اهم دستاوردهای علمی ایران در سال 2019 میلادی

طی یک سال گذشته محققان، دانشمندان و مهندسان ایرانی به افتخارات و شاهکارهای برجسته‌ای در حوزه علم دست یافته‌اند؛ در همین راستا، برخی از این دستاوردها را در قسمت سوم این گزارش معرفی خواهیم کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایران در سال 2019 دستاوردهای چشمگیری در علم و فناوری اعم از برگزاری جلسات علمی قابل توجه، سمپوزیوم‌ و همایش‌ها، صادرات محصولات بیو دارویی تولید ایران دریافت جوایز در عرصه‌های مهم بین المللی، کسب موفقیت در زمینه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و بسیاری موفقیت‌های دیگر داشته است.

استفاده از جوهرهای ضدجعل در چاپ

یکی از رویکردهای جلوگیری از جعل اسناد، استفاده از جوهرهای ضدجعل در چاپ و نشان دار کردن اسناد است که اخیراً مورد توجه قرار گرفته است. حال یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی سهند تبریز توانستند با به کارگیری فناوری نانو، به دانش فنی تولید نیمه صنعتی جوهرهای ضد جعل دست یابند.

از مهم ترین نتیجه این طرح می توان به صرفه جویی قابل توجه در تأمین هزینه‌ جوهرهای ضدجعل و همچنین افزایش قابل توجه ضریب امنیت این جوهرها اشاره کرد.

شبیه‌سازی و ساخت نخستین سوئیچ گرافنی با محدوده کاربرد تراهرتز

محققان دانشگاه آزاد اسلامی ورامین اولین «سوئیچ گرافن» را طراحی کردند که قابل استفاده در فرکانس بسیار بالا (تراهرتز) است. مقاله زینب رمضانی از استادان گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در حوزه نانو تکنولوژی در مجله آی اس آی Nanoscale از انتشارات «RoyalSociety of Chemistery»با ایمپکت فاکتور ۷/۲۳۳ و رتبه جهانی ۱۸ و کیفیت Q1 به چاپ رسید.

این دستگاه برای نخستین‌بار با دستگاه‌های پیشرفته ساخته و تست شده و تاکنون هیچ دستگاهی به این روش و با این عملکرد ارائه نشده است‌.

اسکنر جدید 3بعدی، بدن را کمتر از یک دقیقه اسکن می‌کند

گروهی از محققان ایرانی موفق به ساخت اسکنر سه‌بعدی شدند که کمتر از یک دقیقه بدن را اسکن می‌کند.

این دستگاه می‌تواند در سیستم نظارت بر سلامت اعمال شود که فرد در آن با ایستادن بدون حرکت طی 1 دقیقه اسکن می‌شود. این دستگاه میلیون‌ها نقطه از بدن را با استفاده از امواج مادون قرمز ضبط می‌کند.

این دستگاه قادر است با استفاده از فناوری اسکن سه بعدی تصاویر و مدل‌های سه بعدی از یک قسمت یا کل بدن انسان بدون خطر ایمنی برای افراد را تولید. خدمات اسکن سه بعدی بدن هزاران بار در ثانیه انجام می‌شوند.

ترمیم انواع زخم‌ها و سوختگی‌ها با ایجاد فاکتورهای رشد درون سلولی

محققان ایرانی نوعی پانسمان مراقبت از زخم تولید کردند که با ایجاد عامل رشد، انواع زخم ها و سوختگی را بهبود می‌بخشد.

یکی از شرکت‌های مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از زیست پلیمرها به ساخت پانسمان‌هایی دست یافتند که با ایجاد فاکتورهای رشد درون سلولی امکان ترمیم انواع زخم‌ها و سوختگی‌های نوع یک و دو را فراهم می‌کند.

پانسمان ماتریکس کلاژن«TEBADERM»دارای ساختار مشابه ماتریکس خارج سلولی و زیست پلیمرها است که ،از طریق ایجاد محیط طبیعی برای سلول های بدن، شرایطی بهینه و بدون استرس را برای سلول ها فراهم می کند.

