امکانات‌کم؛ پذیرش دانشجوی زیاد/ شکستن دست و پای دانشجویان به علت آسفالت نبودن حیاط دانشگاه

دبیر صنفی دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: متأسفانه با افزایش ظرفیت رشته‌ها در دانشکده مواجهیم و حتی مسئولان بدون توجه به شرایط موجود نسبت به ایجاد رشته‌های جدید اقدام می‌کنند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاهشان در محیطی سردسیر قرار گرفته، اما خبری از آسفالت حیاط نیست؛ دانشجویان در زمان بارش برف و یخبندان باعث شستگی دست و پای دانشجویان شده است. تعداد خوابگاه‌ها متناسب با تعداد دانشجویان در نظر گرفته نشده و از طرفی تعداد دانشجویان ساکن در اتاق‌های خوابگاه نیز رو به افزایش بوده و برای دانشجویان مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

فقدان نرم‌افزارهای قدرتمند پیرامون هر رشته (پرستاری، بهداشت محیط و بهداشت عمومی، مامایی و تغذیه)، ضعیف بودن امکانات اتاق پراتیک دانشگاه و فضای بسیار اندک دانشکده علوم پزشکی خلخال از جمله مواردی است که مهرداد آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز عنوان کرد. مشروح گفت‌و‌گوی دبیر صنفی دانشکده علوم پزشکی خلخال به شرح زیر است:

مشکلات صنفی و رفاهی دانشگاه شما شامل چه مواردی است؟

از جمله مشکلات صنفی و رفاهی دانشکده علوم پزشکی خلخال می‌توان به نبود خوابگاه پسرانه، فقدان امکانات تفریحی در محیط دانشکده و خوابگاه دختران، عدم رسیدگی به زیباسازی محیط دانشکده، نرده‌ها، پلکان، سردر ورودی‌، درهای سالن دانشکده و غیره اشاره کرد.

آسفالت نبودن حیاط یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم، با توجه به سردسیر بودن و بارش برف فراوان در شهر خلخال و وقوع یخبندان، همواره شاهد سُرخوردن و افتادن دانشجویان در دانشگاه هستیم، در برخی موارد دانشجویان دچار شکستگی عضو شده‌اند. با‌توجه به جمعیت دانشجویان با کمبود فضای سلف مواجهیم، این مشکل چندین بار با مسئولان مورد بررسی قرار گرفته؛ اما متاسفانه نتیجه‌ای در این‌باره حاصل نشده است.

متاسفانه اتاقی برای فعالیت‌های شورای صنفی در نظر گرفته نشده است و به ناچار مجبور به ادغام اتاق‌ها و فعالیت‌ در کنار کانون‌های دیگر شده‌ایم. همچنین امنیت کافی اطراف محیط خوابگاه دخترانه وجود ندارد و حصارهای اطراف کوتاه هستند. همچنین به دلیل نبود آمفی‌تئاتر بزرگ و متناسب با جمعیت، با مشکلاتی پیرامون برگزاری جشن‌های بزرگ دانشکده مواجهیم و مجبوریم این جشن‌ها را در سایر مکان‌ها و سالن‌ها برگزار کنیم.

ایجاد رشته‌های جدید بدون توجه به فراهم کردن زیرساخت‌ها

متاسفانه با افزایش ظرفیت رشته‌ها در دانشکده علوم پزشکی خلخال مواجهیم و حتی مسئولان بدون توجه به شرایط موجود نسبت به ایجاد رشته‌های جدید اقدام می‌کنند.

فقدان سرویس ایاب و ذهاب برای پسران یکی دیگر از مشکلات دانشجویان است، دانشجویان در چنین شرایطی مجبورند هزینه گزافی بابت اجاره بهای خانه دانشجویی و هزینه‌های آب و برق و گاز بپردازند. متاسفانه هزینه رفت و آمد برای کارآموزان نیز در نظر گرفته نمی‌شود. عدم واگذاری سهمیه اینترنت شخصی به دانشجویان و نبود سالن ورزشی دولتی و شخصی در دانشکده از جمله دیگر مشکلات ما است.

