تنها راه برای مقابله با ویروس کرونا پیشگیری است/ روند ساخت واکسن 18 ماه طول می‌کشد

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران گفت: ویروس کرونا به دلیل تغییرپذیری بسیار بالا، معمولاً به‌سختی هدف قرار می‌گیرد و ساخت واکسن، ایمن‌زایی و آزمایش آن روی نمونه‌های مختلف کار بسیار زمان‌بری است.

مسعود پارسانیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره انواع انتقال ویروس کرونا اظهار کرد: این ویروس از راه تنفسی، مخاط بینی و مخاط چشم منتقل می‌شود و دستگاه تنفسی نیز درخصوص این بیماری به مانند سایر بیماری‌های ویروسی آسیب‌پذیر‌تر است. ویروس‌ها از لحاظ پایداری در شرایط مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.

وی افزود: شرایط پایداری ویروس کرونا در مقالات و اسناد علمی تا 5 روز نیز گزارش شده که با کاهش دمای محیط پایداری این ویروس بیشتر و با افزایش دمای محیط پایداری ویروس کرونا به‌هم می‌ریزد. ولی در شرایط معمول و دردمای 25 درجه سانتی‌گراد این ویروس می‌تواند تا 3 روز پایدار باشد.

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران درخصوص نگرانی‌های ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا در کشور بیان کرد: ویروس کرونا یک پدیده و ویروس نوپدید است و با ویروس‌های قبلی که ظهور و بروز داشته، تفاوت بسیاری دارد چراکه در طبیعت شناخته نشده و ایمنی لازم برای مقابله با این ویروس، در انسان ایجاد نشده است.

پارسانیا در مورد عوامل اثرگذاری ویروس‌های شایع، عنوان کرد: باتوجه به اینکه برخی از ویروس‌ها در سال‌های گذشته به‌صورت مقطعی شیوع پیدا کرده، اکنون مقاومت و ایمنی در برابر چنین ویروسی‌هایی بالا رفته و به‌راحتی نمی‌تواند اثرگذار باشد. به‌طور مثال ویروس آنفولانزا باتوجه به دفعات مواجهه با بدن دیگر آن اثرگذاری مهلک را از دست داده است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها و فضای مجازی بعضاً خواسته یا ناخواسته به موضوعات پیرامون این ویروس دامن می‌زنند و اخبار نادرستی که در جامعه منعکس می‌شود موجب ایجاد تنش و سردرگمی می‌شود. اطلاع‌رسانی درست و تأمین لوازم پیشگیرانه می‌تواند تأثیر بسزایی در کنترل این ویروس داشته باشد.

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران تصریح کرد: مواجهه غیراصولی با ویروس کرونا تبعات جانی جبران ناپذیری را به جامعه وارد می‌کند. کشوری مانند چین با تأمین اصولی و مدیریت شرایط بحرانی توانست کنترل اوضاع را به‌دست بگیرد، با اینکه شرایط چین هنوز هم درحالت بحران قرار دارد ولیکن آرامش نسبی این کشور مرهون اقدامات به‌موقع است.

پارسانیا تنها فاکتور برای مقابله با ویروس کرونا را پیشگیری دانست و گفت: کرونا اگر وارد بیماری‌زایی شود روند خود را طی می‌کند و جامعه متحمل خسارات مهلکی می‌شود. اینکه در طب سنتی توصیه‌های بسیاری به استفاده از خوراکی با طبع گرمی شده، رد نمی‌شود اما می‌توان گفت در چنین شرایطی فقط ایمنی ذاتی(غیراختصاصی) افراد افزایش پیدا می‌کند. ایمنی اختصاصی صرفاً با تزریق واکسن مربوطه تأمین می‌شود.

وی اظهار کرد: چون تاکنون واکسنی برای این ویروس ایجاد نشده، تقویت ایمنی اختصاصی بدن بسیار مهم است. کار ساخت واکسن روند طولانی دارد و به این سادگی و سرعت نمی‌تواند عرضه شود. از طرفی ویروس کرونا به دلیل تغییرپذیری بسیار بالا، معمولاً به‌سختی هدف قرار می‌گیرد و ساخت واکسن، ایمن‌زایی و آزمایش آن بر روی نمونه‌های مختلف کار بسیار زمان‌بری است و در ایده‌آل‌ترین شرایط روند ساخت آن 18 ماه به طول می‌انجامد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061737

وب گردی

وب گردی