پیشرفت فناوری ایران در سال گذشته چگونه بود؟

طی یک سال گذشته محققان، دانشمندان و مهندسان ایرانی به افتخارات و شاهکارهای برجسته‌ای در حوزه علم دست یافته‌اند؛ در همین راستا، برخی از این دستاوردها را در قسمت دوم این گزارش معرفی خواهیم کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایران در سال 2019 دستاوردهای چشمگیری در علم و فناوری اعم از برگزاری جلسات علمی قابل توجه، سمپوزیوم‌ و همایش‌ها، صادرات محصولات بیودارویی تولید ایران دریافت جوایز در عرصه‌های مهم بین المللی، کسب موفقیت در زمینه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و بسیاری موفقیت‌های دیگر داشته است.

صعود 17 پله‌ای ایران در علم سلول‌های بنیادی در منطقه خاورمیانه

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: «جمهوری اسلامی ایران در تولید علم سلول‌های بنیادی 17 پله صعود کرده است.»

روش‌های ژن درمانی، سلول درمانی، مهندسی بافت و پزشکی احیا کننده در بیش از هزار و شصت مطالعه بالینی در جهان انجام شده و 93 مورد از آنها در آینده بسیار نزدیک تجاری می‌شود.

حمیدیه به تأسیس 917 شرکت در زمینه ژن درمانی، سلول درمانی و پزشکی احیا کننده در جهان اشاره و اظهار کرد: اگر محصولات 10 درصد از این شرکت‌ها وارد بازار شوند؛ گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته می‌شود.

افزایش تعداد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز به 18 مرکز در نقاط مختلف کشور، راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی دانشجویی در زمینه سلول‌های بنیادی و داروهای احیا کننده در کرج، شیراز و کرمان؛ همچنین برگزاری چهار المپیاد دانشجویی از دیگر موارد انجام گرفته است.

درخشش دانش‌آموزان ایرانی در رقابت‌های المپیاد جهانی ریاضی

دانش‌آموزان ریاضی ایران در شصتمین المپیاد بین المللی ریاضی (IMO 2019) که از 11 تا 22 ژوئیه در وان انگلستان برگزار شد، شش مدال کسب کردند.

دانش آموزان زیست شناسی ایرانی در سی‌امین المپیاد بین المللی زیست شناسی (IBO 2019) که در تاریخ 14-21 ژوئیه 2019 در مجارستان برگزار شد، موفق به کسب چهار مدال رنگارنگ شدند.

دانشجویان شیمی ایران در پنجاه و یکمین المپیاد بین المللی شیمی (IChO 2019) که در تاریخ 21-30 ژوئیه 2019 در فرانسه برگزار شد، چهار مدال دریافت کردند.

نمایندگان ایران در مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۱۹ کره جنوبی 27 مدال رنگارنگ کسب کردند

نمایندگان ایران در مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۱۹ کره جنوبی موفق به کسب 14 قهرمانی، 8 نایب قهرمان و 5 عنوان سومی شدند.

تیم های رباتیک ایران در بیست و چهارمین دوره این مسابقات در کره جنوبی که از 11 تا 16 آگوست 2019 برگزار می شود، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دادند.

بزرگترین نیروگاه سیار کشور رونمایی شد

بزرگترین نیروگاه سیار کشور هم‌زمان با پانزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب بین المللی ایران جهت استفاده در زیرساخت‌های حساس صنعت آب و فاضلاب در شرایط بحرانی و اضطراری مانند سیل و زلزله رونمایی شد.

این نیروگاه سیار می‌تواند اقدامات لازم مانند تأمین آب را در کمترین زمان ممکن انجام دهد تا مناطق مختلف کشور در شرایط بحرانی و اضطراری مانند سیل و زلزله تحت پوشش قرار گیرد.

ساخت دستیار رباتیک جراح قلب تپنده در کشور

این طرح جزو برنامه‌های همکاری‌های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با همکاری دکتر مهدی توکلی از دانشگاه آلبرتا انجام شده است.

دکتر حیدرعلی طالبی، رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ویژگی‌های این ربات گفت: این ربات می‌تواند همزمان با ضربان قلب حرکت کند تا بتواند به جراح در انجام دقیق جراحی کمک کند و امکان دیدن تصاویر برای جراح راحت‌تر باشد.

دکتر ایمان شریفی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه امیرکبیر و همکار طرح با اشاره به حضور ۶ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این طرح گفت: جراح می‌تواند از راه دور و با استفاده از جوی استیک (دسته) ربات را هدایت کند تا بتواند جراحی دقیق و ظریفی را انجام دهد.

