مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 28 بهمن

«حمایت وزارت علوم از مراکز رشد و پارک‌های فناوری، جنجال مالی در دانشگاه‌های آمریکا و هنر حاج‌قاسم» از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 28 بهمن به شرح زیر است:

هنر حاج‌قاسم

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، بهمن نامور‌مطلق سرپرست واحد فرشچیان از ایجاد سه کارگروه در حوزه‌های مختلف نگارگری، نقاشی و خوشنویسی این واحد دانشگاهی برای خلق آثار هنری پیرامون ابعاد زندگی و شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی خبر داده و گفته است: «وظیفه اصلی این کارگروه، شناسایی هنرمندان و همچنین خلق آثار هنری در سه حوزه یادشده است.» نیمه‌های بهمن‌ماه نیز این واحد دانشگاهی در راستای خلق آثار هنری با موضوع ابعاد زندگی این سردار بزرگ ایرانی فراخوان ارسال آثار را با عنوان «سرو بلند انقلاب اسلامی» در رشته‌های نگارگری، خوشنویسی و نقاشی منتشر کرد که براساس آن هنرمندانی که می‌خواستند در این مسیر دست به خلق اثر هنری بزنند، باید آثارشان را تا 15 بهمن‌ماه به دبیرخانه تحویل می‌دادند. البته این واحد دانشگاهی تنها به جمع‌آوری آثار بسنده نکرد و کارگاه دو‌روزه‌ای را طی پنجشنبه و جمعه 17 و 18 بهمن در محل کارگاه‌های خود برگزار کرد که در آن هنرمندان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف هنری از کل کشور دست به خلق آثار زده‌اند.شنبه 26 بهمن این آثار در موزه معاصر فلسطین به نمایش درآمدند و دکتر طهرانچی و خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در افتتاحیه آن شرکت کردند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

جنجال مالی در دانشگاه‌های آمریکا

مراکز آموزشی و دانشگاهی در سراسر دنیا براساس قوانین و ضوابطی فعالیت می‌کنند که یکی از آنها شامل کسب درآمدهایشان می‌شود. برخی دانشگاه‌ها با توجه به حوزه گسترده فعالیت‌هایی که دارند با دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف دنیا همکاری و مشارکت می‌کنند که علاوه‌بر توسعه علمی کشور به گسترش فناوری‌ها و علوم مختلف هم کمک می‌کند. مساله‌ای که در این میان مطرح می‌شود، شفاف‌سازی‌های مالی دانشگاه‌هاست و باید منابع درآمدی خود و میزان مبالغ به‌دست آمده را به دولت‌ها اعلام کنند. موضوعی که عدم رعایت آن در روزهای اخیر چالش‌هایی را در آمریکا ایجاد کرده و روسای دو دانشگاه مطرح این کشور را به دادگاه کشانده است.طبق قوانین موجود در آمریکا، دانشگاه‌ها و کالج‌ها موظف هستند هرگونه درآمدی را که از قرارداد یا کمک‌های کشورهای خارجی، دانشجویان، مالیات‌دهندگان و خیران به دست می‌آورند، به‌طور رسمی اعلام کنند.

دولت ترامپ دو دانشگاه هاروارد و ییل را متهم به پنهان‌کاری‌های مالی کرده و مدعی است آنها از بیان و شفاف‌سازی مالی خود در ارتباط با قراردادهای خارجی ممانعت کرده‌اند. تنها دو هفته بعد از بازداشت رئیس گروه شیمی دانشگاه هاروارد به جرم انعقاد قراردادهای مخفیانه با چینی‌ها، مقامات فدرال هردو دانشگاه هاروارد و ییل را به دلیل گزارش نکردن قراردادها و کمک‌های صدهامیلیون دلاری خارجی متهم کردند.

