مدرسه مهارتی چرم و کفش واحد تبریز 15 اسفند افتتاح می‌شود/ آموزش 1200 نیروی مهارتی مورد نیاز صنعت چرم

مسئول راه‌اندازی مدرسه مهارتی چرم و کفش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: مدرسه مهارتی چرم و کفش 15 اسفند با حضور مسئولان دانشگاه آزاد افتتاح می‌شود.

صمد عالی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش گفت: یک ساختمان به مساحت 1300 متر برای این مدرسه آماده شده و در حال حاضر نیز کارهای نوسازی آن انجام می‌شود. این مدرسه 15 اسفند با حضور مسئولان افتتاح می‌شود.

او ادامه داد: فعلا در حال خرید تجهیزات و ماشین آلات با کمک اتحادیه کفاشان تبریز هستیم؛ در واقع صاحبان کارخانه و صنایع کفش و چرم، مسئولیت تجهیز این مدرسه را برعهده گرفته‌اند. سرفصل‌هایی از کشور ترکیه و ایتالیا نیز گرفته شده که این سرفصل‌ها ترجمه و آماده و قرار است در این مدرسه آموزش داده شود. همچنین دوره‌هایی که قرار است برگزار شود نیز مشخص شده است.

مسئول راه‌اندازی مدرسه مهارتی چرم و کفش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان این که برای راه‌اندازی این مدرسه، رایزنی‌های لازم با کشور ترکیه انجام شده است گفت: از صنعتگران و استادان بنام در حوزه کیف و کفش چرم نیز برای آموزش استفاده خواهد شد تا با ما همکاری کنند.

عالی با بیان این که یک نیازسنجی با همکاری اتحادیه چرم و کفش تبریز نیز انجام شده اضافه کرد: در فاز اول حدود 1200 نفر نیروی مهارتی برای این صنعت نیاز است که اگر بتوانیم آموزش‌های این تعداد را بر عهده بگیریم به زودی جذب این صنعت خواهند شد.

او در خصوص اساتیدی که در این مدرسه مهارتی آموزش مهارت‌آموزان را بر عهده خواهند گرفت نیز توضیح داد: همچنین اساتیدی را در این راستا شناسایی کردیم چون چرم و کفش رشته دانشگاهی ندارد؛ اما در ایران و کشور ترکیه این اساتید را شناسایی و صحبت‌های اولیه انجام شده است تا بتوانیم در دوره‌های آموزشی از این افراد استفاده کنیم.

مسئول راه‌اندازی مدرسه مهارتی چرم و کفش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان این که در سال اول بر حسب نیاز صنعت مهارت آموز جذب می‌شود اظهار کرد: طبق برآورد صنعت، در فاز اولیه نیاز به 1200 نیروی مهارتی در صنعت چرم و کفش داریم. بعد از آموزش‌های لازم، صنعت حاضر به جذب این تعداد افراد است. آموزهاش کوتاه مدت در رشته‌های مختلف از جمله برش کاری، چرم شناسی و حتی دوره‌های بازاریابی و طراحی کفش و .. را در دستور کار داریم.

عالی با تاکید بر این که هر دوره بین دو تا 3 ماه به طول خواهد انجامید تصریح کرد: با استفاده از مجرب‌ترین استادان طراحی کیف و کفش به دانشجویان مهارت‌های لازم آموزش داده خواهد شد و در کنار طراحی و تولید، برندسازی و چگونگی جذب بازار و فروش آن نیز آموزش داده می‌شود. یک سری اساتید

او در پاسخ به این سوال که آیا از صنعتگران نیز برای آموزش به مهارت آموزان استفاده می‌شود توضیح داد: برخی از استادان به صورت آکادمیک و دانشگاهی کار کرده و تجربه‌های زیادی در این خصوص دارند که در این مدرسه از آنان استفاده می‌شود. همچنین از یک سری صنعتگران با تجربه صنعت کفش نیز برای بحث مهارت آموزی استفاده می‌کنیم. حتی درنظر داریم تا از اساتیدی که سن بالایی دارند اما در این حوزه با تجربه و سرآمد هستند ویدئوهایی تهیه کرده و در کلاس برای کارآموزان پخش کنیم.

مسئول راه‌اندازی مدرسه مهارتی چرم و کفش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در ادامه در خصوص چالش‌های صنعت چرم و کفش گفت: یکی از چالش‌هایی اساسی صنعت چرم و کفش کمبود شدید نیروی متخصص و ماهر بود؛ در صنعت چرم وقتی افراد بازنشسته می‌شوند دیگر جایگزینی برای آنها وجود ندارد چون افراد به تمایلی برای کار در این صنعت ندارند؛ ما با این مدرسه این چالش را رفع و نیروهای متخصص مورد نیاز صنعت را آموزش می‌دهیم. در بحث ارگونومی پا نیز یک چالش اساسی مطرح بود که اگر طراحی کفش درست انجام شود این چالش نیز رفع می‌شود.

عالی در پایان تاکید کرد: یکی از صنایع مادر تبریز، صنعت کفش است و دانشگاه آزاد اسلامی با تصویب و راه‌اندازی رشته کفش و آموزش دوره‌های ویژه کفش به سرعت پیشرفت این صنعت در سطح ملی و بین‌المللی کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061413

وب گردی

وب گردی