گرامر زبان بر صرفه جویی مالی تاثیر می گذارد

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به زبان های فاقد افعال زمان آینده سخن می‌گویند 39 درصد بیشتر از سایر افراد صرفه جویی مالی می کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز، یادگیری زبان تنها مهارتی برای سخن گفتن نیست چرا که دانشمندان معتقدند برخی تصمیم‌گیری­­‌های انسان نیز تحت تاثیر زبان شکل می­‌گیرند به طوری که پژوهش‌­های پروفسور کیث چن از دانشگاه ییل آمریکا از تاثیر زبان بر تصمیمات مالی افراد خبر می‌دهد.

دکتر چن معتقد است: گرامر زبانی که به آن سخن می‌گوییم و فکر می‌کنیم بر نحوه تصمیم‌گیری ما در حوزه مالی اثرگذار است.

وی می‌گوید: زبان‌ها بر اساس زمان افعال به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی زبان‌ها میان زمان حال و آینده تفکیک قائل شده و افعال متفاوتی برای این زمان‌ها دارند اما برخی دیگر برای زمان حال و آینده از فعل زمان حال استفاده می‌کنند بنابراین این تفاوت سبب می‌شود کسانی که با هر کدام از این گروه زبان‌ها فکر می‌کنند، فهم متفاوتی از مفهوم زمان داشته باشند و در نتیجه رفتارهای متفاوتی انجام دهند. برای مثال، افرادی که به زبان‌هایی صحبت می‌کنند که افعالی برای زمان آینده ندارند، در زمینه مالی بهتر صرفه جویی می‌کنند.

صرفه جویی برای انسان با درک از آینده ارتباط دارد و هر چه فرد آینده را نزدیک‌تر احساس کند، صرفه‌جویی آسان‌تر می‌شود. به همین دلیل در زبان‌هایی که افعال حال و آینده معادل یکسانی دارند، مفهوم آینده بهتر درک می‌شود و در نتیجه صرفه‌جویی آسان‌تر خواهد شد البته نتایج تحقیقات پرفسور چن منتقدینی دارد که معتقدند اختلافات رفتاری ناشی از اختلافات فرهنگی، اجتماعی یا اقتصادی است. با این وجود، چن می‌گوید هرچند ممکن است تحقیقاتش دور از ذهن به نظر برسد اما او تحقیقاتش را در کشورهای بلژیک، بورکینافاسو، اتیوپی، استونی، مالزی، سنگاپور و سوئیس انجام داده و همچنین سعی کرده عوامل محیطی و فرهنگی را کنترل کند.

این ادعای چن که تفاوت‌های زبانی، تفاوت‌های رفتاری ایجاد می‌کند و منحصر به صرفه‌جویی مالی نیست به طوری که براساس این تحقیقات کسانی که به زبان‌هایی سخن می‌گویند که افعالی برای زمان آینده ندارند، 39 درصد بیشتر صرفه جویی مالی می‌کنند، 24 درصد کمتر سیگار می‌کشند و 13 درصد کمتر مبتلا به چاقی هستند.

بر اساس پژوهش‌های پروفسور کیث چن از دانشگاه ییل با توجه به تاثیر افعال زمانی در گرامر زبان‌های مختلف بر صرفه جویی مالی، تشویق خود به فکر کردن در زمان کنونی سبب می‌شود کنترل خود در این زمینه راحت‌تر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061305

وب گردی

وب گردی