چالش‌های ذوب آهن در قالب پایان نامه‌های ارشد رفع می‌شود/ تبدیل تهدید به فرصت با استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد

معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان گفت: در فاز اول جلسات با دانشگاه آزاد اسلامی چالش‌ها و مشکلات ذوب آهن اصفهان آسیب شناسی شد و انشالله بتوانیم در قالب پروژه‌ها و پایان نامه‌های دکتری و ارشد دانشگاه این چالش‌ها را رفع کنیم.

مهدی نصر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی گفت: چندی پیش تفاهم نامه‌ای با دانشگاه آزاد اسلامی برای نظام‌مند کردن فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای نیازهای شرکت ذوب آهن اصفهان در زمینه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی منعقد شد. واحد نجف آباد نیز به عنوان دانشگاه مرجعی که با ذوب آهن اصفهان مرتبط می‌شود معرفی شد.

او در خصوص چالش‌ها و مشکلات شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان توضیح داد: چالش‌ها و مشکلات زیادی در ذوب آهن وجود دارد؛ در ابتدا درصدد هستیم تولید خود را بالا برده و یک سری پتانسیل بالقوه داریم که باید بالفعل شوند. در واقع به دنبال این هستیم تا نقاط گلوگاهی را شناسایی کرده و تولید خود را بالا ببریم.

معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان با بیان این که تکنولوژی فولاد در برخی زمینه پیشرفت‌های زیادی کرده است اضافه کرد: به طور مثال کنورتورهای ذوب آهن با کنورتورهای روز فاصله زیادی دارد. متاسفانه به علت تحریم‌ها نتوانستیم از تکنولوژی روز استفاده کنیم و چالشی در این زمینه وجود دارد که به همراه دانشگاه آزاد قصد داریم این شکاف تکنولوژی را جبران کنیم.

او ادامه داد: چالش بعدی در خصوص سیوینگ انرژی است؛ در زمینه گاز، برق و آب پتاسیل‌هایی وجود دارد که باید بتوانیم در این زمینه استانداردتر کار کرده و مصارف را کمتر کنیم تا هزینه‌ها کمتر شده و در نهایت بتوانیم اقتصادی تر عمل کنیم.

نصر با بیان این که چالش دیگر در خصوص محیط زیست است اظهار کرد: بحث گازهای گلخانه‌ای و سخت گیری‌های سازمان محیط زیست موضوعی است که با آن روبرو هستیم. این سخت گیری‌ها انگیزه‌ای را ایجاد کرده تا خود را از نظر محیط زیستی ارتقا داده تا هم شرایط بهتری را در کارخانه برای کارکنان و هم برای شهرها و روستاهای مجاور داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان در ادامه افزود: در زمینه نیروی انسانی نیز ارتقای رضایت، ارتقای مهارت‌های مدیریتی و ارتقای بهره‌وری، چالش‌هایی است که با دانشگاه روی آن کار می‌کنیم. تحریم‌ها نیز فرصتی برای ما ایجاد کرده است تا تهدید را به فرصت تبدیل کرده و بتوانیم در برخی زمینه‌های بومی سازی که به کشورهای خارجی متکی بودیم بهتر عمل کرده و برخی دستگاه‌ها بومی شده و ساخت داخل شود؛ این زمینه‌ای است که با دانشگاه آزاد اسلامی روی آن کار می‌کنیم.

او در خصوص تنوع محصولات نیز توضیح داد: زمینه بعدی تنوع محصولات است تا محصولات جدید، مخصوصا محصولات صنعتی را با توجه به ظرفیت‌های بالقوه نیروی انسانی و تجهیزاتی که در ذوب آهن اصفهان وجود دارد تولید کنیم. در واقع قرار است محصولات با ارزش افزوده بیشتری را تولید و سودآوری شرکت را افزایش دهیم.

نصر در ادامه در خصوص همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع این مشکلات و چالش‌ها گفت: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه سایر مسئولان این دانشگاه تیمی را تشکیل داده و با همکاران ما در بخش‌های مختلف بهره‌برداری، فروش، نیروی انسانی جلساتی را برگزار کردند. در فاز اول این چالش‌ها آسیب شناسی شد و انشالله بتوانیم در قالب پروژه‌ها و پایان نامه‌های دکتری و ارشد دانشگاه آزاد این چالش‌ها را رفع کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا از پایان‌نامه دانشجویانی که به رفع چالش ذوب آهن اصفهان کمک کنند حمایت خواهید کرد گفت: تفام نامه‌ای در این خصوص داریم و در چارچوب این تفاهم‌نامه از رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که به رفع چالش‌های ما کمک کنند حمایت خواهیم کرد. از این دانشجویان هم از نظر مالی و هم فنی حمایت خواهیم کرد و همچنین آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خود را در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

نصر در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر چند پروژه نیز آغاز شده که یکی از این پروژه‌ها استحصال وانادیوم از سرباره است که دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد روی این موضوع کار کرده که منجر به قرارداد شد و پیش پرداختی نیز پرداخت شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان در پایان در خصوص امکانات و زیر ساخت‌های این شرکت سهامی توضیح داد: در ذوب آهن اصفهان حدود 14 هزار پرسنل مشغول به کار هستند و 8 هزار هکتار وسعت دارد. ظرفیت آن حدود 6 میلیون تن و بزرگترین تولید کننده مقاطع ساختمانی و ریل در خاورمیانه است. معتقدم این تفاهم‌نامه فرصت خوبی است تا از ظرفیت دانشگاه آزاد استفاده و تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061287

وب گردی

وب گردی