دانشگاه آزاد کرمان به نام شهید قاسم سلیمانی مزین شد

نام‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به نام شهید قاسم سلیمانی با موافقت کامل اعضای هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان تصویب شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از کرمان، علیرضا منظری‌توکلی در نوزدهمین جلسه هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان اظهار کرد: استان کرمان به‌عنوان پهناورترین استان کشور دارای پتانسیل‌ها و فرصت‌های بسیاری است که از آن جمله می‌توان به داشتن معادن غنی و صنایع وابسته، شرایط مناسب آب و هوایی برای تولید انواع محصولات کشاورزی در ٤ فصل و همچنین ظرفیت‌های بکر گردشگری اشاره کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در خصوص طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر توجه به موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و تبدیل صنعت مونتاژ به صنعت بومی و فصل هفتم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به طراحی پایش‌های علمی و فناورانه در سطح کشور نموده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با هدف حل مسائل راهبردی، پیچیده و بین‌رشته‌ای اقدام به طراحی شبکه یکپارچه پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی تحت عنوان پایش آزاد (پژوهش اثربخش یکپارچه شبکه‌ای) بر پایه سه برنامه علمی معدن، مقاومت و وقف نموده است.

علیرضا منظری توکلی در تشریح برنامه‌های علمی در بخش معدن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ٣٧ درصد از تولیدات معدنی کشور در استان کرمان تولید می‌شود، تشکیل گروه‌ها و شوراهای دانشی و مشورت با خبرگان بخش معدن می‌تواند به‌عنوان یک سازوکار اجرایی در زمینه‌های اکتشاف، استخراج، فراوری و مسائل مرتبط با معدن در نظر گرفته شود.

وی تهیه قطعات صنایع فولاد، بحران مصرف آب در فراوری، اکتشاف، استخراج مسائل زیست‌محیطی را به عنوان چالش‌های مهم این بخش معرفی کرد و گفت: در این خصوص نمایشگاه زنجیره فولاد در واحد سیرجان فرصت خوبی برای شناسایی چالش‌ها بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان خروجی نهایی این بخش را تهیه برنامه‌های علمی متناسب با نظام موضوعات در زمینه معدن و صنایع وابسته به‌منظور انجام فعالیت‌های پژوهشی در قالب رساله‌های دکتری، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و طرح‌‎های تحقیقاتی اعضای هیئت‌علمی معرفی کرد.

منظری توکلی در خصوص اهداف برنامه علمی مقاومت گفت: گسترش اندیشه مقاومت در سطوح مختلف جامعه، آشنائی نسل جوان با سیره و پذیرش این الگو به عنوان یکی از کارسازترین روش‌های رشد و گسترش تمدن اسلامی نوین، سبک زندگی سید الشهداء مقاومت سپهبد قاسم سلیمانی در ابعاد مختلف و بهره‌گیری از مکتب سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در مسیر دستیابی به تمدن اسلامی از اهم برنامه‌های علمی مقاومت محسوب می‌شود.

وی در تشریح برنامه علمی وقف افزود: شناسایی مراکز مهم علمی و دانشگاهی مرتبط با تدوین نظام چالش‌ها و موضوعات از جمله بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، دانشگاه جامع رضوی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر نهادها جهت تدوین کلیه محورهای چالشی وقف در ابعاد فقه و حقوق، روانشناسی و علوم رفتاری، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، علوم رسانه، مدیریت و اقتصاد، کشاورزی و صنایع از برنامه‌های علمی وقف محسوب می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان از همکاری‌های واحد سیرجان با مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر خبر داد و گفت: این دانشگاه نقش پررنگی در اقتصاد مقاومتی شهرستان و منطقه داشته و در مسئولیت‌های اجتماعی فرهنگی نیز به خوبی انجام‌وظیفه کرده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی معراج اندیشه در تیرماه ٩٨ به مدت یک هفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان گفت: بازدید بیش از ١٠٠ هزار نفر از این جشنواره گواهی بر برگزاری این جشنواره در حد مطلوب است.

