التهاب فضای دانشگاه‌ها به نفع چه کسانی است؟

دانشگاه‌های بزرگ پایتخت در روزهای گذشته شاهد اتفاقات تلخ و ناخوشایندی بودند که البته با هنجارشکنی‌ها و عبور از خطوط قرمز نیز همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برخی دانشگاه‌های بزرگ پایتخت در روزهای گذشته شاهد اتفاقات تلخ و ناخوشایندی بودند که البته با هنجارشکنی‌ها و عبور از خطوط قرمز نیز همراه بود.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر شنبه 27 بهمن‌ماه 98 صحنه اعتراض تعدادی از دانشجویان بود که به بهانه گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سانحه هواپیمای مسافربری اوکراینی تجمع کردند و در ادامه توهین به استادان و شعارهای سیاسی را نیز به ماجرا افزودند.

آنچه رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه از اتفاقات روز گذشته انعکاس دادند، تحریم انتخابات و درخواست برای آزادی فعالان سیاسی و دفاع از حقوق زنان بود؛ اما واقعیت چیز دیگری است؛ معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسکانیوز تشریح کرد دانشجویان معترض نه درخواستی برای برگزاری تجمع ارائه دادند و نه جهت‌گیری و برنامه‌ریزی مشخصی در شعاری‌های‌شان داشتند.

بنا بر صحبت‌های سیاوش خرسندی، دانشجویان معترض برنامه‌ریزی خاصی نداشتند و حرف‌های مختلفی زدند؛ از اعتراض به روند انتخابات تا گرامیداشت چهلمین روز شهادت سرنشینان هواپیمای مسافربری اوکراینی؛ اما جهت خاصی در تجمع روز گذشته مشخص نبود.

همچنین معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امیرکبیر تأکید کرد در صورت ارائه درخواست برای صدور مجوز تجمع، دانشگاه بعد از بررسی، امکاناتی مانند بلندگو نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد تا حرف‌های خود را بزنند؛ همان‌طور که در جریانات روز دانشجو، چهار تریبون آزاد به‌شکلی معقول و منطقی و بدون درگیری در سطح دانشگاه امیرکبیر برگزار شد و دانشجویان در فضایی باز و آزاد، صحبت کردند؛ اما برای تجمع روز گذشته هیچ درخواستی ارائه نشد و به‌یکباره تجمعی بدون برنامه‌ریزی شکل گرفت و شعارهایی سر داده شد که مناسب نبود و حتی به استادان توهین شد.

دانشجویان، ابزاری برای مقاصد سیاسی

یک منبع آگاه از دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز در گفت‌وگو با ایسکانیوز، به دخالت و تحریک عده‌ای از اعضای انجمن‌های اصلاح‌طلب اشاره کرد که به‌دلیل اعتراض به رد صلاحیت کاندیداهای مورد نظرشان، بار دیگر از جامعه دانشجویی به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد سیاسی استفاده کردند.

اتفاقات آبان‌ماه در اعتراض به افزایش قیمت بنزین دستمایه و پوششی برای هنجارشکنی‌ها با توجیهات مختلف شده و فضای دانشگاه‌ها را ملتهب کرده است.

نزدیکی به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و شور و هیجانی که رقابت‌های کاندیداها در جامعه به‌ویژه دانشجویان به راه انداخته، سبب شده عده‌ای از فضای آزاد دانشگاه‌ها سوءاستفاده کرده و با عبور از خطوط قرمز، خوراک‌های مناسبی برای رسانه‌های بیگانه فراهم کنند.

برگزاری تجمعات و تریبون‌های آزاد در دانشگاه‌ها با ارائه درخواست و کسب مجوز از مدیریت دانشگاه انجام می‌شود؛ روندی که در سال‌های گذشته طی شده و به‌ندرت درخواست معقولی از سوی مسئولان دانشگاه رد شده است؛ اما دانشجویان برخی دانشگاه‌ها مانند امیرکبیر در آستانه انتخابات با سوءاستفاده از فضای باز دانشگاه‌ها، بدون مجوز اقدام به برگزاری تجمع می‌کنند و وقتی برخوردی برای پایان دادن به اعتراضات صورت می‌گیرد، ماجرا را به‌شکلی وارونه جلوه داده و در فضای مجازی پخش می‌کنند.

سوءاستفاده از فضای دانشگاه‌ها

آن‌گونه که منبع آگاه خبر داده، به‌زودی دیگر دانشگاه‌های بزرگ و مهم تهران نیز شاهد تجمعات مشابهی خواهند بود که هدفی جز تحریک جامعه جوان و حساس دانشجویی برای کاهش میزان مشارکت در انتخابات پیش روی مجلس ندارد.

البته هنجارشکنی‌ها به سر دادن شعارهای سیاسی در دانشگاه امیرکبیر ختم نشده است. در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی نیز عده‌ای پوستر و پلاکارد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را پاره کردند.

امیرحسین طیبی‌فرد، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره توئیت کرد و نوشت: «دیروز عکس حاج قاسم سلیمانی را در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه پاره کردند. او که رفت و ماند و جاودان شد و سردار ایران لقب گرفت بر دوش میلیون‌ها انسان. شما ماندید و حقارت و عقده و کینه و سوراخ موش‌هایتان... روسیاهی‌اش هم بماند برای مسئولین دانشگاه علامه.»

مدیران و مسئولان دانشگاه‌ها باید بیش از پیش حواس خود را جمع کرده و با دقت هرچه بیشتر فضای دانشگاه را رصد کنند تا عده‌ای با سوءاستفاده از جامعه دانشجویی، اهداف دیگری را دنبال نکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061178

وب گردی

وب گردی