نظام‌ مالیاتی ظالمانه دیگر جوابگو نیست/ استقلال دولت از بودجه نفتی دروغ بزرگ است

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی نفت ایران تحریم می‌شود، باید به سراغ نظام مالیاتی رفت که یکی از ظالمانه‌ترین نظام‌های مالیاتی است که طبیعتا جوابگو نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی موحدی در نشستی با عنوان "بدون تعارف" با هدف بررسی و تبیین دیدگاه‌های احزاب سیاسی درباره بودجه و مالیات که به همت بسیج دانشجویی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: بودجه یا سند بودجه یکی از اسناد مهم اقتصاد سیاسی کشور است. اگر فردی اهل فن باشد و با نگاهی تخصصی به بودجه بنگرد، تشخیص می‌دهد کشور در چه عرصه‌هایی دچار مشکل بوده و چگونه قابل رفع است. چه موافق و چه مخالف جنگ باشیم، نزاعی با نظام سلطه را در قانون اساسی خود تعریف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طالب جنگ نیستیم؛ اما گفته‌ایم از آرمان‌های خود کوتاه نمی‌آییم و نظام سلطه نیز در چنین شرایطی به ما فشار می‌آورد. حداقل باید دژ خود را محکم کنیم تا شوک‌های بیرونی اثرگذار نباشند.

موحدی خاطرنشان کرد: ما این موضوع را می‌دانستیم؛ اما هیچ قدمی برای حل این مشکل برنداشتیم. رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۷۲ فرمودند: باید بودجه دولت از درآمد نفتی مستقل شود. ایشان سال ۹۷ بار دیگر به دولت تاکید کردند اصلاحات ساختاری صورت بگیرد؛ اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

وی افزود: وقتی نفت ایران تحریم می‌شود، باید به سراغ نظام مالیاتی رفت که یکی از ظالمانه‌ترین نظام‌های مالیاتی است که طبیعتا جوابگو نیست. اعمال فشار در این نظام مستقیما به طبقه پایین جامعه منتقل می‌شود؛ بنابراین اصلاحات ساختاری با طعم تورم انجام می‌شود که اصلاح صوری بودجه است.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کشور مثل معتادی است که نفت به‌عنوان ماده مخدر را دیگر در اختیار ندارد و رو به اموال‌فروشی و دارایی‌فروشی آورده است. در سمت درآمدی با افتضاحی بزرگ روبرو هستیم و در سمت هزینه‌ای نیز انگیزه‌ای نداریم، در واقع بین قیچی هستیم که از هر دو طرف ما را می‌بُرد.

موحدی بیان کرد: دولت، نگاه انفعالی در استقلال از نفت دارد و روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند. وقتی تحریم شده و امکان فروش نفت ندارد، به‌دنبال راهکارهای دیگر افتاده و ادعای دولت برای بستن بودجه مستقل از نفت، دروغی بزرگ است.

نامزد انتخاباتی لیست جریان عدالتخواه گفت: ۴۰ درصد از بودجه عمومی دولت را درآمدهای مالیاتی تشکیل می‌دهند که دو درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این چه استقلالی از نفت است؟! دولت ادعای فروش یک میلیون بشکه با قیمت ۶۰ دلار را دارد که رقم پیش‌بینی شده در بودجه نیز محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: فروش اوراق مشارکت نسبت به سال گذشته رشد داشته که حاکی از آینده‌فروشی با توجه به تورم است. پول حاصل از فروش اوراق مشارکت، از خلق پول توسط بانک‌‌ها به دست می‌آید که فرقی در اصل قضیه ایجاد نمی‌کند.

موحدی تاکید کرد: سمت مصرف به‌شکل نهادی و دچار اشکال است. برنامه‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی با کمک متخصصان و کارشناسان تدوین کرده‌ایم تا نظام مالیاتی عادلانه‌ای ایجاد شود حتی تا پلتفرم‌های اجرایی پیش رفته‌ایم و قول می‌دهم می‌توان در عرض یک سال، آن را به اجرا گذاشت.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مورد تایید در اقتصاد، ثابت فرض کردن همه موارد برای حل مشکل است. طبیعتا باید هفت‌خوان رستم را رد کرد تا بتوان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد. قدرت نمایندگان مجلس بسیار زیاد است؛ اما چون خیابانی تعریف نشده تا از این قدرت استفاده شود، مشکل‌آفرین می‌شود.

وی افزود: باید نگاهی نهادی و همه‌جانبه داشت و در پروژه اقتصاد سیاسی که ناظر بر منافع تمام گروه‌هاست، موافقان و مخالفان را مدیریت کرد تا لایحه‌های کارگشا به مرحله تصویب برسد.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نظام مالیاتی کشور از نظر درآمدی به‌شدت ضعیف است. نظام توزیعی ناعادلانه با در نظر نگرفتن این موضوع که از چه فردی مالیات بگیرد و از چه فردی مالیات نگیرد، باعث ناکارآمدی نظام مالیاتی می‌شود.

موحدی تاکید کرد: یک دهک ثروتمند آمریکا ۶۰ درصد مالیات کل ایالات متحده را پرداخت می‌کند؛ اما یک دهک ثروتمند ایران فقط پنج درصد مالیات کل کشور را می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: برای رشد اقتصادی، مالیات بر تولید را کاهش دهیم؛ اما در حال حاضر این رقم ۳۰ درصد است. در بخش مالیات تنظیمی نیز عملکرد خوبی نداریم. به‌طور مثال فرهنگ را از مالیات معاف می‌کنیم؛ اما توجه نمی‌کنیم تهیه‌کننده و بازیگر، درآمد چند ۱۰ میلیاردی دارد.

