مدرک تنها هدف دانشجویان/ انجمن‌های علمی متولی مشخصی در دانشگاه ندارند

دبیر انجمن‌علمی برق دانشگاه شهید بهشتی گفت: علاوه بر کمبود بودجه، نامشخص بودن مسئولان انجمن‌ها یکی از مشکلات اساسی است و امور فرهنگی هم در این زمینه فقط پشتیبانی می‌کند.

علی دقایقی دبیر انجمن علمی برق دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند برنامه‌های این انجمن اظهار کرد: انجمن برق دانشگاه شهید بهشتی در پردیس فنی_مهندسی شهید عباس‌پور قرار دارد. در واقع دو نوع انجمن علمی برق وجود دارد که یکی در پردیس اصلی و دیگری در پردیس شهید عباس‌پور است.

وی افزود: در پردیس شهید عباس پور برنامه‌های متنوع و مختلفی توسط انجمن‌علمی برق پیگیری می‌شود که می‌توان به برگزاری دوره‌ها، همایش‌های کارآفرینی و مسابقات علمی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد. همچنین یک برنامه دیگر برای بحث و گفت‌و گوی علمی به زبان انگلیسی هم در نظرگرفته شده است؛ در واقع دانشجویان در یک روز مشخصی جمع می‌شوند و با مطرح کردن موضوعی شروع به صحبت و گفت‌و‌گو به زبان انگلیسی می‌کنند.

دقایقی با اشاره به اصلی‌ترین برنامه‌های این انجمن تشریح کرد: بازدیدهای علمی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این انجمن‌علمی است. به طور مثال یک مهندس برق باید در فضاهایی برای آشنایی قرار ‌گیرد؛ چون ممکن است همان محیط به محل کار آن فرد در آینده تبدیل شود. در زمینه دوره‌های آموزشی هم دو نوع دوره آموزشی وجود دارد، یکی برای دانشجویان مقطع کارشناسی از ترم 1 تا 6 که در واقع دوره‌های عمومی و مشترک هستند. دیگر دوره آموزشی برای دانشجویان ترم 7 و 8 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته برق است.

دبیر انجمن‌علمی برق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: همچنین در پردیس شهید عباس پور کارگاه‌های بسیاری در زمینه برق فعالیت می‌کنند که درصورت شرکت دانشجویان می‌تواند سبب کسب تجربه و یادگیری یک تخصص شود. از دیگر اقدامات انجمن‌علمی برق این دانشگاه در زمینه نشریات، ساخت مستندهای علمی از دانشمندان مرتبط با این رشته، معرفی تاریخچه رشته برق و تحولات آن در تاریخ است.

مشارکت در کارهای گروهی از اهداف انجمن‌های علمی است

وی درباره مهم‌ترین اهداف انجمن‌های‌ علمی اظهار کرد: آشنایی دانشجویان با فعالیت‌های گروهی یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در انجمن‌های‌علمی پیگیری می‌شود. تجربه کار علمی به صورت گروهی بسیار خوب است؛ در واقع انجمن‌علمی برق دانشگاه شهید بهشتی کمکی برای قرار گرفتن دانشجویان در فضای علمی_عملی رشته‌های دانشگاهی است.

دقایقی گفت: با توجه به مشکلات و حوزه مرتبط آن در دانشگاه، انجمن‌های‌علمی می‌توانند در حل آن مشارکت کنند، به طور مثال دانشجویان ورودی سال 98 به دلیل نظام آموزشی جدید نتوانسته‌اند در مقطع دبیرستان مبحث انتگرال را یاد گیرند به همین دلیل با کمک انجمن‌علمی برق دوره‌های تقویتی برای آنها برگزار شد. از دیگر مواردی که انجمن علمی برق دانشگاه شهید بهشتی می‌تواند به آن بپردازد آن است که اگر تعداد واحدها در یک درس کم یا زیاد شود، انجمن‌علمی می‌تواند با پیگیری آن را حل کند و در واقع می‌تواند پل ارتباطی بین دانشگاه و دانشجویان باشد.

دبیر انجمن‌علمی برق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کمبود بودجه به عنوان یک موضوع فراگیر تشریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات انجمن‌های‌علمی برای فعالیت، کمبود بودجه است؛ البته یکی از اصلی‌ترین مشکلات این است که انجمن‌های‌علمی مسئول مشخصی در دانشگاه ندارند؛ به این معنا که مسئول انجمن‌های‌علمی دانشکده‌ها هستند و امور فرهنگی فقط پشتیبان آنها است اما خوشبختانه امور فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی همکاری‌های لازم را با انجمن‌های‌علمی انجام داده است؛ اما به طور کلی مشکل کمبود بودجه و در اختیار ندادن امکانات لازم وجود دارد. معمولا انجمن‌های‌علمی با درآمد‌هایی که کسب می‌کنند فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: البته ممکن است افرادی که به این حوزه علاقه دارند هزینه‌های شخصی هم انجام دهند؛ اما درحال حاضر این موضوع دیده نمی‌شود. متأسفانه افرادی که در انجمن‌های‌علمی فعالیت می‌کنند شاهد نتایج خوبی نیستند و دریافتی مناسبی ندارند.

بی انگیزگی سبب کاهش عضویت در انجمن‌ها می‌شود

دقایقی درباره علل کاهش تقاضای دانشجویان برای شرکت و عضویت در انجمن‌ها تشریح کرد: بی انگیزگی سبب شده تا افراد ندانند برای چه فارغ‌التحصیل می‌شوند و متأسفانه بسیاری از دانشجویان فقط به دنبال اتمام درس خود و دریافت مدرک دانشگاهی هستند. همچنین زمانی که دانشجویان شاهد نتیجه زودرس فعالیت دراین حوزه نیستند و تشویقی هم از سوی مسئولان مانند استادان دانشگاه دیده نمی‌شود، تمایلی به عضویت دراین حوزه ندارند.

دبیرانجمن‌علمی برق دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای بهبود این شرایط باید خود‌کفا بود و انجمن‌های‌ علمی خود به انجام فعالیت‌هایی بپردازند. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید راه‌های درآمدزایی انجمن‌های علمی را پیدا کرد؛ بنابراین انجمن‌ها را می‌توان با فعالیت‌های درآمدزا، خود‌کفا کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061727

وب گردی

وب گردی