برخی برنامه‌های انجمن‌های علمی با هزینه شخصی دانشجویان انجام می‌شود

دبیر انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی گفت: انجمن‌های علمی گاهی برای برنامه‌ها و فعالیت خود از حمایت مالی برخوردار نیستند و فعالان این حوزه با هزینه شخصی فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را انجام می‌دهند.

امین داوودی دبیر انجمن‌علمی تاریخ دانشگاه شهید‌بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت‌های این انجمن اظهار کرد: بیشترین فعالیت این انجمن درباره مسائل و موضوعات مربوط به تاریخ است. ترم گذشته انجمن‌علمی تاریخ دانشگاه شهید‌بهشتی برنامه‌ای در زمینه میراث فرهنگی در حوزه خبرنگاری با هدف تقویت ارتباط این دو حوزه، برگزار کرد.

وی افزود: اینگونه برنامه‌ها به دانشجویان کمک می‌کند تا پس از فارغ‌التحصیلی در صورت تمایل و علاقه در حوزه میراث فرهنگی و خبرنگاری فعالیت کنند. در کنار این فعالیت‌ها انجمن‌علمی تاریخ برنامه‌های دیگری مانند سخنرانی تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید‌بهشتی درزمینه فاشیسم و کمونیسم و رونمایی و نقد کتاب‌های دانشجویان و استادان این دانشگاه را داشته است.

داوودی به تشریح دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن‌علمی تاریخ در ترم‌های گذشته پرداخت و گفت: ازدیگر اقداماتی که در ترم‌های گذشته توسط انجمن انجام شده می‌توان به برنامه‌هایی در حوزه گردشگری اشاره کرد تا دانشجویان در صورت تمایل جذب حوزه گردشگری شوند و پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند در این حوزه وارد بازارکار شوند.

انتقال تجربه سبب افزایش مهارت اعضای انجمن‌ها می‌شود

دبیرانجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید‌بهشتی با اشاره به نوپا بودن انجمن‌ها و تجربه کم اعضا به عنوان یکی از مشکلات موجود در مسیر فعالیت انجمن‌ها، گفت: اولین چالشی که انجمن‌های علمی با آن روبه رو هستند، نوپا بودن انجمن‌ها و تجربه کم اعضا در این حوزه است به همین دلیل در این راستا تلاش شده است تا با انجام اقداماتی افرادی که تجربه کافی دارند، دانشجویان مقطع کارشناسی را با خود همراه کنند. به طور مثال در مجلات علمی دانشجویان کارشناسی با کمک دانشجویان مقطع دکتری در حال فعالیت هستند؛ که این امر سبب افزایش مهارت و تجربه آنها می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که انجمن‌های علمی با آن روبه هستند کمبود بودجه یا نامشخص بودن آن است. به طور مثال انجمن علمی تاریخ در ترم گذشته برای برنامه‌ها و فعالیت خود از حمایت مالی برخوردار نبود، بلکه فعالان این حوزه با هزینه شخصی فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را انجام داده‌اند.

داوودی درباره پیامدهای این امر تصریح کرد: به همین دلیل این مسئله سبب شده تا در ترم‌های آینده به دنبال این موضوع باشیم با انجمن‌ها و کانون‌های خارج از دانشگاه که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و از نظر مالی هم مستقل هستند، همکاری‌هایی داشته باشیم. در زمینه نشریات هم تلاش شده است که مجلات به صورت الکترونیکی در تعداد محدودی منتشر شده تا در زمینه کاغذ و هزینه‌های آن هم صرفه جویی شود. اما به طور کلی مشکلات مالی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

پراکندگی برنامه‌ها سبب دیده نشدن انجمن‌ها می‌شود

دبیر انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی درباره علل دیده نشدن انجمن‌ها با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، اظهار کرد: متأسفانه انجمن‌های علمی از سوی گروه‌ها حمایت نمی‌شوند و برنامه‌ریزی مشخصی برای فعالیت انجمن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. همچنین پراکندگی برنامه سبب دیده نشدن آن‌ها می‌شود؛ به همین دلیل اگر انجمن‌ها برنامه مشخصی داشته باشند در درازمدت برنامه‌ها و فعالیت آن‌ها دیده می‌شود؛ بنابراین سعی شده است که با در نظرگرفتن برنامه‌های بلند مدت برای انجمن‌ها علمی و جوانب مختلف بتوان مسائل و موضوعات مهمی که در حوزه تاریخ وجود دارد را مورد بررسی قرار داد تا درنهایت به نتیجه مطلوب دست یافت. در نهایت اگر به صورت برنامه محور و دراز مدت در رشته‌های مختلف علوم انسانی فعالیت شود، می‌توان شاهد نتایج مطلوبی در این زمینه بود. بنابراین یکی از دلایل عدم توجه و دیده نشدن انجمن‌ها پراکندگی و نامشخص بودن برنامه‌های آنها است.

وی با بیان اینکه اهداف انجمن‌ها متناسب با موضوع و ماهیت آنها است، گفت: اهدافی که توسط انجمن‌ها پیگیری می‌شود طبیعتاً مرتبط با رشته‌های آنها است و دارای اهداف متعدد و متنوعی هستند. اهدافی که توسط انجمن علمی تاریخ پیگیری می‌شود مسئله ایران و تاریخ ایران است که این انجمن در نظر دارد اهداف خود را به صورت همایش و برنامه‌های مختلف برگزار کند.

داوودی افزود: بنابراین اهدافی که در انجمن‌های علمی پیگیری می‌شود ایجاد ارتباط بین دانشجویان و انجمن‌های علمی و انتقال تجربه به دیگر علاقه‌مندان و فعالان این حوزه است.

دبیر انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اهمیت و جایگاه مهم این بخش، تشریح کرد: انجمن‌های علمی دارای جایگاه بسیار مهمی هستند به گونه‌ای که اگر این بخش وجود نداشته باشد فضای دانشکده و دانشگاه سرد و بی روح خواهد بود و از تحرک و پویایی که توسط دانشجویان می‌تواند ایجاد شود محروم خواهد بود. در واقع افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند در یک کار گروهی فعالیت و مشارکت خواهند کرد که پس از فارغ التحصیلی این امر را ادامه می‌دهند. بنابراین فعالیت در انجمن‌های علمی به نوعی تمرین کار گروهی و اجتماعی است که در نهایت به پویایی و تحرک داشگاهی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه منجر می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061050

وب گردی

وب گردی