موحدی یادآور شد: پس دولت از چه افرادی جز فقرا مالیات می‌گیرد؟ امروز فردی که به‌طور مثال طلافروشی و سبزی‌فروشی دارد و سود سهام و بانکی نیز می‌گیرد، اولا سهام و سود بانکی‌اش معاف از مالیات است و از طرفی برای دو مغازه‌اش باید دو اظهارنامه مالیاتی پُر کرده و با دو پرونده، سازمان امور مالیاتی را درگیر کند، پیشنهاد دادیم فقط کد ملی هر فرد لحاظ شود تا هم تمام اموال و هم هزینه‌هایش مشخص شود.

وی افزود: در چنین شرایطی دیگر فردی نمی‌تواند به اسم فرزند خردسالش چند صد اتومبیل وارد کند. البته اگر دیدیم فردی ۲۰ میلیون درآمد دارد، نباید حتما مشمول مالیات شود؛ بلکه ممکن است چهار فرزند معلول داشته باشد و نه‌تنها نباید مالیات دهد؛ بلکه یارانه نیز دریافت کند.

موحدی تاکید کرد: همچنین اگر فردی برای ترمیم دندان به خدمات درمانی نیاز پیدا کرد، مبلغ پرداختی او باید به‌تناسب از مالیات‌اش کسر شود.

وی افزود: از طرفی باید بازه زمانی برای خرید و فروش مسکن، خودرو، ارز و طلا تعریف کرد تا فردی به قصد سود، خانه‌ای نخرد و چند روز بعد بفروشد. مثلا قانونی وضع کنیم فردی بعد از خرید خانه، تا چند ماه حق ندارد آن را بفروشد.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ممکن است این سوال ایجاد شود که چرا این راهکارها به فکر دولت نرسیده است؟ اتفاقا آنها نیز چنین فکری کرده‌اند؛ اما اجازه نداده‌اند راهکارها به مجلس برسد. مجلسی که به‌دنبال منفعت خود باشد، کارآمد نخواهد بود. مردم نباید با صندوق‌های رای قهر کنند، باید نماینده‌های دغدغه‌مندی انتخاب کنند؛ چون دود انتخاب اشتباه به چشم خودشان می‌رود.

موحدی تاکید کرد: همه اتفاقات مربوط به نمایندگان از جمله آرا و نطق‌ها باید شفاف باشد. از طرفی نباید درهای چرخان مقابل نمایندگان باشد تا از مجلس به شرکت‌های دولتی راه پیدا کنند. بحرینی، نماینده مجلس تعریف می‌کرد: "بعد از جلسه‌ای در بانک مرکزی به هر نماینده دو سکه هدیه دادند؛ اما من سکه‌ها را قبول نکردم." من معتقدم هیچ نماینده‌ای قبول نمی‌کرد، مگر نماینده از مجلس حقوق نمی‌گیرد؟

وی افزود: هیچ نماینده‌ای حق ثبت نام فرزندش در مدرسه‌ای خصوصی یا برخورداری از خدمات مراکز درمانی خصوصی را ندارد؛ تا زمانی که فرزندان مردم در مدارس دولتی درس می‌خوانند و در صف بیمارستان‌های دولتی می‌ایستند. مردم در حال له شدن زیر چرخ فساد و اقتصاد لیبرالی هستند.

موحدی درباره اقتصادمحوری لیست عدالتخواهان برای انتخابات مجلس گفت: این بدین معنا نیست که دیگر لیست‌ها به‌دنبال عدالت نیستند؛ ولی ما اقتصاد را از منظر عدالت دنبال می‌کنیم. نمی‌خواهیم ارتباط با بیرون را ببندیم و اتفاقا می‌خواهیم نگاه فعالی به بیرون داشته باشیم. هفت فرد حاضر در لیست ما، متخصص اقتصاد از دانشگاه‌های مختلف و حوزه‌های گوناگون هستند. یکی از قوی‌ترین تیم‌های اقتصادی را داریم که در بین تمام لیست‌ها متمایز است.

وی با اشاره به معضل تولید در کشور گفت: یکی از مشکلات نظام تولید، فشاری است که از سمت نظام مالیاتی بر تولیدکننده وارد می‌شود. ممکن است رشدِ تولید در کشور صفر باشد؛ اما تولید، صفر نشده است. ما در صورت انتخاب، مالیات بر شرکت‌ها را حتی بدون تولید کاهش می‌دهیم و از سودی که نصیب مدیر یا هر فرد منتفع دیگری شد، مالیات می‌گیریم.

موحدی تاکید کرد: ان‌شاءالله هم مجلسی انقلابی تشکیل می‌شود و هم از سال ۱۴۰۰، دولتی انقلابی بر سر کار می‌آید. با تلاش می‌توان وضعیت را بهبود بخشید. البته در ساختار اقتصادی و اطلاعاتی پیچیده آمریکا نیز هفت درصد مربوط به اقتصاد در سایه است؛ اما می‌توان در عرض یک سال، این میزان را در کشور به ۵۰ تا ۶۰ درصد رساند، به‌شرطی که نهادها پای کار بیایند.

وی درباره اصلاح اساسی ساختار بودجه گفت: نظام مالیاتی ما به‌دلیل اهمیت جزو اولویت‌های ماست؛ وگرنه ساختار بودجه نیاز به اصلاحات اساسی در بخش‌های دیگر نیز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061313

وب گردی

وب گردی