سراهای نوآوری باید از سال دوم به استقلال مالی برسند

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ارزشیابی درونی ناظر بر عملکرد ساختار جز به جز سراهای نوآوری عمل می‌کند و تمام اجزای ذیل سراها مورد پایش قرار می‌گیرند.

وحید ضرغامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارزشیابی اجزای سراهای نوآوری اعم از مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها اظهار کرد: ارزشیابی‌های ساختار سراهای نوآوری به دو شکل دورنی و بیرونی صورت می‌گیرد. حوزه فناوری و غایت نهایی سراهای نوآوری در زمره فعالیت‌های شرکتی و کسب‌وکار قرار می‌گیرد و اولین فاکتور ارزشیابی آنها براساس نمودارهای هزینه و درآمد شکل می‌گیرد.

وی افزود: این که چه اندازه سرمایه به سرا تزریق شده و این مجموعه در مدت زمان معین به چه میزان از بازدهی و درآمد رسیده است، اولین معیاری است که باید ارزیابی شود. این نوع از ارزشیابی تحت عنوان ارزیابی‌های بیرونی شناخته می‌شود و اداره کل سیاست‌گذاری و نظارت معاونت فناوری و نوآوری به‌عنوان ناطر کلان سراهای نوآوری نسبت به این نوع از ارزشیابی تمرکز خواهد کرد.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود سه رویکرد کلی در ارزشیابی‌های بیرونی سراهای نوآوری تصریح کرد: رویکرد نخست این نوع ارزشیابی براین اساس است که انتظاری از درآمدزایی سراها در سال اول وجود نداشته و به‌عنوان محل سرمایه‌گذاری با آنها تعامل می‌شود.

ضرغامی با بیان اینکه مأموریت‌های تخصصی سرا در مدت زمان بازدهی آنها اثرگذار است، عنوان کرد: رویکرد بعدی در سال دوم و سوم بر راه‌اندازی سراها حاکم می‌شود. براساس این رویکرد، سراهای نوآوری باید از سال دوم خود به استقلال مالی رسیده و بتوانند به‌صورت خودگردان اداره شوند و از لحاظ مالی دیگر به دانشگاه وابستگی نداشته باشند.

وی ادامه داد: رویکر سوم ارزشیابی بیرونی نسبت به سراها از سال سوم به بعد حاکم می‌شود. در این رویکرد سراهای نوآوری باید به نقطه قابل قبول درآمدزایی و سوددهی از طریق تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق بازارهای فناوری برسند و به‌عنوان افزونه درآمدی دانشگاه ایفای نقش کنند.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره ارزشیابی دورنی ساختارهای سرای نوآوری نیز تشریح کرد: ارزشیابی درونی ناظر بر عملکرد ساختار جز به جز سراهای نوآوری عمل می‌کند و تمام اجزای ذیل سراها مورد پایش قرار می‌گیرند.

ضرغامی افزود: شاخص‌های بسیاری برای ارزشیابی مراکز رشد در وزارت علوم و پژوهشگاه‌ها تاکنون وضع شده که اغلب بر روی فاکتورهای فیزیکی و کالبدی متمرکز هستند. ولی شاخص‌های ارزیابی اجزای سراهای نوآوری به‌صورت کیفی دیده شده و زنجیره فناوری را با یک توالی منطقی ارزشیابی می‌کند.

وی بیان کرد: اکنون تقویت بستر نخبگانی و پژوهشی دانشگاه برعهده باشگاه پژوهشگران جوان گذاشته شده، حال اگر چالش‌های فناوری در کانون‌ها و باشگاه‌های نخبگانی با کیفیت و استمرار مطلوبی برگزار شود، شتاب‌دهنده‌های ذیل سراهای نوآوری کارکرد واقعی خود را به نمایش می‌گذارند؛ به‌نوعی می‌توان گفت عملکرد و زمینه‌سازی مطلوب باشگاه پژوهشگران، ارزشیابی کارکرد شتاب‌دهنده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب تیم‌سازی و شبکه‌سازی دانشجویان در مرحله پیش رشد می‌شود.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص ارزشیابی سایر اجزای سراهای نوآروی عنوان کرد: به‌همین شکل عملکرد و شبکه‌سازی مطلوب شتاب‌دهنده‌ها و تشکیل هسته‌های فناور موجب رونق مراکز رشد می‌شود. به‌تعبیری عملکرد شتاب‌دهنده‌ها در ارزشیابی مراکز رشد موثر است و کارنامه مراکز رشد با موفقیت و عدم موفقیت شتاب‌دهنده‌ها بررسی می‌شود.

ضرغامی اظهار کرد: حال اگر با بی‌رونقی مرکز رشد مواجه شدیم، علل شکست در شتاب‌دهنده جستجو می‌شود و حلقه ماقبل مراکز رشد در ارزشیابی دورنی نمره قبولی را کسب نمی‌کند و نشان می‌دهد شتاب‌دهنده آن سرا عملکرد مطلوبی را نداشته است. به‌همین ترتیب سوددهی و بلوغ شرکت‌ها در پارک علم و فناوری نشان‌دهنده عملکرد مطلوب و قابل قبول مراکز رشد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری نیز براساس درآمد خالص، میزان اشتغال و اثر آن در جامعه سنجش می‌شود؛ زیرا پارک علم و فناوری و پردیس‌های تابعه، نقطه نهایی اکوسیستم است. ارزشیابی درونی با ارزیابی سازوکارها و اشخاص درونی‌تر و جزئی‌تر نیز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061459

وب گردی

وب گردی