حق دانش‌آموزان در مدارس ضایع می‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در حال حاضر در مدارس ما 30 درصد حق دانش آموزان ضایع می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، کلاس درس باید 33 هفته برگزار شود، در حالی که در عمل معمولا 27 یا 28 هفته برگزار می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: حس هنری، اخلاق، آداب و مهارتهای دانش‌آموزان باید پرورش پیدا کند. البته علاوه بر این ضلع مثلث 2 ضلع دیگر نیز نباید فراموش شود. این اضلاع باید به صورت تلفیقی ارائه شود، ولی تار و پود و بخش اصلی موضوع پرورش حس هنری، اخلاقیات و مهارت های آنان است و بقیه نیز مربوط به بُعد برنامه ریزی و مسائل حاشیه‌ای می‌شود.

ذوعلم بیان کرد: در دوره اول متوسطه بحث هویت باید محور قرار بگیرد. به عبارت دیگر در این دوره باید موضوع هویت برای دانش‌آموزان تبیین شود. یعنی فرزندان ما باید در انتهای دوره اول متوسطه (کلاس نهم) بدانند که ایران یک کشور پیشرفته، مستقل و آزاد است و به اسلام افتخار کنند. این بحث باید به گونه ای مورد تأکید قرار گیرد که حتی هموطنانِ پیرو سایر ادیان مانند مسیحیت و غیره هم به ایرانی بودن و برخورداری از نعمات امنیت و آزادی افتخار کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان مسیحی نیز به اخلاق مسیحیت می توانند افتخار کنند، ما نمی‌گوییم که دانش‌آموزان مسیحی مسلمان شوند. بیش از 99 درصد کشور ما مسلمان هستند و ما نباید استدلال کنیم که در مدارس از اسلام صحبت نکنیم چون کمتر از یک درصد اقلیت‌های مسلمان مثل مسیحی و کلیمی در مدارس ما حضور دارند. در این دوره علاوه بر هویت باید انقلابی بودن نیز محور قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: دوره دوم متوسطه دوره‌ای است که طی آن دانش‌آموزان ما باید در فرآیند تمدن سازی شریک شوند و به عنوان افراد تمدن ساز معرفی شوند. این فرآیند در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش در حوزه کار، تلاش و اقتصاد مقاومتی و در رشته‌های نظری هم در حوزه دانشگاه و پیشبرد علم و فناوری و تولید ثروت دانش بنیان و غیره باید انجام شود. در این چارچوب، دانش‌آموز پایه دهم به صورت واقعی می‌تواند در این تمدن سازی مشارکت داشته باشد. در این صورت بذر دانشگاه تمدن ساز کاشته می شود.

وی افزود: اگر سیستم دانشگاهی ما تمدن‌ساز شود، قطعاً مدارس ما هم نمی‌توانند تمدن‌ساز نباشند. ایفای نقش آموزش و پرورش به عناون یک نهاد تمدن‌ساز، یکی از مصادیقش این است که ما در هویت بخشی به دوره متوسطه محورهای تمدن سازی برای دانش‌آموزان مطرح کنیم. در آن زمان است که دانش آموز علم و فناوری را با هدف تولید علم و کمک به چرخش چرخ های اقتصاد کشور فرا می گیرید و در پرتو آن احساس کرامت و تاثیرگذاری ارتقاء پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم افزود: با این نوع نگاه میتوان به دورههای تحصیلی دانشآموزان هویت بخشید. البته اهداف دوره‌های تحصیلی ما مصوب شده و تقریباً مضامین بیان شده در داخل اهداف مذکور وجود دارد و در مواردی هم که به مضامین بیان شده کمتر توجه شده است، باید نوعی غنی‌سازی در این زمینه انجام و بُعد هویت بخش این اهداف تقویت شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: هویت بخشی موضوعی مهم است که می‌توان حول آن بحث و گفتگو و کارهای علمی، پژوهشی زیادی انجام داد و همچنین به طراحی مدل پراخت. در این زمینه یک مدل مفهومی 3 ضلعی وجود دارد که حاصل مباحثه و گفتگوی کارشناسان و صاحبنظران این حوزه است.

