FATF در شرایط کنونی خیری برای ایران ندارد/ عدم تعهد ظریف برای بهبود شرایط پسا‌تصویب

FATF با توجه به شرایط خاص ایران تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، ظریف قولی برای بهبود شرایط پس از تصویب نداده بود.

حمیدرضا جیحانی کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ورود ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی گفت: تحریم‌های آمریکا خیلی بیشتر از FATF روی اقتصاد کشور تاثیر دارد، بعد از خروج ترامپ از برجام دایره تحریم‌ها تنگ تر شده است و می‌بینیم که چگونه اقدامات ضد اقتصادی آمریکا علیه ایران صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: دلایل سیاسی، کج فهمی برخی و عدم شناخت از روابط بین المللی دلایلی است که منجر به دادن آدرس غلط درباره FATF می‌شود؛ اما مشکل اصلی در این عرصه برای ایران تحریم های آمریکاست، به طوری که اگر تمام خواسته‌های FATF هم انجام شود به دلیل ترس بانک‌های دنیا و شرکت‌های تجاری از اقدامات تحریمی آمریکا باز هم ساختار گروه ویژه اقدام مالی به کار نمی آید.

جیحانی درباره مفید بودن پیوستن به FATF برای ایران گفت: زمانی گروه ویژه اقدام مالی برای ایران موثر خواهد بود که کشور در حالت عادی باشد و اکنون چنین چیزی برای جمهوری اسلامی وجود ندارد. به همین دلیل FATF خیلی در جهت رفع محدودیت‌ها برای ایران موثر و مفید نخواهد بود ضمن اینکه باید دانست کشورمان تحت شدید ترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: مدل ساختار تحریم‌های آمریکا فقط روی ایران اجرا شده است بگونه ای که بانک مرکزی، شبکه کشتیرانی، صادرات نفت، شبکه انتقال پول، تمام ارکان مالی و تولیدات غیر نفتی مثل فولاد و پتروشیمی در معرض تحریم قرار گرفته اند.
جیحانی در ادامه افزود: اینکه گفته شود کشورهای زیادی در FATF قرار دارند پس ما هم باید به آن بپیوندیم حرف نادرستی است؛ زیرا هیچ کشوری مثل ایران تحریم نشده است.

وی درباره حق تحفظ داشتن ایران در FATF گفت: گروه ویژه اقدام مالی الزاماتی دارد که باید رعایت شود و پذیرش آن‌ها در تعارض با منافع ملی ایران است. ایران اگر حق تحفظی برای خود در گروه ویژه اقدام مالی قائل شود چارچوب خود FATF را نقد می‌کند. ما بنابر تشخیص خود اگر اقدامی انجام دهیم که در FATF پولشویی خوانده می‌شود نوعی جرم است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: پول فروش نفت را باید در سیستمی غیر رسمی به کشور منتقل کنیم که این کار از نظر گروه ویژه اقدام مالی پولشویی محسوب می‌شود، اگر اطلاعات این کار بروز داده شود نیز؛ در نتیجه راه‌های دور زدن تحریم‌ها برای ایران بسته خواهد شد؛ زیرا اطلاعات مالی ایران در اختیار دیگران قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر غیر الزام آور بودن موارد آمده در FATF گفت: گروه ویژه اقدام مالی قانونی با الزام ندارد بلکه به صورت عمده توصیه است؛ یعنی به کشورها توصیه می‌کند کاری را انجام دهند و بیشتر موارد به دست خود کشورها است تا تصیمی برای آن بگیرند. اراده سیاسی باید پشت این اقدامات باشد که در برخی مواقع تحریم‌های امریکا جلوی آن را می‌گیرد و کشورهای دیگر آمریکا را در این امر همراهی می کنند.

وی ادامه داد: کشورهایی هم هستند که برخی مواقع جلوی اعمال فشار آمریکا می‌ایستند، مثل چین و روسیه که با ایران همکاری‌های تجاری دارند. روابط تجاری بین ایران و کشورها در عمل ربطی به توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی ندارد. تحریم های آمریکا مسیرهای تجاری را می‌بندد.