صادرات سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند واحد بویین‌ زهرا به کشورهای عربی

مهدی محرم پور مدیر مرکز رشد بوئین‌زهرا توسعه و شناسایی بازارهای هدف را از برنامه‌های مهم این مرکز عنوان کرد و گفت: هدف صادراتی سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند بیشتر کشورهای عربی است به‌طوری‌که مکاتبه‌ای با شهرداری مسقط عمان در این زمینه داشتیم.

محرم پور اظهار کرد از شروع به‌کار خط تولید اولین سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند خبر داد و گفت: محصول نهایی سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند با نام تجاری «واتر سوآب» توسط واحد فناور آرتاخه مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین‌زهرا وارد بازار داخلی و خارجی خواهد شد.

وی کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف آب، کاهش بیش از ۵۰درصدی مصرف کود شیمیایی، کاهش بیش از ۷۰ درصدی مصرف برق، کاهش هزینه‌های کارگری، عدم نیاز به فیلتراسیون پرهزینه، قابلیت افزایش عمق و مکان بدون تعویض، قابلیت استفاده در سیستم‌های های تحت‌فشار و ثقلی، قابلیت مانیتورینگ و خطایابی کل شبکه آبیاری اعم از لوله‌های ورودی و خروجی هرکدام از دستگاه‌های تأسیسات اصلی، دارای فیلتر نانو ذرات ریشه گریز جهت جلوگیری از ورود ریشه را از قابلیت‌های این سیستم عنوان کرد.

درخشش تیم رباتیک دانشگاه آزاد قزوین

تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با کسب 5 مقام قهرمانی و یک عنوان سومی در مسابقات جهانی ربوکاپ استرالیا 2019، خوش درخشید.

در بخش دانشجویی و در لیگ ربات فوتبالیست انسان نما سایز نوجوان، تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توانست مقام قهرمانی را به دست آورد و همچنین در بخش Drop in تیم ربات انسان نمای دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مقام نخست را کسب کرد.

در لیگ ربات شبیه ساز امداد نیز تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به مقام اول دست یافت. همچنین در لیگ ربات مجازی تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توانست مقام قهرمانی را از آن خود کند. در این لیگ تیم سلام از دبیرستان اسلام که در بخش دانشجویی شرکت کرده بود مقام دوم را کسب کرد.

در لیگ ربات فوتبالیست سایز کوچک تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مقام سوم مسابقات را از آن خود کرد. همچنین در لیگ ربات‌های صنعتی و در بخش رقابت فنی نیز، تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توانست مقام اول را به دست آورد.

مهندسان ایرانی ربات تمیز کردن مقره‌های برق ایجاد کردند

مهندسان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی بازوی رباتیک تمیز کننده مقره‌های برق شدند.

امیر ابوالفضل صورتگر، عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، توضیح داد: کاهش خرابی، افزایش سرعت نظافت و همچنین بهبود کیفیت از مزایای این بازوی رباتیک است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش زمان خاموشی خطوط جهت پاکسازی به دلیل افزایش سرعت پاکسازی مقره‌ها و افزایش قابل ملاحظه کیفیت و دقت پاکسازی (پاکسازی ۳۶۰ درجه‌ای سطوح فوقانی و تحتانی مقره) از جمله مزایای سامانه ساخته شده در مقایسه با سایر روش‌های مرسوم مانند استفاده از واتر جت توسط هلیکوپتر یا توسط بالابرهای ویژه و پاکسازی دستی توسط تیم عملیاتی کارگری – تکنسین است.

کسب رتبه نخست دانشجویان شریف در مسابقات انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای نخستین بار به‌عنوان یک تیم ایرانی مقام اول مسابقات بین‌المللی انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) را در شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی کسب کردند.

گفتنی است که تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را به‌صورت ویدئوکنفرانس ارائه داد و از طرف هیئت داوران در کنفرانس بین‌المللی پیشرانش و انرژی آمریکا به‌عنوان تیم برتر انتخاب شد.

اختراعی که بدون حضور صاحب ایده مدال نقره مسابقات «سیلیکون‌ولی» را کسب کرد

محققان ایرانی به دلیل ارائه برنامه ابتکاری خود در زمینه کاهش سوخت خودرو، در جشنواره بین المللی اختراعات دره سیلیکون موفق به کسب مدال نقره شدند.

علیرضا غفراللهی و کمیل قنبری توانستند فیلتر سوختی سازگار با محیط زیست ایجاد کنند که از احتراق ناقص و کاهش مصرف انرژی جلوگیری می کند.

دانشمندان در این مطالعات موفق به طراحی و ساخت فیلتر سوخت (صافی بنزین) شدند که روی خودروهای سواری نصب و با ایجاد فعل و انفعالاتی در سوخت‌های هیدروکربنی از جمله بنزین، از خام‌سوزی سوخت جلوگیری می‌کند و فرآیند به سمت احتراق کامل می‌رود.

*مژگان الیکائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1061166

وب گردی

وب گردی