ساخت بیش از 600 دستگاه دیالیز/دولت باید بازار تولیدات دانش‌بنیان‌ها را تضمین کند

قائم مقام یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه در داخل کشور تنها تولید کننده دستگاه دیالیز هستیم، گفت: این شرکت دانش‌بنیان ظرفیت تولید 2هزار دستگاه دیالیز در سال را دارد و نیاز کشور طبق اعلام وزارت بهداشت هزار دستگاه است.

سید سلمان اخوت قائم مقام شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه مراحل طراحی و ساخت دستگاه همودیالیز از سال 92 شروع و در سال 97 موفق به فروش 540 دستگاه دیالیز در کشور شدیم، اظهار کرد: برای ساخت این دستگاه توسط بخش خصوصی تقریبا 20 میلیارد تومان هزینه شده است. این دستگاه ترکیبی از کارهای الکترونیک و نرم افزاری است.

وی تصریح کرد: 80 درصد ساخت این دستگاه داخلی و مابقی قطعات از خارج وارد شده است. قیمت این محصول در بهترین حالت 20 درصد زیر قیمت دستگاه‌های خارجی است.

اخوت تأکید کرد: مهم‌ترین مزیت این دستگاه قسمت نرم‌افزاری آن است که بومی‌شده و با توجه به درخواست بیماران و پزشکان گزینه‌های موردنیاز روی آن قابل تعبیه است و اطلاعات بالینی بیمار را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. همچنین خدمات پس از فروش و امکان تعویض قطعات که از مشکلات دستگاه‌های خارجی بود از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است.

وی افزود: در حال حاضر تنها چهار کشور آلمان، سوئد، ژاپن و ایتالیا به ساخت دستگاه دیالیز در کل دنیا مشغول‌اند و ما پنجمین کشور سازنده این محصول هستیم، هرچند که رقابت در این بازار با شرکت‌هایی با سابقه سخت است، اما فروش و صادرات دستگاه‌های ما نشان دهنده آینده روشن تولیدات داخلی دراین صنعت است.

قائم مقام شرکت دانش بنیان گفت: تجهیزات سرمایه ای که در مراکز دیالیز استفاده می شود مثل دستگاه تولید آب ROپرتابل، آب RO مرکزی و تخت دیالیز تمام این محصولات مورد تاییدیه وزارت بهداشت است و برای آینده نیز در نظر داریم که با اتصال این دستگاه‌ها به همدیگر و با نرم افزار مدیریت مرکز بتوانیم به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم؛ زیرا با این روش علاوه بر ثبت و گزارش تمام اطلاعات بیمار به صورت لحظه به لحظه به فرایند درمان بیمار نیز کمک خواهد کرد.

وی افزود: هم اکنون 54 مرکز دیالیز ( اروند کنار،سرپل ذهاب، اردبیل، چالوس، نوشهر، ساری، آمل، استان البرزو ...) از 600 دستگاه‌ تولیدی این شرکت دانش‌بنیان استفاده می‌کنند.

اخوت با اشاره به اینکه در داخل کشور تنها تولید کننده دستگاه دیالیز هستیم، گفت: این شرکت دانش‌بنیان ظرفیت تولید 2هزار دستگاه در سال را دارد و نیاز کشور طبق اعلام وزارت بهداشت هزار دستگاه است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تأکید براینکه برای توسعه بازار صادراتی کشورهای همسایه را مورد هدف قرار داده‌ایم، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از یک‌سال است که دستگاه‌های تولید به افغانستان صادر می‌شود و در نظر داریم به عراق و سوریه نیز صادرات داشته باشیم.

اخوت با اشاره به اینکه انتظار زیادی از دولت برای حمایت نداریم، گفت: فضای کسب وکار باید یک فضای سالم و مناسب برای شرکت‌های تولیدی باشد؛ زیرا در اینصورت شرکت‌های دانش بنیان رشد می کنند. اگر واقعا به تولید داخل اعتقاد و اعتماد داریم باید امنیت را برای آنها مهیا کنیم. با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های تولیدی در بخش صنایع نفت و گاز و پزشکی تجهیزات کلیدی را تولید و وارد بازار کرده‌اند اما همچنان شاهد ورود بخشی از تجهیزات از خارج هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تجهیزات دیالیز از خارج وارد کشور نمی‌شود، افزود: این امر مهم یک ضرورت تاریخی است که دولت به تضمین بازار شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.

اخوت ادامه داد: صد در درصد آینده پزشکی در دستان هوش مصنوعی است. هم‌اکنون هوش مصنوعی در حوزه‌های دیگر به شدت ورود کرده اما در حوزه سلامت با احتیاط از این موضوع بهره بردیم. بنابراین در حال حاضر در کشور تازه کار هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061140

وب گردی

وب گردی