تحقق 140 میلیاردی خرید و فروش ترنور تبادل فناوری در سطح ملی

رئیس شبکه ملی فن بازار ایران از تحقق 140 میلیارد تومان ترنور فناوری در سطح ملی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که سال آینده ظرفیت صادرات محصولات فناورانه افزایش یابد.

میلاد صدرخانلو رئیس شبکه ملی فن بازار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به عمده دستاوردهای شبکه فن بازار اشاره کرد و گفت: شبکه فن بازار ملی ایران در دو حوزه شبکه‌سازی در کل کشور و حوزه الف نقشه جامع علمی کشور در حوزه تخصصی مدیریت بازار فناوری فعالیت می‌کند. در حال حاضر فن بازارهای تخصصی در سه حوزه تخصصی صنعت گاز، سلامت و شهرهوشمند راه‌اندازی شده است.

صدرخانلو با بیان اینکه باید در بحث ترویج فرهنگی استفاده از بروکرها و استفاده از فناوری را جا بیندازیم، اظهار کرد: در سال گذشته حدود 140 میلیارد تومان ترنور(گردش مالی) فناوری داشتیم که این ترنور فناوری در استان‌ها و با استفاده از بروکر فناوری محقق شد. تحقق بیشتر از این رقم، با گسترده‌کردن شبکه فن بازار محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با احتساب تهران در 22 استان کشور دارای دفاتر فن بازار راه‌اندازی شده است، بنابراین سبک رفتاری این فرایند مدیریت بازار در حال جا افتادن در کشور است و می‌کوشیم طی یکی دو سال آینده در درجه اول کل کشور را تحت پوشش شبکه قرار دهیم و در استان‌های باقی مانده مراکز فن بازار منطقه‌ای را ایجاد کنیم.

رئیس شبکه ملی فن بازار ایران در رابطه با توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: استفاده از فعالیت بروکرها یک ابزار بسیار مفید و قدرتمند برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است. این شبکه در تلاش است که بتواند با گسترده کردن ارتباطات در بازار بانک اطلاعاتی جامع و به روز نیازهای فناورانه کشور را در سامانه اینترنتی خود تجمیع کند.

وی تأکید کرد: شبکه فن بازار نقش اصلی ترویج فرایند بروکرهای فناوری و ساماندهی آنها را برعهده دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از هر چیزی نیاز به بازار نیاز دارند تا تسهیلات مالی؛ هنوز تا رسیدن به اهداف توسعه‌ای در این عرصه فاصله داریم و امید داریم فعالیت بروکری خدمات شرکت‌‌های دانش‌بنیان را گسترده کنیم. هرچند خدماتی مثل لیزینگ فناوری، برگزاری نشست‌های تبادل فناوری و برگزاری فیستوال‌های فناوری، استارتاپ‌های پیچ‌در پیچ و غیره... برای رونق کسب وکار ارائه می‌شود.

رئیس شبکه ملی فن بازار ایران تصریح کرد: پس راهکار این است که برخی مجموعه‌های خصوصی با نام بروکر یا کارگزار یا واسطه تبادل فناوری را تربیت می‌کنیم این بروکرها همه شرکت‌های خصوصی هستند، این شرکت‌ها به کمک ما می‌آیند و با حمایتی که ما از آنها می‌کنیم وارد بازار می‌شوند. این بروکرها تلاش می‌کنند تا این همرسانی و همزبانی بین عرضه و تقاضای فناوری را منجر شوند و خودشان از قِبَل معاملات شکل گرفته منتفع شوند بنابراین یک انتفاع سه سر برد وجود دارد هم بروکر واسطه هم عرضه کننده فناوری و هم تقاضا کننده فناور منتفع می شوند.

صدرخانلو ادامه داد: شبکه فن بازار از تعامل و همکاری با مراکز آموزشی و دانشگاهی بسیار استقبال می‌کند تا به امروز هم با همکاری پارک‌های علم و فناوری استان‌ها و مراکز نوآوری دانشگاه‌ها تعامل خوبی صورت گرفته است، بنابراین می‌توانیم با برقراری ارتباطات بیشتر زمینه را به تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویان فراهم سازیم.

رئیس شبکه ملی فن بازار ایران اظهار کرد: در عرصه فعالیت بین‌المللی نیز تعاملات بسیار نزدیک و خوبی صورت گرفته است که نمونه بارز آن تبادل فناوری با گروه D8( 8 کشور توسعه اسلامی شامل مصر، نیجریه، ترکیه، ایران، پاکستان، مالزی، اندونزی و بنگلادش) است. شبکه تبادل فناوری گروه دی هشت به همت پارک فناوری پردیس شکل گرفته است از این طریق ظرفیت بالایی برای صادرات محصولات فناورانه ایرانی به 7 کشور انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که سال آینده ظرفیت صادرات محصولات فناورانه افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061622

وب گردی

وب گردی