جذب دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان از سال تحصیلی آینده/ کمیته تدوین و بازنگری رشته‌ها راه‌اندازی شد

معاون علمی و هنری دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان از پذیرش دانشجو در مهرماه سال آینده در رشته‌های نقاشی ایرانی، هنرهای سنتی و صنایع دستی،  و رشته های مرتبط خبر داد.

میثم یزدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جذب دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان گفت: متاسفانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز جذب دانشجو برای بهمن ماه امسال را برای دانشگاه استاد فرشچیان صادر نکرد؛ تلاش شد پذیرش دانشجو به صورت مشترک با واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از جمله واحد تهران مرکزی و تهران جنوب انجام دهیم. علیرغم تلاشهای مکرر دانشگاه فرشچیان متاسفانه به دلایل فنی پذیرش صورت نگرفت و قرار شد فراخوان رسمی را از مهرماه سال آینده به صورت مستقل از سوی دانشگاه استاد فرشچیان اعلام کنیم.

او با بیان اینکه در این رابطه اطلاعیه‌ها و فراخوان‌های لازم را اعلام خواهیم کرد، گفت: در هر رشته بین 15 تا 20 نفر دانشجو پذیرش خواهیم کرد و علاقمندان از سایت این دانشگاه به نشانی https://fiiau.iau.ac.ir/fa اخبار مربوطه را دنبال کنند.

معاون علمی و هنری دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان در پاسخ به این سوال که علت مخالفت وزارت علوم با جذب دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان در ترم بهمن ماه چه بود گفت: وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با شیوه استاد شاگردی چالش و مسئله داشت؛ مسئولان این وزارتخانه تصور می‌کردند شیوه استاد- شاگردی یک نظام جدید آموزشی باشد در حالی که این یک شیوه نامه است و می تواند بسیاری از مشکلات آموزش هنرهای سنتی و صناعی را مرتفع کند .

او ادامه داد: وزارت علوم اعلام کرد شیوه استاد شاگردی یک نظام موازی با نظام آموزشی موجود در دانشگاه‌هاست بنابراین با این شیوه مخالفت کرده و مجوز جذب دانشجو در ترم بهمن ماه را صادر نکرد. این مخالفت در حالی مطرح شد که شیوه استاد شاگردی یک نظام نیست بلکه تنها یک شیوه آموزشی و منطبق و همخوان با سیستم رسمی آموزش عالی و است.

یزدی با بیان این ویژگی شیوه استاد شاگردی ادامه داد: در این شیوه بحث انتخاب مطرح است. در واقع استاد راهنما در ترم اول کارشناسی ارشد توسط دانشجو انتخاب شده و استاد نیز دانشجو را انتخاب میکند و تا پایان با همان استاد روند تحصیل ادامه پیدا می‌کند. در مقطع کارشناسی نیز تمرکز بر طراحی و واحدهای کارگاهی تحت نظارت و راهبری اساتید برجسته و دارای نشان درجه یک هنری به صورت تخصصی اجرا میشود. فعلا این شیوه مورد پذیرش وزارت علوم قرار نگرفته و هنوز مذاکرات ادامه دارد.

معاون علمی و هنری دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان با بیان این که شیوه استاد و شاگردی یک شیوه آموزشی مد نظر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است اظهار کرد: این شیوه در برخی از دانشگاه های هنری کشور هم به صورت محدود وجود دارد و ما به دنبال این بودیم تا این شیوه را گسترش دهیم و در همین راستا سیستم را بازنگری کردیم.

او با تاکید بر این که در بحث جذب دانشجو هنوز یک سری مسائل فنی کار باقی مانده است گفت: وزارت علوم باید بحث تجهیزات، امکانات، فضا و .. را نیز تایید کند که این امکانات در دانشگاه آماده است و خوشبختانه در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

یزدی در ادامه تصریح کرد: کار بزرگ و مهمی که در دانشگاه استاد فرشچیان در این مدت در این معاونت صورت گرفته علی‌رغم این که هنوز نتوانسته است پذیرش دانشجو داشته باشد راهاندازی کمیته تدوین و بازنگری رشته‌ها است. در این کمیته در رشته‌های مختلف سرفصل و روش‌های آموزشی را بازنگری می‌کنیم. از جمله رشته نگارگری، خوشنویسی، سفال، چوب، فرش، موسیقی، معماری و نساجی.

او اضافه کرد: در این رشته‌ها اساتید در کارگروه‌هایی دور هم جمع شدند. این افراد که یا از اساتید دارای نشان درجه یک هنری هستند که تجربه تدریس در دانشگاه‌های برتر کشور را نیز در کارنامه خود دارند و یا اساتید برجسته دانشگاهی کشور در حال بازنگری و بهینه سازی رشتههای مرتبط با هنرهای اسلامی ایرانی هستند. کار بازنگری یک سری رشته ها تمام شده و برخی از رشته‌ها در میانه راه است. در این کارگروه‌ها تلاش شده با آسیب شناسی آموزش فعلی هنرهای سنتی در دانشگاه های کشور، رشته‌ها اصلاح و بازنگری شود.

معاون علمی و هنری دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان در پایان گفت: جذب دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان نیز بعد از مجوزهای لازم در رشته‌های پایه نقاشی ایرانی، خوشنویسی، هنرهای سنتی، صنایع دستی، موسیقی، معماری و هنرهای وابسته به آن خواهد بود. همچنین از همان بدو امر اساتید مشخص به همراه دستیاران حرفه‌ای آن استاد، با شیوه های روزآمد استاد شاگردی شروع به کار خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061801

وب گردی

وب گردی