زن ریاضیدان ایرانی در دنیا درخشید

قرن‌هاست که زنان سهم به‌سزایی در علم داشته‌اند و کارهای ارزشمندی را انجام داده‌اند. از کشف داروهای حیات‌بخش گرفته تا اختراعاتی که جهان را تغییر داده‌اند؛ ولی در بسیاری از موارد، پیشرفت‌های ارزشمند آن‌ها کم‌اهمیت جلوه داده شده و یا اصلا نادیده گرفته شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نهاد زنان سازمان ملل به معرفی ۷ دانشمند زن تاثیرگذار دنیا پرداخته که در میان آن‌ها نام مریم میرزاخانی ریاضی‌دان فقید برجسته ایرانی هم به چشم می‌خورد.

سال‌هاست که شاخه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تحت تاثیر تعصبات جنسیتی، سبب محروم شدن بسیاری از زنان و دختران دنیا از یادگیری علم شده است. دسترسی نابرابر به آموزش و پرورش، فناوری‌ها و موقعیت‌های مدیریتی، باعث شده که تعداد بی‌شماری از زنان در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات متوقف شوند و از پیشرفت آن‌ها در این زمینه‌ها جلوگیری شود.

با وجود تمامی این موانع، زنان و دختران بسیاری در جهان مرزهای علم را جابه‌جا می‌کنند و همواره به دنبال راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی هستند.

کار ارزشمند این زنان دید ما به دنیا را دگرگون کرده و داستان آن‌ها سزاوار این است که بارها و بارها برای جهانیان بازگو شود.

مریم میرزاخانی فقید، اولین زن و اولین ایرانی برنده مدال فیلدز و استاد تمام دانشگاه استنفورد هم در میان هفت زن دانشمندی است که دنیا را تغییر داده‌اند.

وی در ابتدا رویای نویسنده شدن را در سر داشت و به هنگام نوجوانی در دوره دبیرستان به استعداد خیره‌کننده‌ خود در ریاضیات پی برد. زمینه‌ای که تا آخر عمر پیرامون آن تلاش کرد و موفقیت‌های بزرگی را رقم زد.

میرزاخانی در سال ۱۹۹۴ میلادی، به عنوان اولین دانشجوی ایرانی انتخاب شد که مدال طلای المپیاد جهانی ریاضیات را کسب کرد و از ۴۲، نمره ۴۱ را به دست آورد.

وی پس از دریافت مدرک کارشناسی ریاضی از دانشگاه شریف، تحصیلات خود را در دانشگاه‌ "هاروارد" ادامه داد. میرزاخانی پیش‌ از این توانسته بود اثبات ساده‌ای برای یک قضیه پیچیده ریاضی را در ماهنامه انجمن ریاضی آمریکا به چاپ برساند. او تا مقطع دکتری به تحصیل در هاروارد ادامه داد، پس‌ از آن به "پرینستون" رفت و پس از اخذ درجه استاد تمامی در این دانشگاه، از سپتامبر ۲۰۰۸ به تدریس در دانشگاه "استنفورد" مشغول شد.

از او افتخارات زیادی به‌ جا مانده، از قرار گرفتن در فهرست ۱۰ نفره نشریه "پاپیولر ساینس" به‌ عنوان افرادی که افق‌های تازه‌ای در مرزهای جهان گشوده‌اند تا دریافت مدال فیلدز که بالاترین نشان افتخار در رشته ریاضی است.

میرزاخانی فقید راجع به تحقیقات خود گفته بود که هرچه‌ بیشتر وقت خود را صرف ریاضیات می‌کرد، هیجان‌زده‌تر می‌شد.

این دانشمند بزرگ ایرانی در سال ۲۰۱۷ میلادی جهان را به‌درود گفت ولی سهم ارزنده‌ای در زمینه ریاضیات به جا گذاشت.

فعالیت شگفت‌انگیز میرزاخانی در علم، راه را برای بسیاری از ریاضیدانان زن جهان هموار کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061039

وب گردی

وب گردی