چرا چین در مقابل ویروس کرونا پیروز خواهد شد؟

خبرنگار CCTV مستقر در تهران طی مطلبی به شیوع ویروس کرونا و مقاومت مردم چین در این مورد پرداخته و کشورش را در این زمینه پیروز این میدان می‌داند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شیوع ویروس کرونا فاجعه‌ای بزرگ برای سلامت و امنیت مردم در چین و کشورهای دیگر است که همچنین ضربه‌ای کوتاه مدت به فعالیت‌های اقتصاد چین و جهان خواهد زد. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، سیاست‌های مؤثری را برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس (چه در داخل و چه در مرزها)تصویب کرده و دستور درمان بیماران مبتلا در استان‌های مختلف را داده است.

دولت چین پاسخ های سریع از جمله اعزام بیش از 10 هزار پرسنل پزشکی از استان‌های دیگر به مرکز شیوع ویروس در استان هوبی را برای کاهش کمبود منابع پزشکی محلی انجام داده و بودجه مشخصی (بیش از 10 میلیارد دلار آمریکا) را برای کمک به دولت‌های محلی در نظر گرفته است. سیاست‌های ضد ویروس و بسیج نزدیک به 4 میلیون نفر از کارمندان و داوطلبان مردمی در جبهه نبرد علیه این ویروس از اقدامات دیگر است.

این سیاست‌ها بارها مورد تحسین سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. «Tedros Adhanom»رئیس سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده که چین بسیار بیشتر از آنچه WHO برای مقابله با این بحران خواسته انجام داده است. برخی مقامات بلند پایه سایر کشورها نیز این اقدامات چین را تحسین و اعلام کردند که این کشور با «سرعت چینی»( Chinese Speed) آن را انجام داده است. این اصطلاح به این معنی است که چین می‌تواند به روشی کارآمد و مناسب به نتایج عالی برسد.

چین با این ویروس سر و کار دارد که از یک طرف عزم دولت را برای تحقق وعده‌های خود جهت اولویت قرار دادن سلامتی و امنیت زندگی مردم به عنوان مهمترین و اصلی ترین کار و از سوی دیگر پیامی واضح برای جامعه جهانی ارسال می‌کند که چین با قربانی کردن منافع کوتاه مدت و رشد اقتصادی، نقش سازنده مثبتی را به عنوان یک ذینفع مسئول در جامعه بین المللی ایفا می‌کند.

با این حال، برخی از رسانه‌های غربی آنچه را که چین انجام داده و می دهند را جدی نمی‌گیرند در عوض یا انتقاد می‌کنند یا نسبت به آنها بی تفاوت هستند. « Wilbur Ross» وزیر تجارت آمریکا در اواخر ژانویه طی گفت وگو با فاکس نیوز اظهار داشت که شیوع ویروس چینی در جهت بازگشت فرصت‌های شغلی به آمریکا کمک می‌کند و برخی از شرکت‌ها باید شیوع ویروس را عاملی برای تجدید نظر در زنجیره‌های تأمین بدانند.

اظهار نظر بی تفاوت او عصبانیت زیادی را در رسانه‌های اجتماعی چین به‌وجود آورده است و بسیاری از شهروندان چینی از دولت آمریکا انتقاد کردند که کاملا برخلاف تصویر بین المللی که از خود در مورد دفاع از حقوق بشر ساخته است؛ درحالی‌که کشورشان در مخمصه قرار دارد به آن ضربه زده است.

مثال دیگر این است که برخی رسانه‌های غربی تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به چین انجام می‌دهند. رسانه‌هایی مانند VOA و نیویورک تایمز در حال توصیف تصویر منفی و تاریک از اتفاقات چین هستند. آنها گزارش دادند که دولت چین به اندازه کافی در افشای اطلاعات مربوط به بیماری شفاف نبوده و یا تمایل کافی برای همکاری با WHO ندارد. این نوع تبلیغات نادرست برای حل مشکلات پیش روی چین سازنده نیست بلکه ادامه تعبیر غلط آنها از چین است.

چین نمی‌خواهد وقت گران‌بهای خود را با چنین مباحث بیهوده‌ای هدر دهد و تلاش‌های خود را برای نبرد با ویروس و حفاظت از سلامتی و امنیت زندگی مردم ادامه خواهد داد. بدون شک با وجود بسیاری از چالش‌های پیش رو، چین در حال پیروزی در این نبرد است زیرا این کشور سه مزیت در اختیار دارد که به آنها کمک می کند تا پیروز شوند.

اولین و مهمتر از همه، چین از قدرت رهبری و اجرای قدرتمند دولت برخوردار است. رئیس جمهور این کشور در حال بسیج منابع و استعدادهای خود برای مقابله با بحران است. هم اکنون بهترین متخصصان ضد ویروس و بهترین پرسنل پزشکی به ووهان و سایر شهرهای استان هوبی اعزام شده اند. ساخت بیمارستان‌های جدید برای میزبانی و معالجه بیماران مبتلا به کرونا در مدت زمان بسیار کوتاهی به پایان رسیده است و سایر استان‌ها و شهرداری‌ها نیز مانند شانگهای که با چالش‌های ویروس کمتری روبرو هستند نیز از جهات مختلف به استان هوبی کمک می‌کنند. کل کشور با یک هدف خاص متحد شده «ویروس را تسخیر و از سلامت و امنیت مردم محافظت کنید.»

دوم، جنگ مردم به عنوان یکی از سلاح‌های مؤثر ضروری برای مبارزه با این ویروس در حال انجام است. مردم چین علاوه بر اقدامات دولت، آگاهی خوبی دارند که نبرد علیه این ویروس برای کشور و خودشان به چه معنا است. در طول تعطیلات چینی، اکثر مردم در خانه‌های خود ماندند. بیشتر چینی‌ها می‌دانند که ویروس کرونا چگونه گسترش می‌یابد و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد.

آنها دانش مربوطه را در زندگی روزمره خود به‌کار می‌گیرند و بنابراین بسیار محتمل است که چینی‌های کمتری طعمه این ویروس بی رحم شوند.

سوم، جامعه بین‌المللی به چین اعتماد دارد و به این کشور کمک می‌کند. با وجود برخی انتقادها از چین در زمان شیوع ویروس، تعداد بیشتری از کشورها و مقامات عالی رتبه خارجی یا در حال اهدای منابع پزشکی هستند یا همدردی خود به چین ابراز می‌کنند. این کمک و همدردی بین المللی از لحاظ روحی به مردم چین کمک می‌کند و مردم نیز هرگز آن را فراموش نخواهند کرد که کشورهای دوست مانند ایران، ژاپن و پاکستان چه کارهایی انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061091

وب گردی

وب گردی