جیحانی درباره اینکه ایران از لیست خاکستری به باشگاه اعضای گروه ویژه اقدام مالی بپیوندد، گفت: اسرائیل، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی شیطنت می کنند و با کارهای خود از پیوستن ایران به این گروه ممانعت می‌کنند؛ اما مکانیزم همکاری هم در این مواقع بسیار مهم است.

این کارشناس اقتصادی گفت: اعضای این گروه بررسی می‌کنند که قرار گرفتن ایران در کدام حالت بیشتر برای آن‌ها منفعت دارد. ایران وقتی در لیست خاکستری باشد باید اطلاعاتی را در اختیار اعضا قرار دهد که از این نظر چنین کاری برای FATF مفید است؛ اما وقتی جمهوری اسلامی اطلاعات مهم را به اعضا داد دیگر برای آن‌ها مهم نیست و کشورمان را وارد لیست سیاه می‌کنند.

وی با تاکید بر سخن موافقان و مخالفان درباره FATF گفت: وزیر امورخارجه نیز هیچگاه درباره گروه ویژه اقدام مالی قول بهتر شدن اوضاع را نداد، حتی موافقان FATF نیز می‌گویند با پیوستن ایران به این گروه شرایط بهتر نمی‌شود. تفاوت نظر مخالفان و موافقان FATF سر این است که شرایط بدتر از این خواهد شد یا نه.
جیحانی در پایان با تاکید بر اینکه مشکل اصلی ایران در تجارت خارجی، تحریم های آمریکاست اظهار کرد: اقدامات FATF تاثیری بر اقتصاد داخلی ایران ندارد و موارد صلح آمیز مثل دارو چون منابعش مشخص هست نمی توانند برچسب تروریستی بودن بزنند.

حمیدرضا جیحانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگارگروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ورود ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی گفت: تحریم‌های آمریکا خیلی بیشتر از FATF روی اقتصاد کشور تاثیر دارد، بعد از خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها مسیر طبیعی مراودات مالی با مشکل جدی روبرو شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دلایل سیاسی، کج فهمی برخی و عدم شناخت از روابط بین المللی دلایلی است که منجر به دادن آدرس غلط درباره FATF می‌شود. مشکل اصلی در این عرصه برای ایران تحریم های آمریکاست، به طوری که اگر تمام خواسته‌های FATF هم انجام شود به دلیل ترس بانک‌های دنیا و شرکت‌های تجاری از اقدامات تحریمی آمریکا باز هم تاییده گروه ویژه اقدام مالی در شرایط فعلی به کار نمی آید.

جیحانی درباره مفید بودن پیوستن به FATF برای ایران گفت: زمانی گروه ویژه اقدام مالی برای ایران موثر خواهد بود که کشور در شرایط عادی باشد و اکنون چنین چیزی برای جمهوری اسلامی وجود ندارد. به همین دلیل FATF خیلی در جهت رفع محدودیت‌ها برای ایران موثر و مفید نخواهد بود ضمن اینکه باید دانست کشورمان تحت شدید ترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: این مدل از ساختار تحریم‌های آمریکا که حقیقتا ساختار منحصر به فرد، پیچیده و گسترده ایست فقط روی ایران اجرا شده است، طوری که بانک مرکزی، شبکه کشتیرانی، صادرات نفت، شبکه انتقال پول، تمام ارکان مالی و تولیدات غیر نفتی مثل فولاد و پتروشیمی در معرض تحریم قرار گرفته اند.

جیحانی در ادامه افزود: اینکه گفته شود کشورهای زیادی در FATF قرار دارند پس ما هم باید به آن بپیوندیم حرف نادرستی است، زیرا هیچ کشوری مثل ایران تحت این ساختار گسترده تحریم واقع نشده است.

وی درباره حق تحفظ داشتن ایران در FATF گفت: گروه ویژه اقدام مالی الزاماتی دارد که باید رعایت شود و پذیرش آن‌ها در تعارض با منافع ملی ایران است. ایران اگر حق تحفظی برای خود در گروه ویژه اقدام مالی قائل شود نباید چارچوب خود FATF را نقض کند. ایران اگر بنابر تشخیص خود اقدامی را انجام دهد که در FATF پولشویی شناسایی شود نوعی جرم است.