این فرآیند به وجود عوامل رشد منجر می‌شود و بنابراین پایداری آنها را افزایش دهد. میزان تقسیم سلولی و همچنین روند بهبود زخم افزایش می یابد.

ایران از 4 داروی خانگی برای درمان سرطان و دیابت رونمایی کرد

دانشمندان ایرانی از چهار داروی تولید شده در ایران برای درمان سرطان و دیابت از جمله«Dapagliflozin«، «Empagliflozin»، «Regorafenib»و «Sorafenib«رونمایی کردند.

داروهای ضد سرطان «Regorafenib» و «Sorafenib«بسیار مهم و گران قیمت بود؛ «Empagliflozin»و «Dapagliflozin«نیز برای معالجه بیماران دیابتی رونمایی شد.

«Sorafenib« که با نام تجاری «Nexavar» شناخته می‌شود، برای معالجه سرطان کلیه، کبد و تیروئید استفاده می شود. این محصول تاکنون فقط توسط آلمان و آمریکا تولید شده است. نسخه ایرانی آن با قیمتی کمتر از یک دهم قیمت این محصول در بازارهای جهانی به فروش می رسد که 4.880 دلار نیز هست.

«mpagliflozin»، تحت نام تجاری «Jardiance» فروخته و برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می‌شود. ایران پس از آلمان و آمریکا سومین تولید کننده دارو است. «Dapagliflozin«، که تحت نام تجاری «Farxiga» فروخته می‌شود، برای معالجه دیابت نوع 2 است. ایران پس از انگلیس موفق به دستیابی به این فناوری برای تولید دارو شد.

درخشش دانشگاه آزاد ایلخچی در ربونیت 2019

تیم رباتیک «IRC FPV» دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی موفق شد در مسابقات ربونیت 2019 که از 28 تا 30 آوریل برگزار شد در بخش مسابقات «Flying Robot League» قهرمان شود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی با دو تیم «IRC FPV» در لیگ ربات‌های پرنده و تیم «IRC FIGHTER» در لیگ ربات‌های جنگجو در این مسابقات حضور داشتند. پس از رقابت‌های تنگاتنگ با حریف‌های قدرتمند خود، تیم «IRC FPV» در لیگ ربات‌های پرنده، موفق به کسب مقام اول مسابقات بین المللی رباتیک نوشیروانی بابل (ربونیت 2019 ) گردید.

تیم «IRC FPV» در «UAV League» قهرمان شد و در این رویداد علمی با حضور بیش از 300 تیم دانشجویی و 750 شرکت ملی و بین المللی از آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، برزیل و افغانستان مقام نخست را کسب کرد.

محققان ایرانی سرور رایانه جدیدی را برای شبیه سازی مغز نصب کردند

محققان ایرانی برای تسهیل شبیه سازی پیچیده مغز و پردازش تصاویر مغزی، سرور رایانه‌ای جدیدی را برای محاسبه نصب کردند.

رضا خسروآبادی استادیار پژوهشگاه علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد که این سرور تجزیه، تحلیل و محاسبات داده‌های مغز را آسان و سریعتر انجام می‌دهد.

نصب این سرور بر اساس پروژه بین المللی (Human Connectom) انجام شده است. «HCP» پروژه‌ای برای ساختن نقشه اتصالات کامل ساختاری و عملکردی عصبی داخل بدن در افراد است.

این پروژه بخشی از برنامه ملی نقشه برداری مغز بوده و سرور جدید در آزمایشگاه نقشه برداری ملی ایران (NBML) نصب شده است.

این سخت افزار می‌تواند ساختار مغز با اندازه بزرگ و تصاویر کاربردی را ذخیره کند.

خسروآبادی سیستم عامل نرم افزار لینوکس و نرم افزار پیشرفته پردازش تصویر نیز به محققان در نقشه برداری مغز کمک می‌کنند.

مدل سازی مغز می‌تواند در انجام تحقیقات طیف گسترده‌ای از اختلالات مغزی به ما کمک کند. به عنوان مثال، با طراحی بازخوردهای عصبی یا استفاده از تحریکات مغزی می‌‌توانیم مکانیسم‌های مغز را بهتر بشناسیم.

