کارنامه ضعیف واحدهای استان تهران در ریل‌گذاری نوآوری و زیست‌بوم فناوری/ دانشگاه‌های نسل اول به موزه‌های معاصر تبدیل می‌شوند

انتظار می‌رود واحدهای پیش‌رو و توانمند دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق اهداف کلان دانشگاه به‌خصوص تحرک و تحول در زمینه فعالیت‌های فناورانه و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، پرچم‌دار باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ریل‌گذاری جدید دانشگاه آزاد اسلامی باتوجه به شرایط آموزش عالی و اولویت‌های کشور در حوزه اشتغال، با تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری جهت‌گیری شده و به نقطه تکامل ساختاری رسید. اصلاح و بازنگری گسترده در آیین‌نامه‌ها، تسهیل‌گری در حوزه‌های کسب‌وکار، بازتعریف کارکرد زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، تدوین و تصویب آیین‌نامه بازار فناوری و سرای نوآوری به‌عنوان یک ساختار یکپارچه و مفهومی، مهم‌ترین گام‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ریل‌گذاری جدید دانشگاه به‌شمار می‌رود. اهتمام جدی واحدهای دانشگاهی و به‌ویژه رؤسای استانی در پیگیری‌، تأسیس، راه‌اندازی و رونق سراهای نوآوری در بطن دانشگاه آزاد اسلامی از آن جهت بسیار مهم است که این دانشگاه برای گذر از نسل اول و دوم و رسیدن به نسل کارآفرینٍ دانشگاه، طریقی جز سراهای نوآوری و به‌طور کل ایجاد بوم‌های نوین ندارد.

تحولات نوآوری و فناوری لازمه حیات دانشگاه‌ها

پرواضح است که دانشگاه آزاد اسلامی در طول سال‌های فعالیت خود با اتکا به شهریه‌های دانشجویی و بدون بهره‌مندی از منابع دولتی نقش‌آفرینی مؤثری در نظام آموزش عالی و در تربیت نیروهای متخصص به‌ویژه در شرایط سازندگی کشور ایفا کرده است. اکنون زیرساخت عظیمی چون دانشگاه آزاد پس از سپری کردن دوران پر فراز و نشیب دهه 60 دیگر نمی‌تواند با ساختارها و کارکردهای صرف آموزش‌محور به کار خود ادامه دهد و همچنان در حال صعود باشد.

کاهش جمعیت دانشجویی کشور از یک طرف و شرایط خاص اقتصادی کشور از طرف دیگر منجر به این شده تا دانشگاه‌ها دیر یا زود به‌سمت نیل به دانشگاه «نسل سوم» بروند. دانشگاه‌های کارآفرین دانش‌آموختگانی کارآفرین نیز تربیت می‌کند و البته در چرخه اقتصاد دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها دست خالی از میدان بیرون نمی‌روند و درصدی از درآمدهای حاصل از خدمات دانشیٍ ارائه شده به جامعه و صنعت نیز به صندوق دانشگاه می‌رود.

نمره پایین دانشگاه آزاد استان تهران در روند تحولات فناوری و ایجاد بوم‌های کسب‌وکار

دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با دربرگیری بالغ بر 20 واحد دانشگاهی در کلانشهر تهران و شهرستان‌های اطراف تقریباً 30 درصد جمعیت دانشجویی کل دانشگاه آزاد را تشکیل می‌دهد. آمار مذکور با احتساب بیش از پنج هزار عضو هیئت علمی تمام وقت در واحدهای دانشگاهی استان ظرفیت عظیمی به‌حساب می‌آید که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن رد شد. حضور واحدهای دانشگاهی چون علوم و تحقیقات، تهران مرکزی، تهران شمال و تهران جنوب به‌عنوان توانمندترین واحدهای دانشگاه آزاد در کشور، انتظار پیشگامی استان تهران را در خصوص برنامه‌های فناوری و نوآوری دانشگاه دوچندان کرده است.

آیین‌نامه بازار فناوری و سرای نوآوری درخصوص تأسیس سراهای نوآوری، ظرفیت‌های منطقه‌ای، توانمندی‌های دانشگاهی و مأموریت‌های پژوهشی را مبنای مأموریت سراها قرار داده است و از طرفی باتوجه به راهبردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اکنون پس از گذشت یک سال از رونمایی طرح «پایش»، تقریباً همه واحدهای استان تهران برنامه علمی خود را تعریف کرده و اکنون براساس یک مأموریت پژوهشی مشخص درحال ساماندهی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی هستند.