وضعیت خوابگاه‌ها متناسب با دانشجویان است؟

متاسفانه تعداد خوابگاه‌ها متناسب با جمعیت افزایش پیدا نکرده؛ از طرفی تعداد دانشجویان ساکن در اتاق‌ها افزایش یافته و اتاق‌های که قبلا برای دانشجویان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، به‌عنوان اتاق جدید برای ورودی جدید استفاده می‌شود.

وضعیت نظافت خوابگاه‌ها چگونه است؟

کمبود نیروی خدماتی مورد نیاز و رسیدگی نکردن به پانسیون‌ها از جمله دیگر مشکلات دانشکده علوم پزشکی خلخال است، با وجود برنامه‌ریزی هفتگی برای نظافت خوابگاه‌ها و پانسیون به دلیل فقدان نیروی خدماتی خانم و کمبود نیروی آقا به تعداد کافی که مسئول نظافت و خدمت‌رسانی به دانشکده و سلف، خوابگاه و پانسیون‌ها هستند، با مشکلاتی مواجه‌ شده‌ایم.

فضای آشپزخانه از نظر ایمنی لازم ضعیف است

دانشجویان نسبت به امور تغذیه دانشگاه و کیفیت غذا معترض هستند. وضعیت در دانشگاه شما چگونه است؟

سامانه تغذیه دانشکده در بیشتر مواقع با مشکل روبروست و دانشجویان در رزرو غذا در موعد مقرر دچار مشکل می‌شوند یا رزرو غذای آنها نیمه کاره می‌ماند. گله‌هایی که پیرامون کیفیت غذاها مطرح می‌شود، همچنان پا برجاست. ظروف پخت غذا در سلف دانشکده کم و بسیار قدیمی است، فضای آشپزخانه نیز از نظر ایمنی و استاندارد‌های لازم بسیار ضعیف به‌نظر می‌رسد.

جلسه‌های توجیهی مفیدی پیرامون وظایف ناظم‌های خوابگاه دخترانه برگزار نشده و نسبت به امور و حوزه اختیارات خود تا حدودی بی اطلاع هستند و بعضی از ناظم‌ها در امور غیرمرتبط با وظایف خود دخالت می‌کنند.

در کل دانشجویان از وضعیت خوابگاه و تغذیه رضایت کمی دارند، ولی می‌توان ادعا کرد وضعیت نسبت به سالهای اخیر پیشرفت بهتر و قابل قبولی داشته است. برای مثال می‌توان از تغییر برنامه غذایی در برخی موارد بر اساس نظر دانشجویان، بهبود استانداردها با توجه به حضور کارشناس تغذیه در دانشکده، تشکیل کمیته تغذیه دانشجویی با حضور مسئولان و دو تن از اعضای شورای صنفی، ایجاد بوفه خوابگاه دختران، پیگیری مشکلات خوابگاه و تجهیز بعضی از قسمت‌های آن، افزایش نوردهی و چراغانی حیاط خوابگاه، تسهیل و تسریع انجام امور سلف از یاد کرد که شورای صنفی جهت ارتقای سطح رضایتمندی دانشجویان از شرایط موجود انجام داده است.

ارتباط مسئولان با شورای صنفی چگونه است؟

مسئولان نیز کم و بیش در جلسات شورای صنفی حضور داشته و به اعتراضات و مشکلاتی که توسط اعضای شورا بیان می‌شود، توجه و رسیدگی می‌کنند؛ اما همچنان بعد یکسال موفق به دیدار با رئیس دانشکده و برگزاری جلسه با وی نشده‌ایم، امیدوارم امکان برگزاری این جلسه هرچه زودتر فراهم شود.

از مشکلات مهم‌ترین دانشکده علوم پزشکی خلخال می‌‌توان به عدم وجود خوابگاه پسرانه در دانشکده اشاره کرد. همچنین لازم است فضای محیطی شاداب‌، منظم و خوش رنگ و لعاب با در نظر گرفتن استانداردهای لازم در دانشکده ایجاد شود. امیدواریم با رسانه‌ای شدن مشکلات رفاهی، مسئولان توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند تا دانشجویان کمتر درگیر هزینه‌های جانبی شده و ذهنشان به دور از دغدغه مخارج، صرف درس و کار شود.

