همکاری با FATF خطایی بزرگ است

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پیوستن و همکاری با FATF خطایی بزرگ است و غیر از دادن اطلاعات مالی به اعضای گروه ویژه اقدام مالی تاثیر دیگری ندارد.

عرفان سعادتی‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه اندیشکده (RUSI) انگلیس به ابزار نفوذ و سیاسی بودن FATF اذعان می‌کند، گفت: این گروه ویژه اقدام مالی برای مقابله با عوامل تهدیدکننده یکپارچگی نظام مالی بین‌الملل ایجاد شد، اما این مساله در مقام نظریه و تئوری بوده است، زیرا تصمیمات در FATF به شدت بر اساس انگیزه‌های سیاسی گرفته می‌شود و برخی کشورها از آن برای افزایش نفوذ مالی خود سوءاستفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر وارد شدن ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی اظهار کرد: چنین اقدامی اعمال فشار سیاسی برای تصویب آن در کشور است . پیوستن به این گروه از نظر کارشناسی دقیق تهی بوده و با شکل گرفتن مجلس قوی که سران FATF نیز از آن واهمه دارند، می‌توان از تصویب چنین لایحه‌ای جلوگیری کرد.

سعادتی‌فر با تاکید بر فشارهای مالی که از طرف گروه ویژه اقدام مالی به ایران تحمیل می‌شود، گفت: مسئولین دولت شاید برای رفع فشارهای مالی، انجام مذاکره با غرب را راه‌حلی مناسب بدانند؛ پاکستان نیز برای اینکه بتواند محدودیت‌های مالی خود را برطرف کند، در نشست اخیر گروه ویژه اقدام مالی خواستار اضافه شدن از لیست خاکستری به سفید بود ولی همچنان با برآورده شدن خواسته‌های طرف‌های مقابل، در لیست خاکستری است.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه ایران 39 بند از 41 بند FATF را تصویب و اجرا کرده است، گفت: کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) از جمله بندهایی هستند که به تصویب نرسیده‌اند؛ با قبول این موارد بسیاری از سازمان‌های داخلی، اشخاص و گروه‌های مقاومت به عنوان تروریست شناخته می‌شوند. گروه ویژه اقدام مالی تعریف ایران از تروریست را قبول نکرده است، با تعاریفی که آن‌ها از تروریست دارند بسیاری از اشخاص نظامی و گروه‌های مقاومت تروریست محسوب می‌شوند.

به گفته سعادتی فر بسیاری از مردم و کارشناسان بر این باورند که با وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF تجارت خارجی و ثبات نرخ ارز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نظر همتی رئیس بانک مرکزی مبنی بر تغییر نکردن در بازار داخلی با ورود ایران به لیست سیاه FATF، گفت: قبول FATF در این شرایط تحریمی فقط اطلاعات صرافی‌های ایران را در اختیار اعضای گروه ویژه اقدام مالی قرار می‌دهد چه بسا که بعضی از این اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه تصریح کرد: وارد شدن ایران به لیست سیاه روی کشورهایی که با ما بر اثر تحریم‌های آمریکا مبادلاتی ندارند هرگز تاثیر نخواهد گذاشت. تاثیر روانی منفی گروه ویژه اقدام مالی مشترک از عمل انجام گرفته به مراتب بیشتر است و می‌تواند تاثیرات منفی بر اقتصاد داشته باشد، مسئولین با تدابیر لازم باید این تاثیرات روانی بازار را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای در داخل به دنبال تصویب برنامه‌های گروه ویژه اقدام مالی هستند، اظهار کرد: مقاومت در مقابل زورگویی‌های استکبار و با در نظر گرفتن تمام جوانب این عرصه نقشه برخی‌ها را بی‌تاثیر خواهد کرد؛ همچنین با وجود تحریم‌ها پیوستن و همکاری با FATF خطایی بزرگ است و غیر از در اختیار گذاشتن اطلاعات مالی در اختیار آن‌ها، برای نقطه‌زن کردن تحریم‌ها کاری نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061778

وب گردی

وب گردی