کاندیدای متخلف را بشناسیم

پنج‌شنبه 1 اسفند 1398 - 14:15
کد مطلب: 1061343
مجلس

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در یکی از فصل ها به زمان شروع و پایان تبلیغات، شیوه آگهی‌­های تبلیغاتی­­، نحوه مواجهه با تبلیغات رقیبان­، عدم استفاده از اموال عمومی و تریبون‌ها رسمی و نحوه تشکیل ستاد تبلیغاتی می پردازد که در صورت تخلف از آن کاندیدای متخلف شایستگی حضور در مجلس بهارستان را ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، کاندیدایی که در تبلیغات انتخابات و گام اول خود برای ورود به مجلس دست به تخلف میزند و قانون را رعایت نمی­‌کند، شایسته نشستن بر صندلی قانون­گذاری نیست. علاوه بر کنترل نهاد­های رسمی، نظارت مردم هم می‌­تواند در کاهش تخلفات انتخاباتی و تبلیغات نامزدها موثر باشد که لازمه این کار شناخت درست و آگاهی نسبت به قانون است، ضمن اینکه شناخت از تخلفات انتخاباتی و آشنایی با قانون می‌­تواند مردم را در انتخاب کاندیدای اصلح یاری کند.

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مشتمل بر 94 ماده و در سال 1378 به تصویب رسیده است. فصل ششم این قانون در 10 ماده به موضوع تبلیغات می­‌پردازد. زمان شروع و پایان تبلیغات، شیوه آگهی‌­های تبلیغاتی­­، نحوه مواجهه با تبلیغات رقیبان­، عدم استفاده از اموال عمومی و تریبون‌ها رسمی و نحوه تشکیل ستاد تبلیغاتی از جمله مواردی است که این فصل از قانون به آنها اشاره کرده است.

مطابق ماده 56 قانون، فـعالیـت تبـلیغـات انتـخاباتـی نامزدهای نمایندگی 8 روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت اما با وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عملا تبلیغات تا روز رای ­گیری و حتی تا آخرین ساعات رای­ گیری هم ادامه دارد.

با فراگیر شدن فضای مجازی، حجم گسترده تبلیغات انتخاباتی در این فضا صورت می‌­گیرد. به تبع گسترش تبلیغات در این فضا بسیاری از تخلفات تبلیغاتی هم مثل تخریب رقبا در آن صورت می‌گیرد. قانون انتخابات درباره تبلیغات در فضای مجازی نظری ندارد، که این موضوع از مهم‌ترین ضعف­‌ها­ی آن به شمار می‌­آید و لزوم بازنگری و به روزرسانی قانون را نشان می‌­دهد.

با وجود فضای مجازی، همچنان تبلیغات کاغذی در میان نامزد­های انتخابات رایج است در حالی که ماده 57 قانون انتخابات در این‌­باره می­‌گوید: استفاده از هر گونه پلاکارد، پوستر، دیوار نویسی و کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن به استثنای عکس برای تراکت و زندگی نامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع است .متخلفان از این ماده به3 تا 30 روز زندان محکوم می‌شوند.

با وجود این ماده قانونی همچنان شاهد چنین رفتار­های تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخابات هستیم. این نوع تبلیغات در شهرهای کوچک رواج بیشتری دارد تا آنجا که به راه انداختن کاروان‌های تبلیغاتی علاوه بر اینکه مزاحمت‌­هایی در رفت و آمد مردم ایجاد می­‌کند، بعضا باعث برخوردها و درگیری­هایی میان طرفداران کاندیداها با هم می­‌شود.

از دیگر تخلفات تبلیغاتی انتخابات استفاده از اموال عمومی و تریبون­‌های رسمی است. طبق ماده 59 در اختیار گذاشتن این وسایل و امکانات ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود. همچنین مطابق تبصره 2 این ماده نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، ادارات و نهادها حق تبلیغ برای نـامـزدهای انتخاباتـی را ولـو بـه صورت درج آگهی ندارند .

ستاد­های تبلیغاتی مهمترین مراکز تبلیغاتی نامزد­های انتخابات به حساب می­‌آید. مطابق تبصره 2 ماده 63 تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی محل ستاد و نام مسئول آن به فرمانداری یا بخشداری ممنوع است. ضمن اینکه ستـادهـای تبـلیغات انتخاباتی تنها در مراکز بخش‌ها، شهرها و شهرستان‌‌ها و در شهرهای بزرگ در هر منطقه شهرداری، می تواند دایر شود .

مواد 64 و 65 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به این موضوع اشاره می­‌کنند که نامزد­ها و مطبوعات حق ندارند علیه نامزد دیگری تبلیغات سوء انجام دهند، موضوعی که به کرات توسط کاندیداها و رسانه­های طرفدار آنها رخ می­‌دهد. این کار علاوه بر اینکه خلاف قانون است، رفتاری ضد اخلاق و موازین شرعی بوده و نشان دهنده عدم صلاحیت افرادی است که در تبلیغات خود دست به چنین کارهایی می­‌زنند.

با وجود انتظاری که از مجریان قانون و نهاد­هایی چون قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای برخورد با نامزدهای متخلف می­‌رود، نمی­‌توان نادیده گرفت که تعدد کاندیداها و حوزه­ های انتخابیه انجام این کار را سخت می­‌کند. ضمن اینکه حساسیت­‌هایی که در ایام انتخابات وجود دارد، باعث می­‌شود؛ نهاد­های کنترلی و نظارتی بعضی مسائل را ندیده بگیرند. بنابراین نقش مردم در شناخت این تخلفات و اگاه کردن اطرافیان خود برای انتخاب فرد شایسته­‌ای که عاری از این تخلفات است، می‌­تواند در یک انتخاب درست و تشکیل مجلسی قانون­مدار بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

336 / 336

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار