تشکیل کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه گیاهان دارویی

اولین جلسه کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه گیاهان دارویی در محل پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالله محمدی مدیر کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی گفت: اولین جلسه کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه گیاهان داروئی در محل پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. اعضای این کنسرسیوم شامل مراکز تحقیقاتی واحدهای دانشگاهی بیرجند، گرگان، شهر قدس، اراک، میانه، بروجرد، کرمانشاه، علوم و تحقیقات، اصفهان، یادگار امام(ره) شهرری، نیشابور است.

محمدی با اشاره به سابقه تحقیقات در کشور، بر لزوم ارتقای بهره‌وری و انطباق طرح‌های تحقیقاتی با نیازهای اصلی کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت منابع تاکید کرد و از تمامی واحدهای دانشگاهی خواست مراکز تحقیقاتی را جدی گرفته و از این مراکز حمایت‌های لازم را داشته باشند.

محمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پراکنده‌کاری، انجام پژوهش‌های موازی و عدم انطباق طرح‌های تحقیقاتی با نیازها و اولویت‌های اصلی کشور، از معضلاتی است که منجر به اتلاف منابع و توان علمی می‌شود. تشکیل شبکه مراکز علمی و تحقیقاتی فعال در حوزه‌های مرتبط با یکدیگر در قالب کنسرسیوم می‌تواند این معضلات را به حداقل برساند.

این مقام مسئول مهمترین اهداف کنسرسیوم را تعریف پروژه های راهبردی در سطح کلان ملی (Mega Project) و مدیریت اجرای این پروژه ها در جهت رفع نیازهای کشور و سیاستگذاری، تدوین اسناد راهبردی و برنامه‌ریزی کلان در حوزه تخصصی واحدهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کردند.

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بدیهی است هماهنگی، برنامه‌ریزی و اشتراک‌گذاری توان علمی، موجب هم‌افزایی و رشد و شتاب هرچه بیشتر در مسیر رفع نیازهای تحقیقاتی جامع می­‌شود. اعضای کنسرسیوم‌ها می‌توانند با تقسیم کار، پرهیز از موازی‌کاری، انتقال و اشتراک تجربیات بر مبنای برنامه ای منسجم، در راستای چشم‌اندازی مطلوب و معقول حرکت کنند.

در این جلسه اعضای کنسرسیوم ضمن بیان توانمندی های مراکز تحقیقاتی مربوطه پیشنهاداتی را ارائه دادند که در نهایت مقرر شد حول تعداد محدودی موضوع کلان از جمله تولید بذر اصلاح شده بررسی و در جلسه بعدی موضوع مصوب و محل دبیرخانه در یکی از واحدهای پژوهشی توانمند تشکیل شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1061472

وب گردی

وب گردی