مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 4 اسفند

«داستان‌تکراری اعمال سلیقه در پذیرش دکتری، نحوه مقابله دانشگاه‌ها با ویروس کرونا و  تهیه دستورالعمل بهداشتی درباره کرونا در کنکور دکتری» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در چهارم اسفند به شرح زیر است:

داستان‌تکراری اعمال سلیقه در پذیرش دکتری

این عنوان روزنامه فرهیختگان به حواشب پذیر دانشجوی دکتری پرداخته است. جذب دانشجویان دکتری همیشه یکی از پرحاشیه‌ترین روندهای پذیرش برای دانشگاه‌ها و بالطبع خود دانشجویان بوده و هست. مقطعی که برای ورود به آن داوطلب ‌باید علاوه‌بر قبولی در آزمون نیمه‌متمرکزش که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، از سد مصاحبه حضوری که از سوی خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود نیز عبور کرده تا درنهایت به‌عنوان دانشجوی دکتری به دانشگاه راه پیدا کند و همین روند جذب دانشجوی دکتری طی سال‌های اخیر همیشه با حواشی روبه‌رو بوده است. به‌عبارت دیگر دانشگاه‌ها همیشه خواهان استقلال عمل برای سنجش علمی و عملی دانشجویان دکتری بوده‌اند و همین مسئله هم با مخالفت‌های جدی از سوی دانشجویان همراه شده است، چراکه داوطلبان دکتری معتقدند دانشگاه‌ها در روند جذب و پذیرش آنها در مرحله مصاحبه حضوری اعمال سلیقه کرده و همین مسئله داوطلبان را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند. نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که دانشگاه‌ها همیشه به دنبال داشتن اختیارات بالا در روند پذیرش دانشجویان بوده‌اند تا جایی که چندی پیش خواستار جذب دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد به روش آ.ت.ت شدند، مسئله‌ای که هرچند درنهایت با مخالفت شورای سنجش و پذیرش مواجه شد، اما ظاهرا قدرت بالای دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری به قوت خود باقی است و طبیعتا صدای اعتراض داوطلبان این مقطع همچنان بلند خواهد بود.

نارضایتی دانشجویان دکتری از چگونگی روند پذیرش‌شان در دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر تنها به رسانه‌ها ختم نشد و درنهایت پای دیوان عدالت اداری را به میدان کشاند، اتفاقی که باعث شد بند 11 شیوه‌نامه اجرایی آزمون دکتری توسط این نهاد نظارتی ابطال شود و طبق آن دست دانشگاه‌ها برای گزینش داوطلبان دکتری بسته شد! در بخشی از رای صادرشده توسط دیوان عدالت اداری که در پی شکایت یکی از دانشجویان دانشگاه تبریز در آذر امسال صادر شد، آمده است: «با عنایت به اینکه مطابق حکم ماده 5 قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال 1394 پذیرش نهایی در مقطع دوره‌های دکتری تخصصی به شیوه آموزشی و پژوهشی براساس تاثیر 50 درصدی آزمون سازمان سنجش و تاثیر 50 درصدی نمره مصاحبه در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و اختیار مقرر برای شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها به شرح بند «ت» ماده 3 قانون صدرالذکر، صرفا ناظر به تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی است ولی دانشگاه تبریز برای قبولی در مرحله دوم نصاب تعیین کرده است، به‌طوری که داوطلب درصورت عدم کسب نصاب مذکور حتی درصورت کسب نمره بالای کتبی از طی مراحل پذیرش محروم می‌شود، بنابراین بند 11 شیوه‌نامه اجرایی آزمون ورودی دکتری دوره سال 1397 از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.» نکته قابل‌توجه اینکه تا امروز دانشگاه‌ها مقابل رای این دیوان ایستاده‌اند و آن را به ضرر توان علمی کشور می‌دانند، مسئله‌ای که مشخص نیست سرنوشت پذیرش دانشجو را برای دکتری سال 99 به کدام سمت خواهد برد.

دانشگاه‌ها چگونه با ویروس کرونا مواجهه می‌کنند؟

گزارش روزنامه فرهیختگان همان‌طور که از عنوانش پیداست، به اقدامات دانشگاه‌ها در مواجهه با ویروس کرونا پرداخته است.

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان از لغو تمامی گردهمایی‌ها و نشست‌های غیرضروری در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: واحد‌های عملی تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد تا امکان تماس دانشجویان کمتر شود.

گرچه دانشگاه‌های قم در هفته جاری تعطیل اعلام شده و براساس اعلام معاون وزیر علوم، غیبت دانشجویان قمی که نزد خانواده‌های خود رفته‌اند، تا اطلاع ثانوی موجه است، اما غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده وزارت بهداشت، تعطیلی کلاس‌های درس را در پیشگیری از سرایت ویروس کرونا مفید و موثر نمی‌داند. وی تاکید کرده: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تعطیل نمی‌شوند و در این زمینه مرجع، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این وزارتخانه تاکنون توصیه‌ای به تعطیلی دانشگاه‌ها نکرده است و صبح امروز هم از وزیر بهداشت این موضوع را پیگیر شدم که تعطیلی کلاس‌ها در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را مفید یا موثر نمی‌دانند.

