمایت مالی، ارائه وام‌های محدود و فناوری‌های کمکی از این دست خدمات محسوب می‌شوند.

خدماتی که در دانشگاه لیدز به دانشجویان معلول ارائه می‌شود نیز در راستای بهبود شرایط آموزشی و زندگی اجتماعی آنهاست. علاوه‌بر این، دانشگاه شرایط مساعدی را برای تردد دانشجویان معلول در دانشگاه فراهم کرده و حتی سرویس‌های بهداشتی سیار هم برای آنها در نظر گرفته است. در فضای دانشگاه رمپ‌هایی برای تردد ویلچرها و سیستم‌های بالابری روی پله‌ها تعبیه شده است تا دانشجویان راحت‌تر بتوانند در فضای دانشگاه رفت‌وآمد کنند. به‌طور قطع استفاده از چنین امکاناتی در تمام دانشگاه‌ها می‌تواند ‌انگیزه معلولان را به ادامه تحصیل افزایش دهد. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

اجرای تنها یک‌سوم مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نزدیک به دوهزار و ۳۰۰ مصوبه دارد که از نظر موضوعی، ۶۶درصد مصوبات به حوزه علم و فناوری و ۲۷درصد به حوزه فرهنگ مرتبط است. هفت درصد مصوبات هم هر دو حوزه علم و فناوری و فرهنگ را پشتیبانی می‌کند؛ همچنین بخش عمده مصوبات اجرایی شده به حوزه علم اختصاص دارد و تنها یک‌سوم مصوبات حوزه فرهنگ اجرایی و عملیاتی شده است.

معاون نظارت و ارزیابی حوزه فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این تمرکز ویژه در علم و فناوری تیم مدیریت را به این جمع‌بندی رساند که باید ساختار مجزا و ویژه‌ای برای حوزه فرهنگ در نظر گرفته شود.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 27 بهمن به شرح زیر است:

برگزاری آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت ظرف هفته آینده

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف استخدامی آموزشیاران نهضت سواد آموزی نیز گفت: در مورد آموزشیاران مشکل جدی وجود ندارد. بخش عمده‌ای می‌توانند در آزمون درنظر گرفته شده شرکت کنند و اگر موفق شدند یک دوره یکساله آموزش می‌بینند. این آزمون هفته آینده برگزار خواهد شد. اخیرا پرونده‌ها تکمیل شده و زمانبندی تعیین شده است. اما درباره مربیان پیش دبستانی آنها که حقوقشان را از آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند و از قبل سال91 با ما همکاری کرده‌اند مشمول می‌شوند اما آنها که از ما ابلاغ نداشته و یا حقوقشان را از ما دریافت نکرده‌اند مشمول نیستند. اینها باید در آزمون‌های استخدامی عمومی شرکت کنند.

وزیر آموزش و پرورش درباره اطلاعیه سازمان سنجش و عدم برگزاری کنکور در برخی کشورها گفت:از اقدام سازمان سنجش اطلاعی ندارم چه کرده است.آنها استانداردهای خاص خود دارند اما اگر مشکلی برای دانش آموزان ایجاد شود ما پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه شرط افزایش سقف سنی برای دانشگاه فرهنگیان تغییری نکرده و بالا بردن سن، محدودیت قانونی دارد اعلام کرد که عید 99 هم پیک نوروزی نداریم. چندسالی است تکالیف مهارتی آمده و به شکل پیک نیست.وی درباره مدارس شعب اخذ رای برای انتخابات گفت: همکاری خوبی با وزارت کشور داریم.عمده انتخابات روی دوش آموزش و پرورش است.مدیران و مدارس ما در برگزاری انتخابات مشارکت موثر دارند.

آغاز ثبت‌نام سرباز ماهر در دانشگاه جامع علمی کاربردی

سعید اشرفی مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی از آغاز ثبت نام طرح سرباز ماهر در مراکز علمی کاربردی ناجا خبر داد و گفت: ثبت‌نام تا 5 اسفند ادامه دارد. وی با اشاره به آغاز ثبت نام طرح سرباز ماهر گفت: با توجه به ماموریت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی، این دانشگاه با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش‎های مهارتی به سربازان را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: براساس تفاهم نامه ای که میان دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی وحرفه ای و ستاد کل نیروهای مسلح منعقد شده، ثبت نام سرباز ماهر به صورت آزمایشی در هشت استان آذربایجان غربی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، گیلان، کرمانشاه، خراسان رضوی و تهران آغاز و تا 5 اسفند ادامه خواهد داشت.

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: در حال حاضر و در ابتدای این طرح از ظرفیت مراکز علمی کاربردی ناجا استفاده می‌شود و در مراجل بعدی از تمامی ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای استفاده خواهد شد.وی افزود: سربازان داوطلب میتوانند (سامانه ساتب) مراجعه کنند امکان ثبت نام داوطلبان از طریق این سامانه فراهم است.

در این مرحله 11 عنوان تک پودمان برای سربازان داوطلب و متناسب با علاقه و نیاز بومی استان مربوط ارائه می‌شود.این دوره های پودمانی در4 حوزه اصلی صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر و مدیریت است.

در مرحله آزمایشی سرباز ماهر، دوره های صنعت، جوشکاری، مکانیک ماشین افزار، مکانیک خودرو، گرایش برق صنعتی، گرایش الکترونیک صنعتی، صنایع چوب و تولید مبلمان، دامپروری، پرورش صنعتی طیور، باغبانی و تولید محصولات گلخانه ای، گردشگری، مترجمی زبان انگلیسی و مدیریت کسب و کار ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061022

وب گردی

وب گردی