برخورد با انتشاردهندگان کلیپ جعلی یا خبر کذب در مورد بیماری کرونا

رئیس پلیس سایبری کشور گفت: پلیس فتا با انتشاردهندگان هر گونه کلیپ جعلی یا خبر کذب در مورد بیماری کرونا ویروس برخورد قانونی می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا ناجا با توجه به اظهارنظر رسمی مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مشاهده مواردی دال بر ابتلای تعدادی از هموطنان در کشور به بیماری کرونا ویروس و نظر به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در رسانه ملی و خبرگزاری‌ها مرتبط با این موضوع، به منظور آگاهی‌سازی هموطنان گرامی به تشریح مطالبی پرداخت.

وی ادامه داد: بر اساس رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی کشور که جزو مأموریت‌های اصلی این پلیس محسوب می‌شود، متأسفانه شاهد انتشار اخبار جعلی و کلیپ‌های غیرواقعی و تقطیع شده در خصوص انتشار وسیع بیماری کرونا ویروس هستیم که انتشار این گونه کلیپ‌ها و اخبار جعلی در فضای مجازی باعث ایجاد نگرانی خانواده‌ها و تشویش اذهان عمومی در کشور شده است.

رئیس پلیس فتا ناجا در ادامه با اشاره به نقش دستگاه های اجرایی کشور به خصوص مسئولان وزارت بهداشت و رسانه ملی در آگاه سازی هموطنان از آخرین اخبار و رخداد های پیش آمده در خصوص وضعیت انتشار بیماری کرونا ویروس در کشور و همچنین آمار مبتلایان افزود: افراد سود جو و مغرضین همواره با مانیتورینگ فضای رسانه ای و اخبار و حوادث جاری کشور پلت فرم های مجرمانه و اهداف شوم و پلید خود را در قالب انتشار انواع شایعات مختلف طراحی و عملی می کنند.

سردار مجید قصد و نیت اصلی افراد سودجو و مغرضین در انتشار انواع شایعات در کشور را سودجویی اقتصادی، بهره‌برداری سیاسی، تخریب افراد و جریانات خاص و در نهایت ایجاد تشویش و نگرانی عمومی در سطح جامعه گفت: با بررسی‌های فنی مستندات تصویری منتشر شده در فضای سایبر در قالب فیلم، عکس و تصویر نوشته، مشخص شد حجم وسیعی از این کلیپ‌ها که در فضای مجازی در خصوص وضعیت انتشار بیماری کرونا ویروس در کشور در حال بازنشر است و جعلی و غیرواقعی بوده است.

رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: تیمی از کارشناسان فنی پلیس فتا با تشکیل کارگروه ویژه در سطح کشور مسئولیت رصد و پایش، جریانات این حوزه را با دقت و به صورت شبانه‌روزی بر عهده دارند و تاکنون تعدادی افراد متخلف و مجرم در این حوزه در سطح استان‌های کشور به دلیل ارتکاب به انتشار اخبار کذب و تصاویر غیرواقعی شناسایی و ضمن دستگیری به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

این مقام انتظامی گفت: در این خصوص مشخص شده عده‌ای افراد سودجو و کلاهبردار با دامن زدن به انتشار این گونه اخبار و موج سواری بر فضای رسانه‌ای کشور با هدف سودجویی اقتصادی اقدام به تبلیغ فروش اقلام و تجهیزات دارویی و بهداشتی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس با قیمت‌های گزاف در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های واسط فروشگاهی کرده‌اند که تذکرات و توجیهات لازم به مدیران این گونه سایت‌ها مبنی بر حذف و عدم درج آگهی با موضوعات مشابه هر گونه سودجویی داده شده است.

رئیس پلیس فتا ناجا به هموطنان توصیه کرد: به هیچ عنوان مطالب به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی را که از صحت و سقم موضوع و منبع منتشر کننده آن اطمینان ندارند، ملاک قلمداد نکنند و از بازنشر آن خودداری کنند.

وی از هموطنان خواست تمامی نیازهای خبری و اطلاع‌رسانی خود را از منابع معتبر نظیر رسانه ملی، خبرگزاری‌های رسمی و سایت‌های خبری مرجع تأمین کنند و در صورت مواجه با موارد مشکوک و یا نیاز به اخذ مشاوره و راهنمایی با مراجعه به بخش مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی WWW.CYBERPOLICE.IR و یا سرشماره ۰۹۶۳۸۰ ، ۸۱۸۱۸ از خدمات آنلاین و بر خط این پلیس بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061725

وب گردی

وب گردی