تامین حق الزحمه مشاوران برای آموزش و پرورش دشوار است/ ضرورت فعالیت 70 هزار مشاور در مدارس کشور

یک کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: اگر از 13 هزار مشاور، تنها 2 هزار مشاور دارای تخصص لازم باشند، با بحران کمی و کیفی مشاور روبرو هستیم. 

محمد داوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه بیش از 80 درصد مدارس درسی فاقد مشاور هستند اظهار کرد: در برخی مدارس نیز مشاوران به صورت غیر موظف مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد:‌ تصور کنید هر مشاور 24 ساعت در هفته موظف است که در مدرسه حضور پیدا کند، اگر یک مدرسه دارای 240 دانش‌آموز باشد و مشاور حداقل یک ساعت وقت را برای هر دانش‌آموز صرف کند، باید 240 ساعت را تنها در این مدرسه بگذارند. یعنی هر دانش‌آموز هر 10 هفته یک بار، یک ساعت فرصت برای مشاوره دارد. به همین دلیل نسبت مربی به دانش‌آموز یکی از مواردی است که در شاخص‌های ارزیابی لحاظ می‌شود.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه در زمینه این نسبت مشاوران و دانش‌آموزان با مشکل مواجه هستیم اظهار کرد: به‌گونه‌ای دیگر می‌توان گفت در زمینه تعداد مدارس، نسبت مدارس و نسبت تعداد دانش‌آموز به مشاوران،‌ با استانداردها فاصله بسیار زیادی داریم.

وی اضافه کرد: از بعد کیفی، تعداد افرادی که متخصص امور تربیتی و مشاوره باشند نیز چندان زیاد نیست. حتی اگر در نظر بگیریم از 13 هزار مشاور 2 هزار مشاور دارای تخصص لازم باشند، آمار فاجعه‌بار است. ما نه‌تنها با بحران کمی بلکه با بحران کیفی مشاور نیز روبرو هستیم.

داوری با بیان اینکه در کیفیت کار 13 هزار مشاور مدارس نیز مشکلاتی وجود دارد اظهار کرد: معمولا موانعی مقابل روی مشاوران در مدارس قرار دارد و از وجود این افراد متناسب با توانمندی‌هایشان نیز استفاده نمی‌شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مشاوران در بسیاری از مدارس در زمینه داشتن اتاق مجزا با مشکل مواجه هستند. همچنین بسیاری از مشاوران اینترنت و خط تلفن مستقل و گویا ندارند.

وی افزود: نگرش مدیران در سطوح مختلف نیز با مشکلات مختلفی مواجه است، از سطح اداره منطقه گرفته تا سطح استان و حتی مدیر مدرسه نیز با این مشکل مواجه است. دغدغه‌های اصلی یک مدیر دغدغه‌های مشاوره‌ای آسیب‌های اجتماعی و مسائل تربیتی نیست؛ بلکه مدیران مدرسه بیشتر دغدغه تامین سخت‌افزار مدرسه و تجهیزات اولیه را دارند و در نهایت بر مباحث آموزشی متمرکز می‌شوند تا بتوانند با تکیه بر آن کارنامه بهتری از عملکرد خود ارائه دهند.

این کارشناس آموزشی با اشاره به موانع فرهنگی از سوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان در زمینه مشاوره خاطرنشان کرد: برخی از دانش‌آموزان و والدین از اهمیت جایگاه مشاوره بی‌اطلاع بوده و با نحوه استفاده از خدمات مشاوره‌ای آشنایی ندارند. این موانع منجر شده است ما در حوزه مشاوره،‌ کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات روانی و حل مسائل تربیتی و حتی هدایت تحصیلی موفقیت چندانی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش با بحران نیروی انسانی مواجه است که مشاوران نیز بخشی از آن هستند ،‌به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت آموزش و پرورش در تهیه کمی نیروی انسانی با بحران مواجه شده است؛ زیر آموزش و پرورش اجازه استخدام حدود 10 درصد از نیروهایی را دارد که هر سال بازنشسته می‌شوند، مخصوصا درسال‌های اخیر آموزش و پرورش با 80 درصد کمبود نیرو مواجه شده است. این نیروها از طریق نیروهای آزاد یا حق‌التدریس بازنشسته یا شاغل جبران می‌شود.

داوری بیان کرد: بحران نیروی انسانی آموزش پرورش را دچار کمیت کرده و کمتر توجهی به کیفیت در این زمینه می‌شود، این موضوع شامل حال نیروهای مشاور نیز خواهد شد. در حال حاضر به ازای هر مدرسه باید یک فرد به عنوان مشاور وجود داشته باشد. اگر مدارس کم جمعیت را در نظر نگیریم،‌ می‌توان گفت نیازمند فعالیت 70 هزار مشاور در مدارس کشور هستیم.

وی بیان کرد:‌ علاوه بر اینکه آموزش و پرورش با مشکل استخدام نیرو مواجه است، در زمینه پرداخت حقوق و مزایا نیز با دارای مشکلاتی است. فارغ‌التحصیلان بسیاری در حوزه روانشناسی و مشاوره وجود دارند که بیکار هستند، حتی برخی از این افراد در سطوح دکتری نیز شغلی در زمینه تخصص خود ندارند و جذب آموزش و پرورش نمی‌شوند، حتی اگر آموزش و پرورش بخواهد این نیروها را نیز جذب کند، بودجه کافی برای پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها وجود ندارد.

این کارشناس آموزش اظهار کرد: در حال حاضر حق‌التدریس‌های برخی معلمان در سال گذشته پرداخت نشده است. همچنین مشکلات مالی در زمینه تامین حق الزحمه مشاوران وجود دارد و تنها موضوع جذب نیرو مطرح نمی‌شود. باید بودجه‌ای وجود داشته باشد که آموزش و پرورش بتواند حقوق و مزایای مشاوران را پرداخت کند. به همین منظور افرادی که تخصص کافی ندارند گاهی ممکن است در زمینه مشاور نیز فعالیت کنند، شاید در حال حاضر 30 درصد مدارس دارای مشاور هستند اما باید بررسی شود این مشاوران با چه کیفیتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061469

وب گردی

وب گردی