وی با تاکید بر غیر الزام آور بودن توصیه های FATF گفت: گروه ویژه اقدام مالی قانونی برای کشورها اعلام و اعمال نمی کند بلکه به صورت عمده توصیه است؛ یعنی به کشورها توصیه می‌کند کاری را انجام دهند و بیشتر موارد به دست خود کشورها است تا تصیمی برای اجرای آن توصیه بگیرند. اراده سیاسی کشورها باید پشت این اقدامات باشد که در برخی مواقع تحریم‌های امریکا جلوی آن را می‌گیرد و این کشورها آمریکا را در این امر همراهی می کنند.

وی ادامه داد: کشورهایی هم هستند که برخی مواقع جلوی اعمال فشار آمریکا می‌ایستند، مثل چین و روسیه که با ایران همکاری‌های تجاری دارند. روابط تجاری بین ایران و کشورها در عمل ربطی به توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی ندارد. تحریم های آمریکا مسیرهای تجاری را می‌بندد.
جیحانی درباره خروج ایران از لیست خاکستری و عادی شدن مسئله کشور، گفت: اسرائیل، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی شیطنت می کنند و با فشارهای خود از خروج ایران از لیست خاکستری هم ممانعت می‌کنند. اما مکانیزم همکاری هم در این مواقع بسیار مهم است.

این کارشناس اقتصادی گفت: اعضای این گروه بررسی می‌کنند که قرار گرفتن ایران در کدام حالت بیشتر برای آن‌ها منفعت دارد. ایران وقتی در لیست خاکستری باشد باید اطلاعاتی را در اختیار اعضا قرار دهد که از این نظر چنین کاری برای FATF مفید است، اما وقتی جمهوری اسلامی اطلاعات مهم را به اعضا داد دیگر برای آن‌ها مهم نیست و کشورمان را وارد لیست سیاه می‌کنند.

وی با تاکید بر سخن موافقان و مخالفان درباره FATF گفت: وزیر امورخارجه نیز هیچگاه درباره گروه ویژه اقدام مالی قول بهتر شدن اوضاع را نداد، حتی موافقان FATF نیز می‌گویند با پیوستن ایران به این گروه شرایط بهتر نمی‌شود. تفاوت نظر مخالفان و موافقان FATF سر این است که شرایط بدتر از این خواهد شد یا نه.

جیحانی در پایان با تاکید بر اینکه مشکل اصلی ایران در تجارت خارجی، تحریم های آمریکاست اظهار کرد: اقدامات FATF تاثیری چندانی بر اقتصاد داخلی ایران ندارد و موارد صلح آمیزی چون تجارت غذا و دارو چون موضوع تجارت شان بشردوستانه است نمی تواند برچسب تروریستی بودن یا پولشویی بگیرند.

این کارشناس اقتصادی در تحلیل بیانیه اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی اظهار داشت در بیانیه دیروز FATF این نهاد از سایر کشورها خواست تا طبق توصیه شماره ۱۹ در قبال ایران عمل مقابله ای انجام دهند.

وی ادامه داد: اقدامات مقابله ای شامل ۹ اقدام است و از جنس صرفا توصیه به کشورها برای پوشش ریسک تعامل مالی با ایران است، به دلیل تحریم های امریکا چون روابط بانکی عملا وجود ندارد این اتفاق در واقع امر اثر قابل توجهی بر اقتصاد ایران ندارد و حتی می تواند منجر به تقویت ساختار دور زدن تحریم ها شود.

جیحانی با توضیح چرایی این موضوع گفت: در چنین شرایطی ایران دیگر الزامی به دادن اطلاعات به نهاد های زیر مجموعه FATF ندارد و حتی به علت اینکه فضای اقتصاد سیاسی کشور را از حالت شرطی در می آورد می‌تواند در بلند مدت این موصوع به نفع کشور باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061850

وب گردی

وب گردی