شکایت‌های صورت‌گرفته از این دو دانشگاه در قالب نامه‌هایی از وزارت آموزش و پرورش برای روسای این دانشگاه‌ها ارسال شده و آنها را برای ارائه توضیحات در این‌ زمینه فراخوانده است. این اتفاق مشابه در ماه‌های اخیر برای بسیاری از دانشگاه‌های آمریکایی رخ داده و همه آنها مجبور به ارائه توضیحات شده‌اند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 28 بهمن به شرح زیر است:

حمایت وزارت علوم از مراکز رشد و پارک‌های فناوری

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت نفت که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بیان اینکه یکی از توانمندی‌های کشور حضور پررنگ صاحبان دانش و فناوری در بخش‌های صنعتی است، گفت: وزارت نفت در این خصوص تلاش خوبی داشته و متخصصان دانشگاهی را در حوزه‌های مختلف به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم وظیفه ذاتی خود در زمینه تربیت نیروی انسانی را به خوبی انجام داده، اظهارداشت: کشور ما سرمایه‌های ارزشمندی از نیروی انسانی تحصیلکرده را در اختیار دارد و علیرغم همه محدودیت‌ها توانسته‌ایم جایگاه خوبی در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و دانشگاهی که جمعیت قابل توجهی از دانش آموختگان را اختصاص می‌دهند، به دست آوریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توانمندی فارغ التحصیلان و اثرگذاری آنها در جامعه یادآور شد: مرحله اول کار با شرکت‌های دانش بنیان، راه اندازی هسته‌های اولیه جمعیت توانمند دارای دانش و فناوری است که وزارت علوم و وزارت نفت در این زمینه به توفیقات خوبی دست یافته اند. گاهی خود را با کشورهای توسعه یافته که در زمینه علم و فناوری رشد خوبی داشته اند، مقایسه می‌کنیم که ممکن است این مقایسه منطقی نباشد اما اگر از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون به عملکرد دانشگاه‌ها در بخش تربیت نیروی انسانی و همچنین تولید علم و نیز در بحث تحول و توسعه فناوری‌ها و شکل گیری مجموعه‌های فناور نگاه کنیم، این عملکرد را در مجموع مناسب ارزیابی خواهیم کرد و می‌بینیم که دربازه زمانی 40 ساله حرکت پرشتاب و با پشتوانه قوی از صاحبان علم و فناوری داشته ایم.

وی با تأکید بر اینکه وزارت علوم در حوزه معاونت پژوهش و نوآوری از مراکز رشد و پارک‌های فناوری حمایت می‌کند، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ظرفیت‌های خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دارد.

غلامی در حاشیه این گردهمایی در جمع خبرنگاران با اشاره به همکاری وزارت علوم با وزارت نفت گفت: قرار است در درازمدت این همکاری‌ها ادامه داشته باشد. جمعیت تحصیلکرده دانشگاهی نیز برای ورود به این همکاری‌ها آماده فعالیت هستند.

به گفته وزیر علوم، درآمد خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان از محل به کارگیری علم و فناوری در بخش‌های صنعتی و ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت به دست آمده است و به جای صادرات نفت خام به سمت تولید ارزش افزوده حرکت کرده ایم.

اعلام زمان توزیع کارت آزمون دکتری

کارت شرکت در آزمون دکتری (Ph.D) سال 1399 از سه شنبه 6 اسفند منتشر می‌شود.آزمون جمعه 9 اسفند برگزار خواهد شد.به گزارش مهر، کارت شرکت در آزمون دکتری (Ph.D) سال 1399 از سه شنبه 6 اسفند بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشورwww.sanjesh.org منتشر می‌شود.

داوطلبان می‌توانند از سه شنبه 6 اسفند تا پنجشنبه 8 اسفند به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای (نام خانوادگی و نام، کد ملی و تاریخ تولد) و یا اطلاعات ثبت نامی (شماره پرونده و کد پیگیری) از کارت شرکت در آزمون پرینت تهیه کنند و بر اساس آدرس تعیین شده در کارت به محل حوزه امتحانی مراجعه کنند.

آدرس و محل تشکیل باجه رفع نقص کارت شرکت در آزمون تمامی داوطلبان بر مبنای شهرستان محل آزمون آنان تعیین شده و در صورت نیاز صبح از ساعت 8 تا 12 و بعدازظهر از ساعت 14 تا 17 در یکی از روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 7 و 8 اسفند 98 به حوزه‌های رفع نقص کارت مراجعه کنند. فرآیند آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال 1399 از ساعت 8 صبح جمعه 9 اسفند در 60 شهرستان مختلف کشور آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061130

وب گردی

وب گردی