منظری توکلی ادامه داد: در همین راستا می‌توان به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی، فولاد (سیمکس) و زنجیره تأمین که در بهمن‌ماه سال ١٣٩٨که با حضور بیش از ١٠٠ شرکت معدنی و فولادی کشور و نمایندگان شرکت‌های خارجی به مدت ٣ روز در دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان برگزار شد اشاره کرد که بیش از ٢٠ هزار نفر کارشناس و فعال در زمینه فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته از آن بازدید کردند.

وی با اشاره به سایر همکاری‌های واحد سیرجان با مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر گفت: کارگاه مهندسی معکوس و بومی‌سازی قطعات فولادی موردنیاز مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر که در اثر تحریم امکان واردات و تهیه آن‌ها امکان‌پذیر نیست راه‌اندازی شده است و پیش‌بینی می‌شود این کارگاه سالانه درآمدی به میزان حداقل ٥٠ میلیارد ریال داشته باشد.

منظری توکلی به راه‌اندازی سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته در واحد سیرجان اشاره کرد و افزود: ساخت قطعات تحریمی و رفع مشکل معادن و صنایع فولاد، تربیت نیروی انسانی با بورسیه کردن دانشجویان خلاق و کارآفرین، مهندسی معکوس احیاء و توسعه رشته‌های مرتبط با معادن و صنایع راه‌اندازی سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته در واحد سیرجان از امور انجام شده در واحد سیرجان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در خصوص بخش کشاورزی گفت: در این بخش می‌توان به راه‌اندازی سرای نوآوری کشت بافت گیاهی واحد رفسنجان جهت رفع مشکلات خشک‌سالی و تکثیر نهال مقاوم به خشک‌سالی و شوری (پسته – خرما)، راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی ایمنی مواد غذایی و محصولات کشاورزی واحد کرمان، راه‌اندازی مرکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، راه‌اندازی گلخانه‌های هیدرو پونیک در واحدهای رفسنجان، انار، جیرفت و بم با همکاری واحد کرمان اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به وجود رشته‌های کشاورزی و نیاز نیروی کار در گلخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها، طرح بورسیه دانشجویان با نام اختصاری متا (مهارت، تخصص، آموزش و اشتغال) تهیه شده است و دانشجویان در قالب آموزش‌های کلاسیک و استانداردهای سازمان فنی و حرفه‌ای در حال یادگیری مهارت‌ها و انجام کار در آزمایشگاه‌ها و گلخانه‌های واحد رفسنجان می‌باشند.

منظری توکلی آزمایشگاه کشت بافت گیاهی و گلخانه‌های مربوطه در واحد رفسنجان را از کارهای مهم انجام شده در بخش کشاورزی دانست و گفت: آزمایشگاه تولیدات در ١٠٠٠ مترمربع، گلخانه سازگاری در ٤٠٠ مترمربع و گلخانه بوم در متراژ ٥٠٠٠ مترمربع احداث شده‌اند و ظرفیت تولید سالانه آن ١,٠٠٠,٠٠٠ نهال در سال است.

منظری توکلی در خصوص احداث گلخانه هیدروپونیک واحد رفسنجان گفت: ساخت این گلخانه در فاز اول ١٣ هزار مترمربع در خرداد ١٣٩٨ آغاز و در بهمن ١٣٩٨ پایان یافت که در این واحد کشاورزی- تولیدی با کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری‌ها با روش‌های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم کیفیت محصول افزایش یافته که سبب افزایش صادرات و حفظ محیط‌زیست می‌شود.

وی با اشاره به احداث گلخانه هیدروپونیک واحد انار با همکاری واحد کرمان، استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدرو پونیک، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار و استفاده بهینه از آب‌های زیرزمینی موجود با توجه به کمبود و کیفیت پایین آب‌های زیرزمینی انار را به عنوان اهداف این طرح نام برد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان همچنین از احداث گلخانه هیدروپونیک واحد جیرفت با همکاری واحد کرمان گفت و تولید بیش از یک محصول در سال، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه با امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط موردنیاز گیاه، افزایش تولید در واحد سطح و ایجاد فرصت‌های تحقیقاتی مناسب برای اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان کشاورزی را از دستاوردهای پیش روی این طرح عنوان کرد.

