آیا  کرونا از آنفلوآنزا خطرناک‌تر است؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با ارائه توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به افراد گفت: ویروس کرونا از آنفلوآنزاخطرناک‌تر نیست.

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با ویروس کرونا اظهار کرد: این بیماری به فرم‌های بالینی متفاوت است که مثل یک سرماخوردگی ساده و معمولی و همراه با آب‌ریزش بینی، سرفه، تب وعسطه خودش را نشان می‌دهد و ممکن است که بیمار به سینه پهلو مبتلا شود.

وی تأکید کرد: بعضی از بیمارها به صورت سرپایی درمان می‌شوند و برخی نیز مجبورند بستری شوند. همچنین افرادی که به شکل غیرمعمول وضعیت بالینی‌شان حادتر و وخیم تر می‌شود، بیماران دارای علائم تنفسی که 14 روز قبل با مبتلایان قطعی تماس نزدیک داشته‌اند و یا از بیماران مبتلا مراقبت مستقیم کرده‌اند افراد مشکوک به ابتلا تلقی می‌شوند.

مردانی تصریح کرد: افرادی که بستری می‌شوند وضعیت حادتری دارند و متاسفانه تعداد کمی از اینها ممکن است به علت نارسایی تنفسی هم مجبور شوند از دستگاه تنفسی مصنوعی استفاده کنند.

وی ادامه داد: بیمارانی که علائم بیماری آنها کم علامت یا بی‌علامت باشد درصد مرگشان بین 2تا 3 درصد است ولی بیمارانی که به بیمارستان منتقل می‌شوند براساس آخرین مطالعات بین 13 درصد منجر به مرگ می‌شود.

مردانی افزود: بچه‌های زیر 10 سال به این بیماری نیز مبتلا شدند خوشبختانه مرگ ومیر زیر 10 سال خیلی پایین است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: راه‌های انتقال از طریق دست‌دادن، ترشحات دستگاه تنفسی، سرفه کردن، بوسیدن و درآغوش کشیدن است. افراد باید در هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال کاغذی استفاده کرده و آن‌را در سطل زباله دردار بیندازند.

وی تأکید کرد: ماسک‌های برای جلوگیری از این بیماری دو نوع است. ماسک‌های جراحی است که حدود دو ساعت افراد رادر برابر بیماری محافظت می‌کند ومعمولا وقتی با یک بیمار علامت‌دار روبه‌رو شوند از آنها محافظت می‌کند؛ ولی اگر مدت زمان طولانی از این ماسک استفاده کنند، ممکن است که محفظه دهان و دماغ ماسک خیس شده و دیگر عمل نکند و حتی ویروس را منتقل کند. ماسک دیگر N95است که افراد را بهتر مراقبت می‌کند که این ماسک در بیمارستان‌های تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که می‌خواهند بیماری را منتقل نکنند بهتر است از ماسک‌های استفاده کنند که قسمت رنگی آن به طرف بیرون باشد ماسکی که ضخامت ندارد بهتر است که قسمت سفید آن به سمت بیرون باشد.

وی تأکید کرد: ویروس کرونا از آنفلوآنزاخطرناک‌تر نیست و خطر آن خیلی کمتر است.

مردانی توصیه کرد: با توجه با سیاست‌های کشور افراد از ارائه شایعات در مورد ویروس کرونا پرهیز کنند. و همچنین رسانه‌ها باید حقایق را به مردم بگویند.

مردانی با بیان اینکه هنوز داروی قطعی برای درمان این بیماری یافت نشده است، گفت: برای درمان مبتلایان تجویز آنتی بیوتیک توصیه و نسبت به عدم تجویز دگزامتازون و کورتن‌ها تاکید می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061490

وب گردی

وب گردی