واحدهای دانشگاهی مستقر در کشورهای عراق و سوریه راه‌اندازی می‌شود

معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گسترش واحدهای دانشگاهی بر اساس سیاست‌های راهبردی در حوزه سیاست خارجی تنظیم می‌شود. دانشگاه آزاد در افغانستان واحد دانشگاهی مستقر دارد و اکنون به‌‎دنبال راه‌اندازی واحد دانشگاهی در عراق و سوریه نیز هستیم.

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره گسترش مناسبات دانشگاهی با کشورهای مسلمان و همسایه اظهار کرد: کشورهای همسایه ایران که از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی را درک می‌کنند و مردم ایران را می‌شناسند، می‌توانند گزینه‌های مطلوبی برای گسترش سطوح همکاری‌های علمی و دانشگاهی باشند.

وی افزود: در ایامی که دشمنان منطقه و اسلام چشم طمع بر کشورهایی همچون عراق و افغانستان دارند، همکاری‌های مشترک بین کشورهای همسایه و منطقه در حوزه دانشگاهی و تربیت دانشجو ضروری به‌نظر می‌رسد. باتوجه به حضور کشورهای متخاصم در خاک عراق و افغانستان، همکاری‌های علمی و دانشگاهی با این کشورها در تقویت امنیت ملی و هم‌بستگی کشورهای منطقه نیز بیشتر شود.

معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ترکیب جمعیتی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بیان کرد: اکنون دانشجویان و داوطلبانی که می‌توانند در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست اتباعی هستند که در ایران زندگی می‌کنند و به زبان، آداب و رسوم و مناسبات کشور آشنایی دارند. دسته دوم داوطلبانی هستند که به‌طور مثال در کشورهای عراق و افغانستان زندگی می‌کنند و آشنایی خوبی از کشور ایران ندارند و به زبان رسمی کشور نیز مسلط نیستند. برنامه‌های مطلوبی برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده که تا حد امکان با شرکت در دوره‌های کوتاه مدت به زبان فارسی مسلط شوند و بتوانند در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌‌های منعقد شده با واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای آموزش اینترنتی زبان فارسی به داوطلبان ورود به دانشگاه، تصریح کرد: اکنون بیش از 70 درصد دانشجویان غیرایرانی دانشگاه از کشورهای عراق و افغانستان هستند و اهتمام جدی در این دو حوزه بسیار بااهمیت است چراکه عراق و افغانستان محل توطئه دشمنان علیه ایران به‌شمار می‌روند.

معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: دشمنان همواره تلاش کرده‌اند با مخدوش کردن رابطه کشورهای همسایه در غرب آسیا، منطقه را ناآرام کنند. توطئه‌گری و اعمال نفوذ در جنگ تحمیلی هشت ساله و جنایاتی که نسبت به دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف صورت گرفت، از نمونه‌های این جنگ‌افروزی است.

شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: گسترش واحدهای دانشگاهی براساس سیاست‌های راهبردی در حوزه سیاست خارجی تنظیم می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی در افغانستان، واحد دانشگاهی مستقر دارد و اکنون به‌‎دنبال راه‌اندازی واحد دانشگاهی در عراق، سوریه نیز هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061076

وب گردی

وب گردی