محققان ایرانی دستگاه طیف‌نگاری کارکردی فروسرخ نزدیک داخلی را ساختند

سید کمال الدین ستاره دان استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، از ساخت دستگاه طیف‌نگاری کارکردی فروسرخ نزدیک (fNIRS) برای اولین بار در کشور خبر داد.

ستاره دان اعلام کرد که fNIRS چشم اندازهای مختلف فعالیت مغز را اندازه گیری می‌کند و برای نظارت بر حالات شناختی و فعالیت با موفقیت استفاده شده است.

وی تأکید کرد که عملکرد fNIRS تکنیک تخصصی تصویربرداری تحقیق است که از نور نزدیک مادون قرمز برای بررسی عملکرد مغز زنده استفاده می‌کند. این دستگاه برای اولین بار در کشور در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ساخته شده است.

ستاردان اظهار کرد که در مقایسه با روش‌های متداول ضبط فعالیت‌های الکتریکی مغز، fNIRS می‌تواند با ارسال و دریافت نور (با طول موج خاص) به بافت مغز، منطقه فعال در قشر مغز را تشخیص دهد. تقریباً 5 دستگاه در دانشگاه صنعتی شریف، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز ایجاد شده است.

تشخیص «ADHD» در کودکان، نظارت بر میزان اکسیژن مغز کودک در «NICU»، نظارت بر عمق بیهوشی در طول جراحی و ارزیابی انواع بیماری‌های مرتبط با فعالیت های مغزی از جمله برنامه‌های این دستگاه است.

مهندسان ایرانی اولین دستگاه آزمایش قند خون خانگی را طراحی کردند

مدیرعامل سازمان غذا و دارو اعلام کرد که اولین دستگاه آزمایش قند خون ایرانی توسط مهندسین طراحی شده است.

مهندسان ایرانی از اولین دستگاه آزمایش قند خون ایران در نمایشگاه بهداشت ایران که از 9 تا 12 ژوئن در تهران برگزار شد، رونمایی کردند.

دستگاه ابتدا نیاز به گذراندن تست‌های کیفیتی لازم دارد و در صورت دریافت مجوزهای لازم می توان جایگزین رقبای خارجی شود.

ایران در تهیه مواد ضد عفونی کننده بیمارستانی به خودکفایی رسید

مهدی شاهمرادی مقدم عضو هیئت مدیره و خزانه دار انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی ایران اعلام کرد که تولید کنندگان ایرانی در ساخت تجهیزات بیمارستانی برای کنترل عفونت خودکفا شدند.

شاهمرادی مقدم گفت که دو بنگاه دانش بنیان ایرانی به دانش فنی برای تولید تجهیزات ضد عفونی کننده بخش خدمات استریل مرکزی (CSSD) دست یافتند.

تولید نانو حسگر ارزان و دقیق برای تشخیص فلزات در مواد غذایی

یک تیم از محققان ایرانی در دانشگاه کردستان نانوسنسور ارزان قیمت اما در عین حال دقیق را برای تشخیص فلزات سنگین در مواد غذایی و آب تهیه کردند.

استانداردهای دقیقی برای وجود فلزات سنگین در مواد غذایی و آب وجود دارد زیرا وجود آن باعث مشکلات جدی سلامتی می‌شود. این یافته ردیاب‌های فلزات سنگین بسیار مفید و با ارزش باشند.

طبق شورای نوآوری فناوری نانو ایران (INIC)، گروهی از محققان ایرانی در دانشگاه کردستان از نقاط کربن به عنوان بستر دهنده یا پذیرنده برای اندازه گیری Hg2 در ماهی استفاده کردند. استفاده از نقاط کربن در مقایسه با سایر رقبا مزایای سادگی، قابل حمل و دارای حساسیت، دقت بالاتر و در ضمن مقرون به صرفه است. نتایج این تحقیق در مجله جدید شیمی با ضریب تأثیر 3.2 منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061062

وب گردی

وب گردی