مدل‌های توسعه همکاری ایران با کشورهای خارجی در زمینه نوآوری

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن تشریح مدل‌های توسعه همکاری ایران با کشورهای خارجی در زمینه نوآوری گفت: ما از مدل‌های دیگری هم که پیشنهاد داده شود استقبال می‌کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی ناظمی در نشست آشنایی سفرا و رایزنان اقتصادی خارجی مقیم تهران با سازوکارهای تامین مالی نوآوری کشور، برنامه توسعه همکاری‌های بین‌المللی در صندوق را دارای چهار هدف اصلی دانست و گفت: تنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری صندوق یکی از این اهداف است. همچنین استفاده از تجربه سرمایه‌گذاری سایر کشورها در بخش نوآوری، توسعه شبکه شرکت‌های نوآوری ایرانی و افزایش تعامل با سایر کشورها و سرمایه‌گذاران خارجی به منظور همکاری با شرکت‌های ایرانی اهداف دیگر این برنامه را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه ساختار سرمایه‌گذاری از دو جزء اصلی تشکیل می‌شود، اظهار داشت: یکی از این اجزا شرکت LP یا little partner است که در واقع به عنوان متولی تامین مالی و اختصاص سرمایه فعالیت می‌کند. نهادهای مالی در قالب LP وارد سرمایه‌گذاری می‌شوند و GP یا general partner جزء دوم است که مسئول شناسایی فرصت‌ها، عقد قرارداد و مدیریت شرکت‌هایی است که در آنها سرمایه‌گذاری می‌شود. شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و مدیریت سبد سرمایه در قالب GP فعاایت می‌کنند.
ناظمی افزود: مدل پیشنهادی اول ما برای توسعه همکاری‌ها تاسیس یک صندوق مشترک است. صندوق نوآوری و شکوفایی در ایران و صندوق‌های مشابه در کشورهای دیگر می‌توانند در قالب LP با یکدیگر همکاری کنند و یک شرکت مشترک هم می‌تواند نقش GP را ایفا کند. سایز پیشنهادی ما برای ایجاد این صندوق مشترک ۵۰ میلیون یورو است.
معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه تاکید کرد: صندوق نوآوری آمادگی دارد به عنوان LP برای شرکت‌های مشاور یا GP خارجی تامین مالی را انجام دهد تا با استارت‌آپ‌های ایرانی همکاری کنند. ساختار پیشنهادی به این صورت است که Fund در ایران تاسیس می‌شود و شرکت خارجی مدیریت آن را به عهده خواهد داشت.
وی با اشاره به مدل پیشنهادی بعدی گفت: فرشتگان کسب‌وکار، سرمایه‌گذاران شخصی و غیرنهادی هستند و
به ازای هر یک واحد که آنها در کشور ایجاد کنند، صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان سه واحد به آنها کمک خواهد کرد تا چنین شرکت‌هایی امکان حضور در بازار فناوری ایران را داشته باشند.
ناظمی در پایان تاکید کرد: علاوه بر مدل‌های یاد شده، صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی دارد در قالب مدل‌های دیگری هم همکاری با سازمان‌های متناظر بین‌المللی را ادامه دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061411

وب گردی

وب گردی