همه سوالات دشواری که یحیی برای آنها به دنبال جواب است

پرسپولیسی ها هر چند در دربی و آخرین دیدارشان دو گل به ثمر رسانده اند اما هنوز کاملا مشخص نیست که این تیم به دنبال چه هدفی در زمین توپ را به گردش در می آورد.

امیر کریمی- ایسکانیوز/ از بدو حضور یحیی گل محمدی به پرسپولیس تا به حال پنج بازی برگزار شده اما درک از فاز تیمی پرسپولیس برای ما همچنان دشوار است. در دو دیدار اول مقابل تراکتور و نفت آبادان سبک بازی این تیم براساس ضدحمله بنا شده بود که می توان آن را میراث کالدرون نام نهاد اما در سه بازی آخر این تیم شاهد تلاش برای بالا رفتن آمار مالکیت توپ بودیمکه البته راهی به سمت دروازه حریف پیدا

نمی کند. هرچند هم در دربی و هم در آخرین دیدار پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، بازیکنان این تیم به چهار گل رسیده اند اما هنوز کاملا مشخص نیست که این تیم به دنبال چه هدفی در زمین توپ را به گردش در می آورد.

ایده های ضد اتوبوسی

هنوز هم معتقدیم برگزاری دربی قبل از بازی های آسیایی برای مربیان تیم های رقیب در آسیا موهبتی الهی بوده چرا که چه پرسپولیس وچه استقلال برای دربی هر چه داشته باشند رو می کنند بنابراین با یک آنالیز دقیق این بازی می توان به داشته های یک تیم و اندیشه های نیمکت آن پی برد.

اگر به سبک بازی رقیبان آسیایی به خصوص الدحیل توجه کنیم با فوتبالی مواجه می شویم که مبتنی بر چیدن لایه های دفاعی در یک سوم خط دفاعی خودی و دل بستن به ضد حملات است. درست مانند همان کاری که استقلال در دربی تا حدود زیادی موفق به انجام آن شد و راه متوقف کردن پرسپولیس را به حریفان آموخت. تاکتیکی که با اصطلاح چیدن اتوبوس در جلوی دروازه خودی شناخته می شود که صد البته الدحیل و الشارجه با توجه به شرایط بازی بسیار حرفه ای تر اینکار را انجام دادند. شاید حفظ توپ و مالکیت بالا که ما از تیم های تحت رهبری یحیی سراغ داشتیم و داریم نکته ای مثبت وقابل توجه باشد، اما پرسپولیس باید هوشیار باشد که دل بستن به این عامل تیمی و افتادن در دام حریفان با این سبک به منزله از دست دادن امتیازات دیگری خواهد بود.

مرد بازی های بزرگ

اینکه گل محمدی و به تبع آن تیم تحت رهبری اش در پنج بازی اخیر بازی های ساده ای را پیش رو نداشتند شکی نیست. حتی نفت آبادان که شاید از نظر اسم و فقط روی کاغذ حریف آسانتری به نظر می آمد در روز بازی با پرسپولیس در رده چهارم جدول حضور داشت و در خانه خودی بازی را به این تیم واگذار کرد، اما واقعیت این است که انتظار از یحیی و کادرش به مراتب بیشتر از دو برد و دو تساوی و یک باخت در پنج دیدار با این پتانسیل است. هر چند قضاوت درباره این پرسپولیس کمی زود به نظر می رسد اما شرایط جدول در آسیا و همچنین نتایج گرفته شده و بازی های بزرگی که رو در رو این تیم قرار دارد فضا را برای گل محمدی روزبه روز تنگ تر خواهد کرد مخصوصا اگر نتایج به همین منوال پیش رود.

بدون تعارف

یحیی باید بدون تعارف و رو دربایستی عمل کند. کالدرون در انتهای دوران کوتاه حضورش بیرانوند را در چند بازی به نیمکت منتقل کرد و از سید جلال به صورت چرخشی استفاده کرد و در انتهای نیم فصل عالیشاه را نخواست و درعوض تقاضای یک مهاجم ایرانی داشت و دانیال اسماعیلی فر را برای کانال راست پرسپولیس خواست. در خیلی از این موارد انتقادهای بسیاری از او شد اما هرچه جلوتر می رویم ظاهرا فرضیه های کالدرون در حال پیوستن به واقعیت است.

در مورد بیرانوند که همه چیز روشن است و توپی نیست که دراین چند بازی به دروازه پرسپولیس نزدیک شود و بیرانوند به آن بفرما نزده باشد! اگراین نوع بازی او در بلژیک هم ادامه دار باشد قطعا او هم به علیرضا حقیقی دیگری تبدیل خواهد شد. سید جلال با سی و نه سال همچنان قابل احترام است اما انصافا از آن سید جلال صخره دیگر خبری نیست هرچند مصدومیت ها هم کم وبیش او را دراین فصل آزار داده است.

در مورد امید عالیشاه هم ظاهرا قضیه به منوال قبل است هرچند در بازی با الدحیل دقایقی هرچند ناچیز به او فرصت حضور در میدان داده شد اما گزینه اول برای گل محمدی در خط حمله، استوکس و اوساگونا هستند. باحضور بشار و امیری و ترابی جایی برای او در پست بازیکن پشت مهاجم هم نیست. حال تفکر حفظ او در تیم چیست را باید در دیدگاه نیمکت پرسپولیس جستجو کرد. نکته ای که اینجا وجود دارد امکان جابجایی عالیشاه با اسماعیلی فر بود که کالدرون دائما پیگیر این موضوع بود. دلیل آن را می توان از نا کارآمدی کانال کناری راست تیم دانست. اسماعیلی فر که شاید اگر می آمد این پرسپولیس از بن بست جناح راست خارج می شد. جایی که آرزوی فرستادن یک توپ سالم را روی دروازه حریف در طول نود دقیقه به دل هواداران گذاشته است.

قرعه سخت

در مورد این پرسپولیس و وفق پیدا کردن با تفکرات وایده های مربیان جدیدش هنوز هم باید زمان داد اما مشکل آنجاست که یحیی و پرسپولیس حالا در زمان حساسی به هم رسیدند که عدم دستیابی به نتایج مطلوب شاید حساسیت ها را برانگیزد. درآسیا که شرایط جدول بعد از دوبازی مشخص است. در لیگ هم شروع دیدارها با تراکتور بوده وحالا این هفته هم در اصفهان در نقش جهان به مصاف سپاهان می روند، سپاهانی که در آزادی کالدرون و پرسپولیس را شکست داده است. باید منتظر ماند و دید شرایط در آینده چگونه رقم خواهد خورد.

کد خبر: 1061590

وب گردی

وب گردی