ساخت ماهواره‌ پایش‌ زباله‌های فضایی/ تولید450 مدرک علمی در عرصه دانش هوافضا

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اینکه امروزه زباله‌های فضایی برای اکثر کشورها دردسرساز شده‌ است، گفت: ساخت ماهواره‌های کوچک (کیوب‌ست) با قابلیت پایش زباله‌های فضایی با دانشجویان در حال انجام است.

فتح‌الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به طرح‌های اجرایی در حوزه ایمنی استاندارد اظهار کرد: پژوهشگاه هوافضا نظارت و استانداردها را در زمان پرتاب ماهواره‌ها به مدار انجام می‌دهد. تاکنون چند پرتاب ناموفق در کشور در این عرصه داشتیم. برهمین اساس اعلام کردیم که نظارت‌ها را در این عرصه به صورت گسترده انجام دهیم. همچنین نظارت بر کاوشگرهایی که در آینده انسان را به مدار زمین خواهند فرستاد؛ بنابراین رعایت استانداردها در حرکت پرتاب‌ها یکی از وظایف اصلی پژوهشگاه هوافضا است.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه هوافضا در حوزه کاربردی توسعه فناوری و توسعه مرزهای دانش فعالیت مستمر دارد به طوری که در توسعه مرزهای دانش مقالات متعددی در مجلات علمی معتبر منتشر شده و طی 10 سال گذشته رتبه 49 را در عرصه دانش فضایی کسب کرده است. امروزه با افزایش مدارک علمی در این عرصه از رتبه 49 به رتبه 13 جهانی دست پیدا کرده است. تاکنون نزدیک 450 مدرک علمی تولید کرده است. همچنین در منطقه و خاورمیانه شمال افریقا مقام اول و در آسیا بعد از ژاپن، چین، هند، کره جنوبی مقام 5 را کسب کرده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا در ادامه به پروژه‌های هوایی اشاره کرد و افزود: براساس فصل پنج سند این پژوهشگاه طراحی هواپیمای 2 تا 19 نفره در دستور کار است. در گذشته هواپیمای دو تا 6 نفره را طراحی کردیم و اکنون هواپیمای 10 نفره را با احتساب کمک خلبان و خدمه شروع کردیم. مقدمات طراحی انجام شده است و منتظر سرمایه‌‌گذار برای اجرای آن هستیم؛ البته این کار را با کسب مجوز (D.O.A) از سازمان هواپیمایی کشوری انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه زباله‌های فضایی امروزه برای اکثر کشورها دردسرساز شده است، گفت: ساخت ماهواره‌های کوچک دانشجویی(کیوب‌ست) با قابلیت پایش زباله‌های فضایی در حال انجام است. همچنین طرح کلان ابعاد حقوقی پهپادهای غیرنظامی در دست اجرا است؛ زیرا چند سال آینده نیاز به اتوبان هوایی برای حرکت پهپادها خواهیم داشت تا بتوانیم در ابعاد مختلف (ارسال مرسولات، خدمات رفاهی یا حمل و نقل مسافر و بیمار) خدمات به مردم ارائه دهیم. قوانین اجرایی آن به اتمام رسیده است و در حال مذاکره با سازمان هواپیمایی کشوری هستیم تا اختیارات کنترل و نظارت بر پهپادهای کشور را برعهده پژوهشگاه هوافضا بگذارند.

وی اضافه کرد: طرح کلان دیگر، امکان سنجی طراحی و ایجاد سامانه‌های پشتیبان تصمیم‌گیر مکان‌مند است که در پژوهشکده زیست فضا در حال انجام است. در این طرح ما از ماهواره‌هایی استفاده می‌کنیم که به صورت رایگان دیتا و تصاویر را برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آتش سوزی جنگل‌ها، سیل، زلزله و اتفاقات غیر مترقبه ارائه می‌دهند.

امی با بیان اینکه پژوهشگاه هوافضا شبیه‌سازی هواپیماهای مختلف را به منظور آموزش خلبانی انجام می‌دهد، افزود: یکی از کارهایی که در ابعاد فناوری در این عرصه انجام دادیم؛ تشکیل مرکز رشد هوافضا است به طوری که هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها در اینجا مستقر هستند. واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان، بخش آموزش خلبانی را در مرکز رشد برگزار می‌کنند. همچنین توانستیم با بستن بخشی از قراردادها با صنعت بخشی از مخارج پژوهشگاه را تامین کنیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح کرد: در همکاری‌های بین‌المللی نیز با دانشگاه‌های معتبر در سطح جهان طرح‌های مشترک را انجام می‌دهیم. تاکنون 11 طرح مشترک در این عرصه داریم. همچنین کارگاه‌های بین‌المللی با کمک اعضای هیات علمی دانشگاه‌های خارج از کشور و داخل برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار اختراع در سطح بین‌المللی به ثبت رسیده است، گفت: در حال اخذ استاندارد ‌ISO برای آزمایشگاه‌ها هستیم و باید توجه داشته باشیم که رتبه پژوهشگاه هوافضا از "آی اس ای" رتبه 21 به رتبه 4 رسیده است. در حال حاضر در مرکز رشد 40 واحد فناور مشغول به فعالیت هستند. همچنین پژوهشگاه هوافضا به عضویت فدراسیون بین‌المللی فضانوردی IAF درآمده است.

امی با اشاره به ناموفق عمل کردن ماهواره ظفر گفت: ما تاکنون 12 ماهواره پرتاب کردیم که ماهواره‌های امید، رصد و نوید موفق و ماهواره‌های پیام، دوستی و ظفر ناموفق بودند. ما ماهواره ظفر را با پرتابگر سیمرغ چک کرده بودیم و تمام مراحل درست بود اما بعد از اینکه سکوی پرتاب را در سایت امام خمینی سمنان تست کردیم و مراحل جدایش یک و دو با موفقیت انجام شد متاسفانه پرتابگر در مرحله دوم نتوانست به سرعت 7.8 کیلومتر برثانیه ماهواره را تزریق کند و سرعتش به 6.8 دهم رسید.

همچنین دلیل دیگر آن این بود که وزن ماهواره را از 50 کیلو به 100 کیلو و مدار ماهواره را از 250 کیلومتر به 500 کیلومتر افزایش دادند و این امر باعث شد که ماهواره پرتاب نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061736

وب گردی

وب گردی