بسیاری از قوانین حوزه زنان باید بازنگری شود

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: باید بسیاری از قوانین مجلس‌های پیشین شورای اسلامی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در حوزه زنان مورد بازنگری قرار بگیرد و متناسب با شرایط فعلی کشور آنها را به روز رسانی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فاطمه قاسم‌پور در میزگرد خبری نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با محوریت برنامه‌های حوزه زنان و خانواده که صبح امروز دوشنبه(۲۸بهمن ماه) در دفتر اتحادیه جامعه اسلامی برگزار شد، گفت: در حال حاضر متاسفانه در کشور نظام مسئله شناسی دقیقی برای مشکلات حوزه زنان وجود ندارد.

وی افزود: تا زمانی که نظام مشکلات زنان جامعه احصا نشده باشد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذاران نمی توانند قوانین مناسب برای حل و کاهش مشکلات حوزه زنان و خانواده تهیه و تنظیم کنند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته با توجه به سیاست‌های خود به حوزه زنان نگاه می کردند و در نتیجه هیچ زمانی مشکلات زنان به صورت کامل بررسی نشد. در حالی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به راحتی می توانست مشکلات زنان جامعه را احصا و به نمایندگان ارجاع دهد.

قاسم پور گفت: زنان ۳ هویت فردی، اجتماعی و خانوادگی دارند ولی هیچ زمانی برای قانون گذاری سه هویت زنان به صورت همزمان در نظر گرفته نشده است که این بزرگترین خلا قانون گذاری در کشور است. این خلا باعث پدید آمدن مشکلات فراوانی برای حوزه زنان شده است.

عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده خاطرنشان کرد: باید بسیاری از قوانین مجلس‌های پیشین شورای اسلامی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در حوزه زنان مورد بازنگری قرار بگیرد و متناسب با شرایط فعلی کشور آنها را به روز رسانی کرد.

وی افزود: در حال حاضر اگر بسیاری از قوانین کشور به درستی ترسیم ولی اجرا نمی‌شود به خاطر این است که از خود افراد ذی نفع استفاده نشده است. مثلاً نمایندگان قوانینی را در حوزه زنان تهیه می‌کند ولی در آن از نظرات زنان استفاده نمی‌کنند.

قاسم پور بیان کرد: سیستم قانونگذاری در کشور بر اساس حل مشکلات اجتماعی به درستی تدوین نشده است بدین گونه که حل مشکلات اجتماعی را در گرو حل مسائل اقتصادی می دانیم. و تا زمانی که کشور درگیر مسائل اقتصادی باشد قطعاً برنامه‌ای برای حل معضلات اجتماعی نیز وجود نخواهد داشت.

عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده عنوان کرد: دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی پیشران و محرک جامعه هستند برای همین در ائتلاف نیروهای انقلابی تلاش شده است تا از جوانان و دانشجویان به صورت گسترده استفاده شود تا کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از نزدیک با مشکلات و دغدغه جوانان آشنا شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061176

وب گردی

وب گردی