گلایه اهالی منطقه ۱۷ تهران از بلاتکلیفی طرح نیلوفری

شروع نشدن طرح نیلوفری-معضلات خط راه آهن تهران- تبریز- و عدم همکاری سازمان های درگیر طرح، کام مردم منطقه را تلخ کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محسن آقاجانی گفت: محسن آقاجانی رابط شورایاری منطقه17 با حضور در یکصدو نودو نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با مشکلات، چالش ها و بحران های محلات منطقه 17 در صحن شورای اسلامی شهر تهران گزارش ارائه کرد.

بافت فرسوده

آقاجانی در ارتباط با بافت فرسوده منطقه گفت: منطقه17 ، 822 هکتار مساحت تهران را به خود اختصاص داده که از این مساحت 320 هکتار دارای بافت فرسوده از نوع اول ، دوم و سوم هستند.از این مساحت 29 % ، در حدود150هکتار بافت فرسوده از نوع اول که قطعات زیر70مترو50 متر با شاخص های معابر طولانی و کم عرض و بن بست، که عملا هر گونه خدمت رسانی و امداد رسانی را دچار مشکل نموده است. همچنین170هکتار از مساحت منطقه بافت فرسوده و بافت ناپایدار از نوع دوم و سوم است که این مساحت نظر به قدمت ساخت و غیرمهندسی ساز بودن ، استفاده از مصالح غیر استاندارد و زمین های سست و عبور گسل شمال تهران وگسل ری و تراکم جمعیتی این منطقه، مشکلات را دو چندان کرده است. و عملا 50 % درصد از مساحت منطقه در بافت ناپایدار قرار گرفته است.

راه آهن تهران – تبریز

رابط شورایاری منطقه 17 در ادامه افزود: پروژه ملی راه آهن تهران - تبریز از سال 1386 آغاز شد و با توجه به افتتاح پروژه در خرداد 92 این طرح عملا ناتمام و بلاتکلیف است. طولانی شدن این پروژه و عدم همکاری سازمان های درگیر طرح و شروع نشدن طرح نیلوفری(معضلات خط راه آهن تهران- تبریز که به طرح نیلوفری شهرت یافته )کام مردم منطقه را تلخ کرده است.

فرصت های طرح نیلوفری

محسن آقاجانی با اشاره به اینکه طرح نیلوفری موجب افزایش سرانه خدماتی و فضای سبز در منطقه می شود، ادامه داد: این طرح همچنین ارتباط خوبی در شمال و جنوب منطقه را ایجاد می کند و گسست فرهنگی ایجاد شده بین دوطرف خط راه آهن را برطرف کرده و از سوی دیگر ترافیک منطقه را کاهش و ارتباط منطقه را با خارج از منطقه و مرکز آسان می کند. همچنین ارتباط شرق و غرب و ارتباط به بزرگراه های آیت الله سعیدی و شهید نواب را ایجاد و تسهیل کرده و بن بست های منطقه را کاهش و اقتصاد منطقه را رونق می دهد.

مکان نا امن برای کودکان

عبور تعداد زیاد قطار در این مکان باعث ناامنی ساکنان ، خصوصاً کودکان شده و مکان و فضای امن جهت آسیب های اجتماعی ایجاد کرده است. همچنین عدم ساخت و ساز به فاصله 30 متری باعث هرگونه مقاوم سازی و تغییر ساخت و ساز در دو طرف این محور شده است .

فضای سبز

آقاجانی تاکید کرد: سرانه فضای سبز منطقه 17 با توجه به مساحت و تراکم جمعیت در حدود 7/3 متر می باشد که با استانداردهای موجود فاصله زیادی دارد. از 14 محله منطقه، بیش از 6 محله فاقد سرانه فضای سبز هستند. نظر به قیمت بالای زمین، ایجاد یک فضای کوچک 1000 متری، بیش از 30 میلیارد هزینه برای مدیریت شهری ایجاد می کند. اختصاص بخشی از منطقه در پهنه G بصورت لکه در طرح تفضیلی باعث کاهش این معضل خواهد بود. از طرفی وجود بیش از 30 هکتار از گاراژهای موجود در بخش شمالی و شرقی (آیت الله سعیدی) امکان حل مشکل را ایجاد می کند، البته به شرط تشویق مالکان به واگذاری و تخصیص پهنه G در این مساحت.

بودجه و اعتبارات

شورایار منطقه 17 در صحن شورای شهر تاکیدکرد: نگاه یکسان در افزایش بودجه و اعتبارات سالانه با توجه به توسعه منطقه 17 و مشکلات موجود در آن، مشکلاتی را برای رفاه اهلی محترم (افزایش 30 %) ایجاد نموده است. ابلاغ دیر هنگام بودجه و اعتبارات تا تیرماه باعث گردیده، از پیمانکار به پروژه برسیم و همین امر باعث گران شدن پروژه ها و کاهش کمیت و کیفیت خدمات و همچنین کاهش نظارت در ارائه خدمات باشیم. همچنین عدم تخصیص تنخواه به مناطق و شهردار منطقه، مشکلات مطروحه را دوچندان کرده است

شورا و جایگاه شورایاران

آقاجانی تاکید کرد: تولد شورای شهر در سراسر کشور برگرفته از حضور تفکر حاضر و نماینده قبل و حال در کشور بوده و همین تفکر باعث ایجاد شورای محلات در تهران بوده است. تلاش و حمایت شورای پنجم در خصوص برگزاری انتخابات شورایاری دوره پنجم و اهمیت آن باعث برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی شدن آن گردید و این دوره انتخابات شورایاری دارای مشروعیت نظام و مقبولیت مردم در محلات است. در این دوره با کارگروهی باید ضمن آسیب شناسی دوره های قبل، نسبت به بی خاصیت نشان دادن شورایاری و بی بهره کردن مدیران شهری، از مشاوره شورایاران و نظارت آنان نیز بررسی های لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: حمایت و تلاش شورای اسلامی شهر تهران و اعضای محترم کمیسیون فرهنگی و ستاد محترم شورایاری برای چند ماهه اخیر و شروع دوره قابل تقدیر است. همچنین حضور دوباره شورایاران و گزارش در صحن و مشارکت دادن در تصمیم سازی، در سند توسعه محلات که منجر به بیش از 1000 پروژه کوچک مقیاس گردید، نشان از رضایت مندی شورایاران و اهالی محترم دارد. نظرخواهی از شورایاران در بودجه سالانه ، و حضور شورایاران در تصمیم سازی در کنار شورای شهر تهران و یاور بودن و نیاز حضور شورایاران در عرصه مدیریت شهری از موارد قابل اهمیت است. چرا که شورایاران بعنوان گنج های نهفته در محلات اثرگذاری فراوانی در شهر دارند.

آقاجانی همچنین خواهان پایان دوران گذار و حضور شورایاران در کمیته نام گذاری معابر شد. وی همچنین در مورد بازگشایی سینما از شهرداری منطقه تشکر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061291

وب گردی

وب گردی