منظری توکلی در ارتباط با راه‌اندازی سرای نوآوری کشت بافت گیاهی واحد رفسنجان گفت: راه‌اندازی این طرح در زیربنا ١٥٠٠ مترمربع در خرداد ١٣٩٨ آغاز و در بهمن ١٣٩٨ خاتمه یافت که با اجرای این طرح بورسیه ٣٠ نفر دانشجوی کشاورزی جهت کار در آزمایشگاه و گلخانه‌های زیرمجموعه محقق شد.

وی در خصوص ایجاد مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان کرمان گفت: در حال حاضر نزدیک به ٢٠٠ میلیارد ریال دستگاه‌های تحقیقاتی شیمی در مرکز خدمات آزمایشگاهی استان وجود دارد و در راستای اجرای آیین‌نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی، مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان راه‌اندازی شده است.

منظری توکلی عمل به منویات مقام معظم رهبری در راستای اجرای گام دوم انقلاب و سیاست‌های کلان کشور مبنی بر حمایت از اقتصاد ملی و رونق تولید با استفاده از ظرفیت‌های ساختاری و تجهیزاتی دانشگاه در حوزه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، توسعه و پشتیبانی از فعالیت‌های واحدهای پژوهشی و حمایت از مرکز تحقیقاتی ایمنی مواد غذایی و محصولات کشاورزی، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از خریدهای دستگاه‌های غیرضروری و مشابه، توسعه همکاری با سایر شبکه‌های آزمایشگاهی ملی و بین‌المللی را از اهداف بلندمدت ایجاد و راه‌اندازی مرکز خدمات آزمایشگاه استان کرمان عنوان کرد.

وی افزود: شناخت و تجزیه‌وتحلیل بازار هدف و تهیه اطلس نیازمندی‌های آزمایشگاهی استان، تسهیل و تسریع فرایند ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی در سطح استان و کشور، عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مرکز تأییدیه صلاحیت ملی ایران ISO/IEC، اخذ تأییدیه صلاحیت استاندارد ۱۷۰۲۵، همکاری با اداره استاندارد به‌عنوان آزمایشگاه همکار استاندارد، درآمدزایی از حوزه آموزش‌های تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی با استفاده از فضای کالبدی و تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، استفاده از ظرفیت حداکثر تجهیزات آزمایشگاهی در جهت خدمت به صنایع و یا آموزش‌های تخصصی از اهداف کوتاه‌مدت خدمات آزمایشگاهی استان کرمان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان هدف اصلی راه‌اندازی مرکز تحقیقات ایمن‌سازی مواد غذایی و محصولات کشاورزی را افزایش سطح ایمنی محصولات غذایی از مزرعه تا سفره اعلام کرد و گفت: مرکز تحقیقات ایمن‌سازی مواد غذایی و کشاورزی، با نگرشی فراگیر به بررسی تهدیدها و عوامل آلوده‌کننده و مخرب محیط‌زیست در زمینه‌های مختلف نظیر آب، هوا، خاک، گردوغبار، مواد زائد، آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، کودهای شیمیائی، فلزات سنگین و فاضلاب می‌پردازد.

وی افزود: اجرای پژوهش‌های مرتبط با آزمایش، پایش، نظارت، کنترل کیفی، ایمنی، سلامت و ارتقای کیفیت مواد غذایی و محصولات کشاورزی از اولویت‌های این مرکز تحقیقاتی است.

در خاتمه این جلسه که در آستانه برگزاری اربعین سردار دل‌ها با حضور اعضای هیئت‌امنا و به ریاست جواد علمایی، معاون علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، نام‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به نام شهید قاسم سلیمانی مطرح و با موافقت کامل اعضا تصویب شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061129

وب گردی

وب گردی