لیگ را بدون تماشاگر برگزار کنید

اینکه جان مردم برای دولت اهمیت دارد یا نه سوال بسیار خوبی است که پاسخش را می توان در برگزاری مسابقات ورزشی با تماشاگر پیدا کرد. در شرایطی که ویروس کرونا وارد کشور شده، برگزاری مسابقات ورزشی بدون تماشاگر مهمترین کاری است که باید صورت بگیرد.

ایسکانیوز-هومن جعفری/ این روزها ویروس کرونا وارد کشور شده است و بیش از آنکه با دامنه مرگ آوری یا قدرت آسیب رسانندگی اش ایجاد مشکل کند، با ترس و بی اطلاعی مردم است که قوت می گیرد و در کشور پخش می شود. این روزها همه فامیلی در وزارت کشور یا وزارت بهداشت یا آزمایشگاه دارند که مدام هشدار می دهد وضعیت بهداشتی اصلا خوب نیست، مردم در حال آسیب دیدن شدیدند و کسی هم برایش مهم نیست. مسئولان کشور اصلا به وضع مردم نمی رسند و برایشان اهمیتی ندارد که این ویروس در حال نفوذ در لایه های زیرین جامعه باشد. اخباری که مدام به رسانه ها می رسند، درست یا غلط درجا تکذیب می شوند و این تکذیب کردن های بلافاصله و بدون ارائه مدرک، آدم را یاد هزاران مورد مشابهی می اندازد که تکذیب می شد و بعد صحت و سقمش به فضای مجازی راه می یافت.

مسابقات ورزشی کشور در حال برگزاری است و طبق تقویم از قبل تعیین شده، ورزشکاران در رشته های مختلف به میدان می روند تا تقویم ورزشی خود را تکمیل کنند. در رشته ورزشی پرطرفدار فوتبال، به علت برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان اسیا و همچنین نزدیک شدن به پایان مسابقات، تعطیلی مسابقات نه به صلاح است و نه انجام پذیر می نماید اما در برخی رشته های دیگر که تقویم در انحصار فدراسیون است و عامل دیگری برای تصمیم گیری وجود ندارد، می شود مسابقات را موقتا برای یکی دو هفته به تعویق انداخت تا ترس مردم بریزد و اقدامات امنیتی لازم نیز در کشور صورت بگیرد.

تحت هر شرایطی، برگزاری مسابقات ورزشی با تماشاگر اما به صلاح کشور و مردم نیست. حضور هزاران تماشاگر مشتاق در فضایی مثل ورزشگاه آزادی یا ورزشگاه های دیگر که بدون تعارف از نظر میزان بهداشت، وضعیت بسیار نامناسبی دارند، ریسک بیهوده ای است که نیازی به انجام دادنش نیست. به نظر می رسد که برگزاری مسابقات ورزشی بدون تماشاگر تا اطلاع بعدی، اتفاق مناسبی است. نمی شود تقویم ورزشی مسابقات فشرده ای را برهم زد که همین حالا هم به علت برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، فشرده تر از همیشه در حال برگزاری است اما می شود با محدودیت برقرار کردن برای تماشای بازی برای تماشاگران فوتبال، خطر انتقال بیماری از یک فرد به حجم عظیمی از مردم را کاهش داد.

شاید بشود برخی مسابقات داخل سالن با ظرفیتی در حد دو تا سه هزار نفر را با حضور ناظران پزشکی و سنجش سلامتی مردم توسط افسران ویژه پزشکی برگزار کرد اما در یک مسابقه فوتبال که ده ها هزار نفر قصد حضور در ورزشگاه را دارند، به صدها افسر پزشکی و صدها مامور مراقب نیاز داریم که سلامت تماشاگران را پیش از ورود به ورزشگاه کنترل کنند. اگر وزارت بهداشت قصد دارد تا میزان شیوع این بیماری بین مردم عادی را بررسی کند، ورزشگاه محلی مناسب برای سنجش است اما به شرطی که نیرو و هزینه کافی صرف این کار شود نه اینکه فکر کنند می توانند هزاران جمعیت را با چند پزشک و پرستار کنترل کنند.

به هرحال، مردم نگرانند و سلامتی آنها در اولویت است. لغو مسابقات ورزشی اقدام درستی نیست اما می شود مسابقات را با محدودیت تماشاگر برگزار کرد تا ریسک انتقال ویروس از یک یا چند بیمار به جمعیتی گسترده تر، کاهش یابد.

کد خبر: 1061666

وب گردی

وب گردی