تدوین 3 سند در راستای افزایش مهارت دانش‌‎‌آموزان استثنایی/ کارگاه‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای در مدارس استثنایی ایجاد می‌شود

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از تدوین سه سند در راستای افزایش مهارت دانش‌‎‌آموزان استثنایی خبر داد.

سید جواد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به جایگاه مهارت‌آموزی در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی نظام آموزشی کشور توجه نکردن به رویکرد مهارتی و فنی‌و‌حرفه‌ای به اندازه نیاز جامعه است. به‌همین منظور بسته جامعی در وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین می‌شود تا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی افزایش دهد.

وی ادامه داد: ما در سطح آموزش و پرورش استثتایی تدوین سه سند را در دستور کار داریم که از جمله آن می‌توان به سند آموزش‌های مهارتی و فنی‌و‌حرفه‌ای، سند جامع تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای و سند جامع اشتغال اشاره کرد. انشالله بتوانیم بیش از گذشته نسبت به افزایش مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تلاش کنیم. همچنین یکی از طرح‌هایی که در آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌شود، آموزش به همراه تولید است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر 169 رشته فنی‌و‌حرفه‌ای و کار و دانش در مدارس استثنایی وجود دارد، اظهار کرد: حدود 12 هزار دانش‌آموز در هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش در آموزش و پرورش استثنایی و رشته تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند.

به‌روزرسانی رشته‌های آموزش و پرورش استثنایی

وی در ادامه از به‌روزرسانی رشته‌های آموزش و پرورش استثنایی خبر داد و گفت: در حال حاضر رشته‌های موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود این رشته‌ها برای جامعه کاربردی است و مهارت‌های لازم را به دانش‌آموزان منتقل می‌‌کند یا خیر. در صورت لزوم مباحث دروس تکمیل خواهد شد.

حسینی افزود: نیازسنجی‌های لازم در این راستا صورت گرفته تا مشخص شود در چه شاخه‌هایی می‌توان رشته‌های جدید فنی‌و‌حرفه‌ای ایجاد کرد. قرار است حدود دو سوم محتواها در دوره پیش‌حرفه‌ای و حرفه‌ای به صورت عملی باشد و از مباحث نظری نیز کاسته شود.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه‌های مهارتی و آموزشی باید در مدارس ایجاد شود،‌ در همین راستا ایجاد کارگاه‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای، 2 اتاق بازی و 3 سالن ورزشی در مدارس استثنایی در دستور کار قرار گرفته است.

در 14 استان کشور مراکز ویژه اوتیسم وجود ندارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه شناسایی دانش‌آموزان اوتیسم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تمامی دانش‌آموزان از جمله طیف اوتیسم شناسایی شوند،‌ پس از شناسایی باید مداخله به‌هنگام و موثر صورت گیرد. برای این اقدام در سطح کشور 49 مرکز آموزشی، پرورشی و اوتیسم وجود دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه در 14 استان کشور مراکز ویژه اوتیسم وجود ندارد. در سال جاری این استان‌ها شناسایی و اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته شده است. انشالله تا پایان سال 99، 14 مرکز اوتیسم که نیاز ویژه‌ این دانش‌آموزان تلقی می‌شود را ایجاد می‌کنیم، با این حساب 63 مرکز اوتیسم در کشور خواهیم داشت.

حسینی افزود: نظام آموزشی کشور به لحاظ محتوا، استاندارد و نیروی انسانی که آموزش این طیف را پوشش می‌دهد، در فقر قرار دارد. به همین منظور در سیاست‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی، افزایش استانداردهای نیروی انسانی و محتوای آموزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در پایان گفت:‌ در حال حاضر 2 هزار و 254 دانش‌آموز اوتیسم در کشور وجود دارد که کم‌توان ذهنی هستند،‌ 200 نفر از دانش‌آموزان عادی در شرایط معمولی بوده و در کنار سایر دانش‌آموزان کشور مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061693

وب گردی

وب گردی