باوجود اینکه واحدهای دانشگاهی استان تهران از جهات مختلفی چون فضای فیزیکی، جمعیت دانشجویی و برخورداری از امکانات پایتخت دارای امتیاز ممتازی برای راه‌اندازی سراهای نوآوری دارند ولی تاکنون هیچ سرایی در این استان راه‌اندازی نشده است. هرچند در یک جمع‌بندی کلی نیز به‌غیر از رویدادهایی که بعضاً در واحدهای یادگار امام خمینی(ره)، تهران جنوب و تهران غرب برگزار شده، سایر واحدهای دانشگاهی استان تهران در ترویج و برگزاری رویدادهای فناوری نمره قابل‌قبولی کسب نمی‌کنند.

سراهای نوآوری الگوی بومی احیای زیست‌بوم کسب‌وکار دانش‌بنیان

سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با ساختاری یکپارچه برای انسجام‌دهی به روند «ایده تا محصول» طراحی شده است. به‌نوعی که این طراحی شامل زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتاب‌دهند، کسب‌وکار، ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری هستند. صورت‌های عملیاتی سراهای نوآوری پس از تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری شکل جدی‌تری به خود گرفت.

ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی، توسعه کسب‌وکار و تجاری‌سازی محصولات، ایجاد زمینه مناسب برای به‌روزرسانی خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش و ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت از جمله اهداف ایجاد سراهای نوآوری به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران: چهار سرای نوآوری استان تهران در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی می‌شود

سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز از راه‌اندازی چهار سرای نوآوری در استان تهران خبر داده بود.

به گفته او به‌زودی سرای نوآوری واحد تهران شرق در خیابان آزادی، سرای انرژی و مواد برای تهران جنوب در خیابان شفق، سرای نوآوری فناوری‌های آموزشی برای واحد تهران غرب در خیابان پونک و سرای نوآوری خلاقیت‌های هنری برای واحد تهران مرکزی در خیابان فلسطین مورد بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: سرای نوآوری در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده و پذیرش صاحبان ایده، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی نیز از همان تاریخ آغاز می‌شود.

باوجود اینکه رئیس دانشگاه آزاد استان تهران چندی پیش از راه‌اندازی 4 سرای نوآوری در واحدهای دانشگاهی این استان در دهه فجر سال جاری خبر داده بود ولی اکنون پس از گذشت تقریبا یک هفته از دهه فجر خبری از سراهای نوآوری استان تهران به گوش نمی‌رسد، درحالی که با مزیت‌ها و امتیازهای ویژه‌ای که در اختیار واحدهای دانشگاهی این استان قرار دارد انتظار می‌رود عملکرد آنها در این حوزه بهتر از سایر استان‌ها باشد.

واحدهای دانشگاهی استان تهران مسئولیت سنگین‌تری در تحقق اهداف کلان دانشگاه دارند

به‌نظر می‌رسد اغلب واحدهای دانشگاهی استان تهران باتوجه به اینکه از لحاظ جمعیت دانشجویی در شرایط مطلوبی قرار دارند، دغدغه‌ای در خصوص گسترش و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و ایجاد زیست‌بوم‌های کسب‌وکار ندارند. با احتمال این موضوع که جمعیت دانشجویی کشور در سال‌های آینده نیز روند کاهشی خواهد داشت تعلل واحدهای دانشگاهی استان تهران در ایجاد تحولات فناوری و زیرساخت‌های اشتغال و کارآفرینی دانشجویان جای سوال است. گفتنی است اتکای صرف به شهریه‌های دانشجویی و تعلل در ورود به درآمدهای دانش‌بنیان شاید از لحاظ بودجه‌ای نیز این واحدهای دانشگاهی را در تأمین هزینه‌های جاری و جذب دانشجو تحت تأثیر قرار دهد.

انتظار می‌رود واحدهای پیش‌رو و توانمند دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق اهداف کلان دانشگاه به‌خصوص تحرک و تحول در زمینه فعالیت‌های فناورانه و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، پرچم‌دار باشند به‌عنوان الگوی سایر واحدهای دانشگاهی معرفی شوند. واحدهایی دانشگاهی که از امکانات و زیرساخت‌های بیشتری بهره‌مند هستند قاعدتاً مسئولیت بزرگتری در ریل‌گذاری جدید دانشگاه برعهده دارند.

ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی، توسعه کسب‌وکار و تجاری‌سازی محصولات، ایجاد زمینه مناسب برای به‌روزرسانی خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت جزء ماموریت‌های ویژه همه واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی به‌شمار می‌رود که آینده دانشگاه را دربرمی‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061239

وب گردی

وب گردی