ایران رتبه ۱۶ را در تولید مقالات علمی کسب کرده‌ است/ نرخ مشارکت اقتصادی زنان پایین است

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: ایران رتبه ۱۶ را در تولید مقالات علمی کسب کرده است و از نظر کیفی نیز در وضعیت خوبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید احمدی در نخستین رویداد گفتمان پیشرو علمی (گپ): ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری با هدف ساده‌سازی علم برای عموم مردم که بعدازظهر امروز در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار کرد: از دانشگاه الزهرا (س) و مجموعه سازمان‌های حامی مانند شهرداری برای برگزاری این رویداد تشکر می‌کنم. هدف از برگزاری این رویداد که در راستای فعالیت‌های کرسی یونسکو در ایران و گفتمان‌سازی برگزار شده، گفتمان علمی پیشرو است. هدف این رویداد فراگیر کردن گفتمان علمی است تا بتوانیم علم را به لایه‌های مختلف جامعه رسوخ دهیم.

وی در این رویداد که توسط کرسی یونسکو در ترویج علم برگزار شد، ادامه داد: زنان در عرصه علم، فناوری و نوآوری، حرکت رو به جلویی داشته‌اند. در مجامع دانشگاهی و حوزه‌های تحقیقاتی جایگاه خوبی داریم و رتبه ۱۶ را در تولید مقالات علمی دارا هستیم و از نظر کیفی نیز در وضعیت خوبی قرار داریم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خاطرنشان کرد: ۴۹ درصد جامعه علمی ایران را زنان تشکیل می‌دهند. تعداد دانشجویان زن دانشگاهی مراکز آموز عالی به استثنای دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۸۲ سیر صعودی قابل توجهی داشته است.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در آمار مربوط به تعداد دانشجویان دانشگاهی مراکز آموزش عالی، تعداد زنان بیشتر است؛ اما با احتساب دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد مردان ۵۷ و زنان ۴۳ درصد است.

احمدی یادآور شد: تعداد دانشجویان مرد و زن در گروه علوم انسانی تقریبا برابر است؛ اما در فنی و مهندسی درصد زنان کمتر است. در آمار آموزشگران دانشگاهی به استثنای دانشگاه آزاد اسلامی، درصد زنان حدود ۳۳ است.

وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در ایران برحسب جنسیت چندان به سود زنان نیست. آمار زنان جویای کار فقط ۱۶ درصد در مقابل آمار ۶۵ درصدی مردان است، در حالی که نرخ جهانی برای زنان ۵۰ درصد است.

احمدی یادآور شد: نرخ بیکاری زنان در ایران ۲۰ درصد در مقابل ۱۰ درصد مردان است که البته با توجه به شرایط ما آمار بدی محسوب نمی‌شود. سهم زنان از اشتغال در سمت‌های مدیریتی حدود ۲۰ درصد است که با نُرم جهانی فاصله دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تاکید کرد: جمع کل اختراعات ثبت شده از سال ۹۴ برای زنان هفت درصد و به‌صورت مشارکتی با مردان ۲۴ درصد است که نقش ۳۳ درصدی زنان در مجموع اختراعات را نشان می‌دهد.

احمدی گفت: تعدار زنان محقق ایرانی دارای h-index بالای ۲۲ در اسکوپوس ۱۲۷ نفر است. حضور دانشجویان خانم در دانشگاه‌ها پررنگ است و روند فزاینده‌ای را در بخش اساتید خانم نیز شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها، زنان حضور فعالی در صحنه تحصیل و مجامع علمی دارند. البته در عرصه اشتغال و اقتصادی، توفیقی نداشته‌ایم که به دلایل فرهنگی، ساختاری و اجتماعی و خلاهای قانونی، با متوسط جهانی فاصله دارد.

احمدی خاطرنشان کرد: باید برای افزایش سواد علمی جامعه تلاش کنیم. با توجه به ظرفیت موجود در علم و فناوری، باید پتانسیل زنان برای مشارکت فعال در حوزه‌های مختلف اثرگذار به‌شکل محسوس‌تری مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061210

وب گردی

وب گردی