آموز‌ش‌و پرورش نابسامان؛ کمبود معلم، کادر اداری مازاد

یک کارشناس آموزشی معتقد است: کمبود معلم در آموزش‌و‌پرورش مشهود است؛ اما کادر اداری به وفور وجود دارد. نیروهای ستادی یا همان اداری بیشتر از معلمان هستند.

عبدالمحمد شعرانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی برای آموزش و پرورش یک بحران تلقی می‌شود، اظهار کرد: در برخی نقاط کشور نیروی انسانی به اندازه‌ای افزایش یافته که مسئولان نمی‌دانند از آن‌ها چگونه استفاده کنند و بالعکس در برخی نقاط نیز با کمبود نیرو مواجه شده‌ایم.

وی ادامه داد: به‌طور کلی می‌توان گفت تناسب نیروی انسانی در نظام آموزشی کشور رعایت نشده است؛ به همین دلیل آموزش و پرورش در فصل تابستان معمولا نگران تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود است. این موضوع در مصاحبه وزرای آموزش و پرورش در فصل تابستان به وضوح قابل مشاهده است.

این کارشناس آموزشی با بیان‌ اینکه آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای مدیرپرور است گفت: آموزش و پرورش به عنوان قوی‌ترین نهاد برای تربیت نیروی انسانی شناخته می‌شود، بسیاری از افرادی که امروزه در ارگان‌ها و نهادهای مختلف مشغول به کار هستند، در ابتدا معلم بوده‌اند.

وی اظهار کرد: معمولاً نیروهای قوی از وزارت آموزش و پرورش خارج و در ادارات مختلف مشغول به فعالیت می‌شوند. البته ارتقای شغلی معلمان هیچ مشکلی ندارد؛ اما این افراد نباید فراموش کنند که در ابتدا معلم بوده‌اند و سپس بخشدار، شهردار یا نماینده شده‌اند.

شعرانی افزود: طبیعتاً افرادی که در یک پست مسئولیت می‌گیرند، قرار نیست تا ابد در آن بخش فعالیت کنند و چرخش دولت‌ها منجر به تغییر نیروها نیز خواهد شد. معمولا این افراد زمانی که پست خود را تحویل می‌دهند، دیگر حاضر نیستند در مدارس مشغول شوند؛ زیرا تصور می‌کنند در ابتدا نماینده و بخشدار بودند و دور از شأنشان است که مباحث درسی را به دانش‌آموزان تدریس کنند.

وی اضافه کرد:‌ البته این موضوع شامل حال تمامی افراد نمی‌شود؛ اما کم نیستند افرادی که پس از تحویل پست تمایل ندارند بار دیگر به عنوان معلم در کلاس درس حاضر شوند. این افراد از معلمی به جایگاه بالاتری دست پیدا کرده‌اند،‌ زمانی که دوران ماموریتشان به پایان می‌رسد، باید به نظام آموزش و پرورش بازگردند.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه کتاب‌های درسی حداقل هر چهار سال یک بار دستخوش تغییرات می‌شوند اظهار کرد: این موضوع تنها شامل حال کتب درسی نمی‌شود؛ بلکه نظام آموزشی نیز هر هر 4-5 سال یک بار تغییر می‌کند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید معلمی 4 سال در پستی دیگر مشغول خدمت‌رسانی بوده و پس از آن قصد دارد به نظام آموزشی بازگردد. آموزش و پرورش باید به این فرد آموزش‌های لازم در زمینه تغییرات مباحث درسی را ارائه دهد تا معلم بتواند مباحث جدید و به‌روزی را به دانش‌آموزان منتقل کند.

این کارشناس آموزش با بیان اینکه آموزش و پرورش با بحران کمبود نیروی انسانی مواجه شده اظهار کرد: کمبود معلم در آموزش و پرورش مشهود است؛ اما کادر اداری به وفور وجود دارد. نیروهای ستادی یا همان اداری بیشتر از معلمانی هستند که در بخش اداری مشغول به فعالیت شده‌اند.

وی افزود: به‌کارگیری افرادی که معلم بوده‌اند، به عنوان کادر اداری نیز مفید است؛ زیرا افرادی که در کلاس حضور نداشته و از نزدیک دغدغه‌های آن را لمس نکرده باشند، نمی‌توانند برای مدارس و نظام آموزشی کشور تصمیم‌گیری کنند. اگر افراد غیر فرهنگی در راس تصمیم‌گیری قرار بگیرند، می‌دانند مدیر مدرسه دغدغه‌های بسیاری دارد و هر روز بخشنامه‌های متعدد و غیرکاربردی را به مدارس ابلاغ نمی‌کند.

شعرانی در پایان گفت: پست گرفتن در ارگان‌های دولتی به بازی مار و پله شباهت زیادی دارد، ممکن است فردی تا پله 99 صعود کند؛ اما گزیده شود و به پله‌ اول بازگردد. افراد باید ظرفیت ترفیع شغلی را داشته باشند و اگر از آموزگاری به شغل مدیر کل، استاندار یا نماینده ارتقا پیدا می‌کنند، ممکن است بار دیگر به پله اول بازگردد، پس باید ظرفیت پذیرش این موضوع را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061926

وب گردی

وب گردی