کاشت 10 هزار نهال پسته در دانشگاه آزاد خاش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش گفت: یک زمین 200 هکتاری را احیا و بالغ بر 10 هزار نهال پسته را تولید و کاشت کردیم.

ابراهیم صباغ در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی و گیاهان دارویی واحد زاهدان به عنوان نخستین و تنها مرکز تحقیقات گیاهان دارویی شرق و جنوب شرق کشور پتانسیل‌های خوبی در زمینه تحقیقات کشاورزی فراهم کرده است. در این مرکز نیازهای تحقیقاتی سیستان و بلوچستان در زمینه‌های مختلف شناسایی و به آن پرداخته می‌شود. در واحد خاش در بخش کشاورزی فعالیت‌های زیادی را انجام داده و یک زمین 200 هکتاری را احیا و زیرساخت‌های تحقیقاتی آن را نیز آماده کردیم.

او ادامه داد: یک گلخانه 300 متری و یک نهالستان گلخانه‌ای صد متری برای تولید نهال و نشا و همچنین یک زمین 7 هزار متری نهالستان انتظار یا خزانه انتظار در این واحد دانشگاهی وجود دارد. در ابتدا قرار بود زمینی به شکل گلخانه برای تولید نهال پسته راه‌اندازی کنیم؛ اما به‌دلیل زیادی مثل شوری آب و هوای گرم خود منطقه خاش از این کار منصرف شدیم. الان یک خزانه انتظار نهال پسته برای این کار وجود دارد و مابقی را به کشت محصولات فصلی اختصاص دادیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش گفت: برای تولید نهال پسته 300 مترمربع از فضای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش را به گلخانه تبدیل کردیم که در آن 10 هزار نهال کاشت شده و بعد از مدتی آن‌ها را به خزانه انتظار انتقال می‌دهیم و بعد از گذشت یک سال به زمین مورد نظر منتقل می‌شود.

صباغ با بیان این که یک زمین 200 هکتاری نیز در اطراف شهر داریم توضیح داد: در این زمین معروف به «دشت کلکنی» زیرساخت‌هایی مثل آب، برق رسانی و نصب دستگاه استحصال و کانال کشی را انجام دادیم. علاوه بر تولید و کاشت بالغ 10 هزار نهال پسته تولید نهال زیتون تلخ برای افزیش درآمدهای غیر شهریه‌ای را نیز در دستور کار قرار دادیم. برداشت و فروش محصول صیفی‌جات مانند سیر، گوجه، بادمجان، کدو و... از گلخانه‌ این دانشگاه از دیگر اقدامات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061064

وب گردی

وب گردی