‌برف و باران در کشور از ۶ اسفند/‌ پیش‌بینی بارش یک متر برف و هشدار وقوع سیلاب‌

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: شدت بارش‌ها روز دوشنبه ۵ اسفند در زاگرس مرکزی، روز سه‌شنبه تا بعد از ظهر چهارشنبه در دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز و غرب کشور و روز چهارشنبه ۷ اسفند در شمال شرق کشور است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صادق ضیائیان در گفتگویی در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور، اظهار داشت: بعد از ظهر فردا با ورود سامانه بارشی از غرب و جنوب غرب به کشور ابتدا در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی، بارش برف و باران و در جنوب غرب کشور بارش باران خواهیم داشت و این سامانه به تدریج به مناطق مرکزی و دامنه‌های البرز نیز کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه بارشی مذکور روز سه‌شنبه تقویت می‌شود، گفت: روز سه‌شنبه گستره فعالیت این سامانه علاوه بر زاگرس مرکزی در غرب، جنوب غرب، مرکز، دامنه‌های جنوب البرز، سواحل خزر، شمال شرق و بخش‌هایی از شرق کشور را فرا می‌گیرد.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز چهارشنبه بارش‌ها بخش‌هایی از جنوب کشور را نیز در بر می‌گیرد و روز پنجشنبه بارش در شمال شرق و بخش‌هایی از شرق کشور ادامه دارد و به تدریج سامانه بارشی از شمال شرق کشور خارج می‌شود.

ضیائیان گفت: شدت بارش‌ها روز دوشنبه در زاگرس مرکزی، روز سه‌شنبه تا بعد از ظهر چهارشنبه در دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز و غرب کشور و روز چهارشنبه در شمال شرق کشور خواهد بود.

وی افزود: از بعد از ظهر سه‌شنبه دمای هوا در نوار شمالی کشور کاهش محسوسی می‌یابد و با افزایش سرعت وزش باد دریای خزر نیز مواج خواهد بود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه خلیج فارس از اواخر وقت دوشنبه تا روز چهارشنبه مواج است، گفت: روز سه‌شنبه در شمال غرب، جنوب غرب وزش باد شدید خواهیم داشت.

ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا کمی ابری به تدریج افزایش ابر در بعد از ظهر بارش پراکنده و فردا شب در برخی ساعات بارش باران پیش‌بینی می‌شود، همچنین روز سه‌شنبه ۶ اسفند آسمان تهران ابری و بارانی است؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۱۹ و ۱۰ درجه خواهد بود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز آینده بندرعباس، با بیشینه دمای ۲۹ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و ارومیه با کمینه دمای صفر درجه سردترین مرکز استان خواهد بود.

* بارش برف تا ۱۱۰ سانتی‌متر در برخی شهر‌ها

وی با اشاره به بارش شدید باران و برف از بعدازظهر دوشنبه پنجم اسفند، گفت: در این روز بارش باران و در ارتفاعات برف در استان‌های چهارمحال و بختیاری و نوار غربی اصفهان حداکثر ۲۵ تا ۳۵ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار کرد: روز سه‌شنبه ششم اسفند بارش برف در ارتفاعات غربی اصفهان حداکثر ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر، در شرق لرستان و شمال چهارمحال و بختیاری حداکثر ۳۵ تا ۵۰ سانتی‌متر، در ارتفاعات تهران و البرز حداکثر ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و در همدان حداکثر ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه ششم اسفند بارش باران در استان‌های لرستان، نوار غربی اصفهان و چهارمحال و بختیاری حداکثر ۱۳۵ تا ۱۶۵ میلی‌متر، در ایلام، نیمه جنوبی همدان، مرکزی و شمال خوزستان حداکثر ۸۰ تا ۱۱۰ میلی‌متر، در قم، کرمانشاه، نیمه غربی خراسان رضوی و غرب سمنان حداکثر ۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر و در و قزوین، البرز، تهران و کهگیلویه و بویراحمد حداکثر ۱۵ تا ۲۰ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان اظهار کرد: روز چهارشنبه هفتم اسفند بارش برف در چهارمحال و بختیاری و غرب اصفهان حداکثر ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر، در قزوین، شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، شرق کرمانشاه، کردستان، شرق لرستان، همدان، جنوب زنجان، مرکزی و شمال غرب فارس و ارتفاعات در استان‌های سمنان، تهران، البرز و گیلان حداکثر ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

وی بیان کرد: روز چهارشنبه هفتم اسفند بارش باران در کرمانشاه، قم، شمال خوزستان، ایلام، لرستان و همدان حداکثر ۴۰ تا ۵۵ میلی‌متر، در خراسان رضوی، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد، مرکزی و شمال غرب فارس حداکثر ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر و قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان و شرق یزد حداکثر ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

* هشدار وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی معابر شهری

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: در این راستا احتمال سیلاب، لغزندگی جاده‌های کوهستانی، کاهش دید، آب‌گرفتگی معابر شهری و اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و احتمال وقوع بهمن در جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی و توصیه می‌شود مدیریت آب سدها، اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی، فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای و اجتناب از سفر‌های غیرضروری در دستور کار باشد.

منبع: فارس

کد خبر: 1061864

وب گردی

وب گردی