وی اظهار کرد: رویکرد دیگری به نام رویکرد فرهنگی و مهندسی در این زمینه مطرح شده است، به اعتقاد بنده باید ما رویکرد مهندسیِ فرهنگی داشته باشیم. به این معنی که ما باید کارِ مهندسی فرهنگی را در مدارس انجام دهیم. در این زمینه در ابتدا باید برنامه درسی ملی را به عنوان یک مهندسی فرهنگی نظام برنامه درسی معرفی کرد. در مهندسی فرهنگی حتما باید حرکت دو سویه و نه از بالا به پایین یا از پایین به بالا باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: آینده کشور و آینده علم و فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو باید در یک نگاه کلان به همه سطوح و پایه های تحصیلی مخصولا کف میدان مثل مدرسه و معلم توجه داشته باشیم. این امر ما را به موضوع مهمی دیگری یعنی کاهش فاصله صف و ستاد راهنمایی می‌کند. یکی از مصادیق، کاهش این فاصله همینجاست. اگر بخواهیم یک نگاه تقویتی به برنامه ریزی آموزشی و درسی داشته باشیم که خود این امر نیازمند یک نگرش تربیتی است، فاصله صف و ستاد باید کاهش یابد که این مهم نیازمند بحث و گفتگو، همدلی، همراهی و همکاری بیشتری در راستای بررسی و کشف اشکالات و نقایص و برطرف سازی آنها است.

ذوعلم افزود: از جمله مصادیق این همدلی و همکاری می توان به زمان آموزش اشاره کرد. در حال حاضر در مدارس ما 30 درصد حق دانش‌آموزان ضایع می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، کلاس درس باید 33 هفته برگزار شود، در حالی که در عمل معمولا 27 یا 28 هفته برگزار می شود. در دوره متوسطه اول و دوم ما باید هر زنگ درسی را در 50 دقیقه برگزار کنیم که این مدت در وهله اول به 45 دقیقه و در مراحل بعدی به 40 و حتی 35 دقیقه کاهش پیدا می کند و این مصداق ظلم به دانش‌آموز است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر زمان کلاس از دقیقه 60 و 65 بیشتر شود، هم دانش آموز و هم معلم خسته خواهند شد و اثرات بدی بر آنها بر جای می گذارد. ما باید حداقل در مدارس تک نوبته زمان کلاس ها را رعایت کنیم و زنگ های درسی را به بهانه زیر بار نرفتن معلمان به یکدیگر نچسبانیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد:‌ باید توجه داشته باشیم که یک معلم در واقع کارمند دولت است و باید 48 ساعت در هفته کار کند و بخشی از این زمان را در کلاس های درس حضور یابد و بخش دیگری را به مطالعه و آماده سازی خود برای ادامه فرایند آموزش اختصاص دهد. اما بخاطر نبود برخی امکانات لازم در مدارس برای انجام امور مطالعاتی توسط معلمین، وقت مربوطه در اختیار خود آنها گذاشته شده است.

وی ادامه داد: رفته رفته این رویه از طرف برخی معلمان معمول شده است که 22 ساعت زمان آموزشی خود را طی 2-3 روز و به صورت فشرده انجام می‌دهد و در نتیجه کیفیت آموزشی افت شدیدی پیدا می کند. در واقع هم اکنون معلمان ما فقط هفته‌ای 3 روز معلم هستند و هر روز به صورت فشرده از 8 تا 4 درس می دهند. در این شرایط کیفیت قربانی می‌شود. این مشکل به حوزه اجرا مربوط می شود و باید با اتخاذ تدابیری مانند حساس کردن مدیران مدارس این مشکل و غیره برطرف کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: درخواست دیگر بنده در زمینه طرح بوم است که بر مبنای آن دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا نهم باید در قالب برنامه ویژه مدارس به مدت 2 ساعت خارج از برنامه آموزشی و درسی قرار گیرند. ما باید نظامی را طراحی و اجرا کنیم که در چارچوب آن دانش‌آموزان دختر و پسر با نقش اجتماعی خود در زمان اجرای طرح بوم بیشتر آشنا و برای زندگی آینده خود در جامعه و خانواده آماده شوند. دختران ما چقدر در مدارس برای اداره زندگی آماده می شوند؟ قرار نیست که تمام دختران ما وزیر و وکیل شوند. در مدارس ما برنامه درسی به سمتی رفته که دانش آموز دختر ما ضمن اینکه نقش اجتماعی و علمی خود را ایفا کند بتواند تربیت کننده نسل آینده باشد.

وی گفت: امروز دانش‌آموزانی موفق ترند که در خانواده مستحکم تری هستند. والدین باید به فرزندان خود محبت کنند طرح بوم برای همین مسائل است. در جامعه باید کار انجام شود و دانش‌آموزان باید حرفه ای بیاموزند تا صنعت ما پیشرفت کند. فنی و حرفه ای این کار را انجام می دهد ولی باید بیشتر تقویت شود. کار و فعالیت هویت بخش است. به طرح بوم باید از نظر محتوایی رسیدگی کنیم و مدیران باید به غنی سازی طرح بوم کمک کنند تا از مسیر خود منحرف نشود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مجلات رشد گفت: ما هم اکنون در مجلات رشد بخشی از کار را انجام می دهیم ولی باید در مجلات رشد، رشد استانی را بررسی کنیم. در تربیت باید فاصله ها را کم کنیم تا بتوانیم فاصله را کم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061203

وب گردی

وب گردی