مشکلات اقتصادی کشور ناشی از وابستگی به دلارهای نفتی است/ شکاف طبقاتی موجود فاجعه است

کاندیدای مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی کشور به دلارهای نفتی باعث شد مشکلات کشور بیش از پیش به چشم بیاید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید مهدی زریباف در نشستی با عنوان "بدون تعارف" با هدف بررسی و تبیین دیدگاه‌های احزاب سیاسی درباره بودجه و مالیات که به همت بسیج دانشجویی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، درباره کسری بودجه و مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: مشکلات اقتصادی حاد امروز باعث شده در بدترین رکود تورمی قرار بگیریم. تولید نقدینگی توسط بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی، قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد. باید عمیق‌تر نگاه کنیم؛ چون مشکل فقط به بودجه برنمی‌گردد؛ بلکه مشکل اندیشه‌ای و فکری در زمینه توسعه و پیشرفت داریم.

وی ادامه داد: ابتدای انقلاب بیشتر گرایش‌های چپ حاکم بود، بعد از جنگ به‌شکلی افراطی به‌سوی جهانی‌سازی برخاسته از غرب رفتیم، در واقع سوار بر اسبی شدیم، بی‌آن‌که بدانیم به کجا می‌رویم.

زریباف خاطرنشان کرد: وابستگی کشور به دلارهای نفتی باعث شد مشکلات کشور بیش از پیش به چشم بیاید. ایران مانند بچه پولداری است که کفگیرش به ته دیگ خورده و هیچ مهارتی نیز برای کسب درآمد ندارد.

وی افزود: وابستگی به درآمدهای نفتی مانند سم است و نهادهایی مانند سازمان برنامه و بودجه باید رویه خود را تغییر دهند، البته تحریم‌ها باعث شده تغییراتی در نظام بودجه‌ریزی ایجاد شود.

زریباف یادآور شد: درگیر اصطلاحات سیاسی، شعارهای سیاسی و گاهی سیاسی‌کاری هستیم. در کشوری که نابرابری اجتماعی و ده‌ها مناطق محروم وجود دارد و مافیای ثروت و قدرت نیز وجود دارد، همین‌که کشور سر پاست جای شکر دارد.

زریباف تاکید کرد: با دولت و مجلسی به‌شدت ناکارآمد روبرو بودیم و هیچ طرح و برنامه‌ای ندیدیم. دولت، ماشین اقتصاد را رها کرده و هیچ برنامه‌ای ندارد.

وی با اشاره به برنامه‌های خود برای مجلس آینده گفت: باید اقتصاد بدون درآمدهای نفتی را خوب بشناسیم که نیازمند مطالعات عمیق و پرهیز از شلوغ‌بازی است. شکاف طبقاتی موجود در جامعه نشان‌دهنده عمق فاجعه است. به‌طور مثال اغنیا هیچ مالیاتی برای سپرده‌های بلندمدت خود نمی‌پردازند، صاحبان خانه‌های خالی نیز چنین شرایطی دارند؛ اما هر طرحی وارد جامعه می‌شود، به سنگ می‌خورد.

زریباف تصریح کرد: هیچ‌گونه انضباط مالی در دستگاه‌های دولتی پیش‌بینی نشده و هزینه‌های جاری کشور افزایش نیز یافته است. راه حل وجود دارد؛ اما انگار نمی‌خواهند راه حلی باشد.

وی افزود: می‌توان اقدامات اورژانسی انجام داد. ۱۷ تا ۲۳ هزار بار افزایش حجم نقدینگی داشته‌ایم؛ اما مردم هر بار کمک کرده‌اند؛ پس می‌توان در بسیاری موارد بل کمک مردم، مسائل را حل و کنترل کرد.

زریباف خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ گزارش شفافی از عملکرد دولت وجود ندارد. از طرفی صرفه‌جویی‌ها و بازگشت منابع کجا رفتند؟ می‌توان مانند اروپا، مالیات اشرافیت وضع کرد تا به حل مشکلات کشور پرداخت.

زریباف بیان کرد: اوراق قرضه، مداوای مُسکنی است که دولت را مقروض می‌کند؛ اما فرصت می‌دهد در آینده بدهی خود را بپردازد.

زریباف تصریح کرد: بحث اصلی ما برنامه‌های کوتاه‌مدت برای حل مشکلات است. متاسفانه همیشه کار را به بحران می‌رسانیم، بعد به‌دنبال راه حل کوتاه‌مدت می‌گردیم. همین فرهنگ برنامه‌ریزی ما فاجعه است. در واقع ساختار تدبیر ما، ساختار تزویر بود!

وی افزود: با فرایندهای انضباطی و کنترلی حتی بدون تعدیل نیرو می‌توان هزینه‌های دولت را مدیریت کرد. اگر مالیات بر سپرده‌های بلندمدت در بانک‌ها وضع شود، بخش اعظمی از کسری بودجه جبران خواهد شد.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بدهی‌های مالیاتی زیاد داریم و دولت رسما اعلام کرده ۵۰ درصد فرار مالیاتی وجود دارد که دریافت آنها حکم راه حل کوتاه‌مدت را دارد. بسیاری از معافیت‌های مالیاتی را می‌توان برای واحدهای تولیدی در نظر گرفت تا شاهد رشد اقتصادی باشیم.

زریباف خاطرنشان کرد: اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، ناامیدی و فقر گسترده‌تر می‌شود؛ اما مطمئن باشید مجلس بعدی، مجلس انقلابی خواهد بود. جریان اصلاح‌طلبی، فریب بود. آنهایی که بلندگوی لیبرالیسم و نئولیبرالیسم هستند، همان چپ‌های دهه شصت هستند.

وی افزود: پیاده‌سازی ایده‌ها با موانعی روبرو است و باید اتاق‌های فکر و عملیات تشکیل شود. پاک بودن افراد و آلوده نبودن گذشته‌های آنها از جمله مواردی است که باید در انتخاب کاندیداها مد نظر قرار داد.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فرار و معافیت‌های مالیاتی وحشتناکی داریم که دریافت آنها بار سنگینی از روی دوش دولت برمی‌دارد. برای تولید و اشتغال برنامه‌هایی دارم که می‌تواند اثرگذار و گره‌گشا باشد.

زریباف تاکید کرد: باید انگیزه تولید را افزایش دهیم. فضای رانتی باعث شده وابستگی به خارج ادامه پیدا کند. مگر پول کمی در کشور وجود دارد که به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم. اگر انگیزه سرمایه‌گذاری ایجاد کرده و سرمایه مردم را جذب کنیم، بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد.

زریباف درباره تحول در ساختار بودجه گفت: بیشتر بنگاه‌های مالی، راه تامین خود را بلد نیستند و مهارت آن را ندارند. فراموش نکنیم خلل‌های زیادی وجود دارد که حتی اگر تولید نکنیم، با یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی، اثربخش خواهد بود.

وی ادامه داد: می‌توان با تزریق پول نفت به مردم، آنها را ثروتمند کرد و بعد از همان‌ها مالیات گرفت. این اتفاق نیازمند دولت و مجلس کارآمد است؛ اما خام‌خواری و فرهنگ تنبلی نهادینه شده در دولت اجازه نمی‌دهد به فکر اخذ مالیات بیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061311

وب گردی

وب گردی