پنهان کاری و ویترین سازی زوجین پیش از ازدواج منجر به طلاق می شود

بسیاری از اختلافات منجر به طلاق به دلیل پنهان کاری و ویترین سازی طرفین در دوران پیش از ازدواج است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد صالح محسنی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و زوج درمانگر گفت: همه افرادی که در آستانه ازدواج و شروع یک رابطه هستند به خوبی می دانند که دوران پیش از ازدواج فرصت مناسبی برای شناخت شخصیت از یکدیگر است ولی با همه اینها همچنان شاهد آن هستیم که اغلب افراد در دوران آشنایی و حتی نامزدی، اقدام به ویترین سازی برای طرف مقابل کرده اند به طوری که بلافاصله پس از قرار گرفتن در زیر یک سقف، نیمه پنهان آنها آشکار و اختلافات آغاز می شود.

وی تصریح کرد: شیک صحبت کردن، پنهان کاری از موضوعات آزاردهنده و مواردی که فرد روی آنها حساسیت دارد، رفتارهای عاشقانه و رمانتیک و نادیده گرفتن اختلافات از جمله مولفه های ویترین سازی طرفین است، درواقع یکی از طرفین رابطه برای اینکه از قضاوت هراس دارد و یا نگران از بین رفتن رابطه است ترجیح می دهد تا خواسته ها و نظرات و حتی بخشی از شخصیت خود را پنهان و یا مخالف نظر واقعی خود رفتار کند که این ویترین سازی بلافاصله پس از ازدواج بروز می کند.

این مشاور روانشناس ادامه داد: اگر چه پس از ازدواج باید چشم بر روی بسیاری از موضوعات بست ولی برعکس آن در دوران پیش از ازدواج باید مانند یک کارگاه شخصیت طرف مقابل را مورد تجزیه و تحلیل و کنکاش قرار داد، دوران آشنایی فقط دوره فانتزی های عاشقانه نیست بلکه باید واقع بینانه در جستجوی شخصیت واقعی طرف مقابل بود.

وی با بیان اینکه عمق و مدت رابطه در دوران آشنایی تاثیر بسزایی در میزان خوشبختی آینده دارد، افزود: از آنجایی که میزان صداقت طرف مقابل در هاله ای از ابهام است پس توصیه می شود با چند جلسه صحبت تصمیم به ازدواج گرفته نشود بلکه حداقل دوماه و هر هفته بیش از دو ساعت باید طرفین در تعامل با هم باشند و در یکی از این ملاقات ها بایکدیگر به خرید روند چرا که در این موقعیت بیشتر با شخصیت و خواسته های یکدیگر آشنا می شوند.

محسنی اضافه کرد: میزان اعتقادات مذهبی و تشابهات فرهنگی از دیگر مواردی است که در دوران پیش از ازدواج باید به آن توجه داشت چرا که بخشی از انتظارات افراد در گرایش های دینی و فرهنگی نهفته است.

این زوج درمانگر گفت: واقعیت با تصورات عاشقانه تفاوت دارد پس در دوران پیش از ازدواج طرفین باید به دنبال کشف تناقض گویی های احتمالی، وسواس، افسردگی، میزان بروز هیجانات، عدم سازگاری، میزان توقع از دیگران، سلامت اخلاقی، زود رنجی و موارد اقتصادی باشند.

محمد صالح محسنی گفت: در دوره شناخت باید احساسات و رابطه عاشقانه را برای مدتی کنار گذاشت چرا که احساسات باعث می شود تا طرفین چشم خود را بر روی بسیاری از چیزها ببندند مواردی که در دوران پیش از ازدواج ممکن است جدی نباشد ولی پس از رفتن زیر یک سقف به شکل اختلافات جدی بروز و حتی رابطه را با طلاق مواجه می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061914

وب گردی

وب گردی