نصب تجهیزات استفاده از محلول‌های آنتی‌باکتریال در ورودی خوابگاه‌ها و سلف‌های دانشجویی، توزیع مواد ضدعفونی‌کننده در مراکز عمومی، توزیع ماسک‌ برای استفاده دانشجویان، کارکنان و اساتید، ضدعفونی سطوح عمومی و دستگیره‌های درها توسط اداره خدمات، حذف ثبت اثر انگشت برای ورود دانشجویان به خوابگاه، ضدعفونی کردن سالن‌های ورزشی داخل خوابگاه‌ها و لغو نمایشگاه‌های عمومی، اردو‌های دانشجویی و تجمعات غیرضروری دانشجویی ازجمله اقداماتی است که این روزها در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام می‌شود.

روابط‌عمومی دانشگاه علم‌وصنعت ایران پیرو اخبار منتشرشده درباره ابتلای یکی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علم‌وصنعت ایران با رد چنین خبری اعلام کرد: تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در دانشگاه علم‌وصنعت ایران گزارش نشده و دانشجوی خوابگاهی مذکور به دلیل داشتن تب ساده پس از درمان، مجددا به خوابگاه بازگشته است.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در چهارم اسفند به شرح زیر است:

تهیه دستورالعمل بهداشتی درباره کرونا در کنکور دکتری 99

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این عنوان روزنامه آفرینش اعلام کرد: دستورالعمل بهداشتی برای مقابله با کرونا ویروس در حال تهیه است و به همه حوزه‌های کنکور دکتری تخصصی سال 99 ابلاغ می‌شود. وی اظهار کرد: با توجه به برگزاری کنکور دکتری تخصصی نیمه متمرکز در جمعه 9 اسفند دستورالعمل بهداشتی برای مقابله با کرونا ویروس به همه حوزه‌های امتحانی ابلاغ می‌شود. این دستورالعمل در برگه راهنما به اطلاع همگان می‌رسد و تمامی داوطلبان، عوامل اجرایی و کارکنان مراکزی که حوزه‌های امتحانی کنکور دکتری 99 هستند ملزم به رعایت آن هستند.

خدایی خاطرنشان کرد: این دستورالعمل بهداشتی با هماهنگی وزارت بهداشت تهیه می‌شود و جزئیات آن در برگه راهنمای آزمون اطلاع رسانی می‌شود.آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال 1399 در جمعه 9 اسفند در 244 رشته امتحانی، 103 حوزه امتحانی و 60 شهرستان برگزار می‌شود.

در آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال 1399 تعداد 177 هزار و 261 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 77 هزار و 881 نفر زن و 99 هزار و 380 نفر مرد هستند. داوطلبان می‌توانند از سه‌شنبه 6 اسفند تا پنجشنبه 8 اسفند به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای (نام خانوادگی و نام، کد ملی و تاریخ تولد) و یا اطلاعات ثبت نامی (شماره پرونده و کد پیگیری) از کارت شرکت در آزمون پرینت تهیه کنند.

شرایط 2 رشته در آزمون دکتری تخصصی پزشکی تغییر کرد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، شرایط جدید ضرایب رشته خون شناسی آزمایشگاهی و مدارک مورد پذیرش رشته روانشناسی بالینی در آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی اعلام شد. بر اساس اعلام دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، شرایط دروس، ضرایب و مدارک مورد پذیرش آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی برای رشته‌های «خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون» و «روانشناسی بالینی» منتشر شد.

در دروس، ضرایب آزمون رشته «خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون» ماده درسی ایمنی شناسی به ایمنوهماتولوژی تغییر می‌یابد.همچنین رشته کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی بالینی مجاز اعلام شد.

مهلت مجدد ثبت نام برای آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی از 11 اسفند آغاز می‌شود و تا 13 اسفند ادامه دارد. آزمون کتبی دکتری تخصصی (Ph.D) و دکتری پژوهشی رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی در روزهای 21، 22 و 23 خردادماه و به شیوه الکترونیک برگزار خواهد شد. آزمون کتبی به صورت سؤالات چهارگزینه ای و دارای نمره منفی، به شیوه الکترونیک، توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می شود. در این دوره شرایطی فراهم شده است که داوطلب می تواند با توجه به مدرک مقطع قبلی خود حداکثر در 2 رشته (یا مجموعه) امتحانی که در دو نوبت متفاوت برگزار می شود شرکت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061760

وب گردی

وب گردی