بیشترین گلایه دانشجویان به شورای صنفی مربوط به چه مواردی است؟

بیشترین مشکلات و گلایه‌های دانشجویان معمولا پیرامون تغذیه، خوابگاه، امکانات تفریحی و زیباسازی محیط است و مسئولان دانشکده تا جایی‌که بهانه‌هایی مانند وضعیت اقتصادی جامعه نداشته باشد، به مشکلات رسیدگی و برای رفع آن تلاش می‌کنند.

اعضای شورای صنفی بر این باورند که هر حوزه‌ بودجه‌ای مشخص و مخصوص به خود دارد، این هزینه ها قاعدتاً مختص به دانشجو است و باید که در راه درست و به نفع دانشجو برنامه‌ریزی و خرج شود. حال بزرگترین مشکل دانشکده کاهش بودجه‌های اختصاصی و ناتوانی در تامین بودجه‌های لازم است.

امکانات اتاق پراتیک دانشکده ضعیف است

مهم‌ترین دغدغه دانشجویان در حوزه آموزشی چیست؟ دانشجویان معمولاً با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

از مهم‌ترین دغدغه‌های آموزشی دانشجویان می‌توان به نبود کیفیت امکانات آموزشی مانند سیستم‌های به‌روز، نرم‌افزارهای قدرتمند پیرامون هر رشته (پرستاری، بهداشت محیط و بهداشت عمومی ، مامایی ،تغذیه)، ضعیف بودن امکانات اتاق پراتیک دانشگاه و همچنین فضای بسیار اندک این مجموعه اشاره کرد.

همچنین معمولا صندلی‌های کلاس‌ها فرسوده هستند و صندلی مناسب برای افراد چپ دست در کلاس‌ها در نظر گرفته نشده است. امیدواریم مسئولان توجه بیشتری حوزه آموزش این مجموعه داشته باشند و در صدد رفع مشکلات آن برآیند.

از موارد دیگر می‌توان به نداشتن کارت دانشجویی معتبر دانشجویان اشاره کرد، بعد از چند ترم تهیه کارت‌های دانشجویی دشوار به‌نظر می‌رسد، با پیگیری‌های شورای صنفی و همکاری مسئولان این مشکل برطرف شد؛ ولی همچنان ورودی جدید از نداشتن کارت دانشجویی بعد از گذشت یک ترم گلایه دارند.

از جمله مشکلات آموزشی دیگر می‌توان به کمبود استادان و تک استادی بودن خیلی از دروس اشاره کرد که حق انتخاب دانشجو را در انتخاب واحد و همچنین استاد مورد نظر محدود می‌کنند.

در برخی از دانشگاه‌ها شاهد رشد مقاله‌‌محور بودن آموزش هستیم، وضعیت در دانشگاه شما چگونه است؟

تاکید به مقاله‌گرایی در دانشگاه‌ها و همچنین در دانشگاه ما وجود دارد. به جای این مقاله‌گراییِ صرف، می‌توان همایش‌ها و دوره‌های تخصصی و سمینارهای مختلف را در تمامی حوزه‌ها برگزار کرد و با در اختیار قرار دادن امکانات و مجموعه‌های ورزشی و هنری، سطح فرهنگی دانشگاه را ارتقا داده و استعدادهای گوناگون را کشف کرد.

همچنین می‌توان با حضور در مسابقات دانشگاهی کشوری رتبه‌های خوبی به دست آورد، گرچه باید در سطح جامعه هم برای این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد و مسابقاتی برگزار شود تا دانشجویان تک بعدی نباشند و در همه امور مورد ارزیابی و رقابت قرار بگیرد و استعدادهایشان نیز شکوفا شود.

توضیح: عکس مربوط‌ این دانشگاه نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061042

وب گردی

وب گردی