فعالیت انجمن‌های علمی به چاپ مقاله و روزنامه دیواری محدود بود/ تلاش می‌کنیم از هر انجمن چند استارت‌آپ ایجاد کنیم

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: تلاش می کنیم نگاه انجمن‌ها را تغییر دهیم؛ چراکه تاکنون فعالیت انجمن‌ها به چاپ مقاله، ترجمه کتاب و انتشار روزنامه دیواری محدود بود.

مجید سروری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت انجمن‌ها در باشگاه پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات گفت: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد علوم و تحقیقات فعالیت خود در خصوص انجمن‌ها را از صفر شروع کرده است؛ پیش از این تعداد انجمن‌ها بسیار کم و فعالیت‌ها نیز بسیار محدود بود.

او در خصوص تسهیل فعالیت دانشجویان در انجمن‌ها توضیح داد: در ابتدا با روسای دانشکده ها صحبت کردیم تا موانعی که برای فعالیت انجمن‌ها وجود دارد را رفع کنند. قبلا فرآیند کسب مجوز توسط انجمن‌ها بسیار طولانی بود اما تلاش کردیم این فرآیند را تسهیل کنیم. بر همین اساس با حراست صحبت کردیم و روند تایید صلاحیت انجمن‌ها را به دو روز کاهش دادیم. به عبارتی اگر دانشجویان امروز برای ایجاد یک انجمن فرم پر کنند تا دو روز دیگر تایید می‌شوند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: در گام دوم با فربد رزازی معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان در سازمان مرکزی رایزنی کردیم تا همکاری‌های لازم برای کسب مجوز انجام و روند اداری تسریع شود.

او تاکید کرد: به دانشجویان نیز اعلام کردیم کار انجمن از همان زمانی که ابراز علاقه کردند، شروع خواهد شد و دیگر نیازی نیست که حتما انجمن تشکیل شود. دانشجویان اگر می‌خواهند رویدادی برگزار کرده و یا نیاز به سالن دارند ما روال کار را برای آنها روان و کارهای اداری را تسهیل می‌کنیم.

سروری با بیان این که گام سوم برای تسهیل فعالیت انجمن‌ها رایزنی با روسای دانشکده ها است، اظهار کرد: گاهی روسای دانشکده ها و یا مدیران گروه از امضای مجوز فعالیت انجمن‌ها سر باز زده و به دلایل مختلف از فعالیت آنها جلوگیری می‌کنند. در چنین شرایطی با روسای دانشگاه‌ها صحبت و هدف انجمن‌ها را تشریح می‌کنیم.

او تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا سری دانشجوی جوان کنار یکدیگر جمع شده و کار کنند تا ماحصل فعالیت آنها منجر به ایجاد کسب و کار شود. تلاش‌مان نیز این بوده تا نگاه انجمن‌ها را تغییر دهیم؛ چراکه تاکنون فعالیت انجمن‌ها به چاپ مقاله و یا ترجمه کتاب و انتشار روزنامه دیواری محدود بود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: سوال اینجاست که آیا کشور و یا حتی جهان نیاز به نشریه‌ای که دانشجوی لیسانس تولید کند دارد؟ به طور مثال در حوزه محیط زیست و انرژی‌های تجدید‌پذیر چقدر به تولید نشریات داخلی نیاز است؟ ما از یک دانشجوی لیسانس انتظار داریم که کتاب ترجمه کند پس وظیفه استاد چیست؟

سروری تاکید کرد: در نگاه جدید فعالیت‌های انجمن‌های علمی در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان باید در راستای دانشگاه نسل سوم که هدف دکتر طهرانچی است، باشد؛ یعنی مقدمه‌ای برای مراکز رشد و نوآوری باشد تا جوانان لیسانس روی ایده‌ها کار کنند.

او با بیان این که دانشجویان باید صبح‌ها کارآموزی کرده و شب‌ها در مرز دانش و ایده‌های که در سطح جهانی است فکر کنند، اضافه کرد: دانشجویان فعال در انجمن‌ها ایده های خود را برای صنعت پرزنت کرده و کسب و کار راه‌اندازی می‌کنند. به دنبال این هستیم از هر انجمن سالی چند استارتاپ ایجاد کنیم تا برای خود کار ایجاد کرده و یک شرکت راه اندازی کنند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در پایان تاکید کرد: برای من مهم نیست که دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی 10 یا 20 رویداد برگزار کنند، بلکه به دنبال این هستیم تا کسب و کار راه اندازی کرده و استارتاپ تشکیل دهند. بعد از تشکیل استارتاپ ثروت آفرینی کرده و شغل ایجاد کنند و در این مرحله اعتبار استارتاپ‌ها به باشگاه پژوهشگران جوان نیز می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061034

وب گردی

وب گردی