به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بجنورد، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در نشست هماندیشی اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاهی خراسان شمالی در واحد بجنورد اظهار کرد: «تعالی علوم انسانی و هنر دارای سه مؤلفه روزآمدی، بومیسازی و حکمیسازی است.»
وی خاطرنشان کرد: «شناخت آخرین دستاوردهای دنیا بسیار مهم و حائز اهمیت است که ما برای پیشرفت و بهروزآمدی باید در حوزههای مختلف همچون اقتصاد، جامعهشناسی، اقتصاد و ... اطلاعات جامع و کاملی از آخرین نظریات داشته باشیم.»
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «یکی از مکاتب جدیدی که امروزه مطرح است، بحث روانشناسی شناختی است که جزء علوم نوین شناختی محسوب میشود که باید مورد اهمیت فراوان قرار گیرد و در دانشگاهها به آن توجه شود و آموزشهای لازم در این زمینه داده شود.»
خسروپناه با اشاره به مؤلفه بومیسازی تعالی علوم انسانی و هنر عنوان کرد: «بومیسازی دو معنا دارد، اینکه نظریههای بومی خود را بدانیم و اینکه نظریات علمی و نظری را با مسائل موجود درگیر کنیم.»
وی بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی درآمد و هزینهاش با بودجه عمومی و مردمی شکل گرفته است پس باید به این مسئله مهم اهتمام ورزیم که غیر از مسائل آموزشی چه خدماتی را توانستهایم به جامعه ارائه دهیم و به عبارتی به چه میزان توانستهایم ناظر به نیازهای استان خود باشیم.»
استادان دانشگاه باید از دانشجویان بخواهند مسئلهشناسی کنند
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر توجه بیشتر استادان به نیازسنجی درون استانی تصریح کرد: «استادان دانشگاه باید از دانشجویان بخواهند مسئلهشناسی کنند به عبارتی مسائل شناختی، اقتصادی، اجتماعی و ... را که هر استانی با آن مواجه است، شناسایی کنند و راهحلی برای رفع آن ارائه دهند و این همان بومیسازی است که میتواند در خدمت به مردم جامعه خدمات ارزندهای ارائه دهد.»
خسروپناه تأکید کرد: «هر نظریهای که در علوم اجتماعی وجود دارد، دارای مبنای فلسفی است بنابراین حکمیسازی یا اسلامیسازی سومین مؤلفه تعالی علوم انسانی و هنر است، به عبارتی حکمیسازی همان درگیرکردن علوم انسانی با مبانی حکمی است.»
وی یادآور شد: «برای تحققبخشیدن به تعالی علوم انسانی لازم است در ساختار، اصلاح اساسی صورت گیرد زیرا اگر بخواهیم نظریهای محقق شود باید از اصلاح ساختار شروع کنیم.»
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «اصلاح آییننامهها، توانمندسازی استادان، راهاندازی، تقویت و اعتباربخشی به مجلات برگزاری کرسیهای نظریهپردازی، برگزاری کرسیهای ترویجی ازجمله اهداف تشکیل هیئتهای اندیشهورز است که هیئتهای اندیشهورز استادان در استانها بازوی توانمند واحدهای دانشگاهی محسوب میشوند.»
انتهای پیام/