کمتر ناشری دنبال ثبت تجربیات افراد یا مراکز است/ خاطرات توسط افراد بی‌تجربه یا کم‌تجربه ثبت و ضبط شده است

علیرضا کمیلی از فعالان فرهنگی در زمینه جهان اسلام مطرح کرد: بررسی کتب خاطرات شفاهی ناشران مختلف نشان می دهد که خیلی از این خاطرات توسط افراد بی تجربه یا کم تجربه ثبت و ضبط شده است و همین باعث شده، کتب این حوزه آنچنان اثرگذار یا ماندگار نباشند یا در حد یک حس و حال خوب در مخاطبان باقی بماند و فراتر نرود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، علیرضا کمیلی، فعال جهان اسلام و سخنگوی اتحادیه امت واحده با حضور در دفتر این انتشارات در حسینیه هنر قم، «تجربه نگاری» را یک کار دشوار دانست و گفت: تجربه نگار باید در موضوع خاصی که به تجربه نگاری می پردازد تخصص و تجربه کافی داشته باشد. از سویی محدود به یک سری افراد و مراکز و مناطق خاص نشود.

کمیلی با بیان اینکه ارزیابی خاصی در خصوص کیفیت تولیدات تجربه نگاری وجود ندارد، عنوان کرد: باید نگاهمان نسبت به تجربه نگاری علمی و عمیق تر شود.

فعال حوزه بین الملل اظهار کرد: تجربه نگار باید برای به دست آوردن یک تجربه نو و انتقال آن به خواننده توانایی پرسش سوالات تخصصی در خصوص موضوع تجربه نگاری را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سوژه های خاطره نگاری الزاماً در همه جوانب موفق نیستند، ابراز کرد: ممکن است در کنار بیان نکات مثبت، الگوهای غلط نیز تعمیم داده شود.

فعال حوزه بین الملل افزود: بررسی کتب خاطرات شفاهی ناشران مختلف نشان می دهد که خیلی از این خاطرات توسط افراد بی تجربه یا کم تجربه ثبت و ضبط شده است و همین باعث شده، کتب این حوزه آنچنان اثرگذار یا ماندگار نباشند یا در حد یک حس و حال خوب در مخاطبان باقی بماند و فراتر نرود.

عضو موسس اتحادیه امت واحده با بیان اینکه خاطره نگاری ظرافت های خاص خود را دارد، گفت: باید این ظرافت ها در زمان نگارش مورد دقت قرار گیرد و در حد خاطره نگاری صرف باقی نماند و به سمت انتقال تجربه و مهارت هم پیش برود.

کمیلی گفت: الآن کشور ما علاوه بر ثبت خاطرات شفاهی، نیاز به انتقال تجربیات موفق و ناموفق دارد و کمتر ناشری به دنبال ثبت تجربیات افراد یا مراکز است.

این فعال جهان اسلام افزود: خاطرات شفاهی و تجربه نگاری با کیفیت بالا و تحقیقات ماقبل گفتگو یا تدوین می تواند ما به ازای علمی داشته باشد و چارچوب های نظری و راهبردهای نوینی در حوزه های مختلف را ارائه دهد.

وی با انتقاد به غیرتخصصی بودن فعالیت هایی که در حوزه فرهنگ و بین الملل انجام می شود، گفت: به تعبیر رهبری، کار فرهنگی یک کار دقیق هوشمندانه است. باید کسی که نسبت به آن ورود می کند ظرافت های کار را ببیند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061170

وب گردی

وب گردی