افزایش نرخ ارز و التهابات بازار طلا ناشی از نقدینگی و سررسیدهای تأمین مالی است

عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه سازمان «سمت» گفت: افزایش نرخ‌ها و التهابات بازار همگی ناشی از ورود ایران به لیست سیاه FATF نیست، بدیهی است که نقدینگی که در دوسال اخیر به اقتصاد ایران وارد شده در یک نقطه‌ای اثر خود را می‌گذارد.

ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره پیوستن ایران به لیست سیاه FATF، اظهار کرد: اغلب کشورها در دو حوزه تبادلات مالی و و تبادلات تجاری(کالا) اقتصاد بین‌الملل دچار چالش‌هایی می‌شوند. در حوزه تبادلات مالی ساختارهایی مانند FATF سعی می‌کنند تبادلات پولی و نحوه معاملات و معادلات مالی و به‌ویژه درخصوص فعالیت‌هایی که به سیستم پولی و مالی اقتصاد جهانی آسیب وارد می‌کند نظارت و دخالت مستقیم داشته باشند.

وی افزود: مسئله ورود ایران به لیست سیاه FATF دارای اهمیت بین‌المللی است. قطعا عدم ورود به FATF و توافقات بین‌المللی مشابه، آثار مستقیمی در جریان مبادلات و گردش مالی کشور می‌تواند داشته باشد. هرچقدر که کشور از لیست‌های که نسبت تجارت دولتی و مبادلات خصوصی مضر است، دور باشد به‌نفع کشور خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه سازمان سمت بیان کرد: به‌صورت کلی از وقتی که رئیس جمهور ایالات متحده از توافق برجام خارج شد حجم تبادل و گردش مالی بین‌المللی، پولی و مالی کشور بسیار کاهش داشته و عملاً قبل از خروج آمریکا از برجام نیز راه‌های بسیار باریکی برای تبادل مالی وجود داشت.

رضایی عنوان کرد: ولی هیچ یک از دلایل مطروحه موجب نمی‌شود که نسبت به ورود به لیست FATF بی‌تفاوت باشیم. آنچه که معلوم است، خبرگزاری‌ها و اهالی رسانه باید از موافقان و مخالفان این طرح که منجربه ورود ایران به لیست سیاه شده، مطالبه کنند و طرح مسئله را نزد آنها ببرند. متخصصان و اساتید اقتصادی آثار، مزایا و معایب چنین طرحی را قبل از تصویب ارائه داده بودند.

وی با اشاره به تبعات ادامه‌دار لیست سیاه FATF در اقصاد بین‌المللی ایران، تصریح کرد: تاکنون کشورهای معدودی در خط مبادلات مالی کشور حضور داشتند ولی از این پس شاید همین ارتباطات نیز از بین برود و حداقل هزینه‌های روابط اقتصاد بین‌المللی برای کشور نیز افزایش پیدا می‌کند.

استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درخصوص التهابات بازار ارز و طلا تشریح کرد: قطعاً افزایش نرخ‌ها و التهابات بازار همگی ناشی از ورود ایران به لیست سیاه FATF نیست، بدیهی است که نقدینگی که در دوسال اخیر به اقتصاد ایران وارد شده در یک نقطه‌ای اثر خود را می‌گذارد. بانک مرکزی ایران پیش از این اوراقی را عرضه کرده بود که در اسفند ماه سال جاری سر رسید آنها فرا رسیده و این خود به‌تنهایی یکی از دلایل عدم پایداری بازار است.

رضایی ادامه داد: دولت در سال‌های گذشته آثار شبه نقدینگی‌ها را فقط به تأخیر انداخته است که به‌هرحال این شبه نقدینگی‌ها در مقطعی نقطه اثر خود را در اقتصاد عمومی جامعه نشان می‌دهد. همه نظریه‌های تسکین بخشی که در این چند سال برای اقتصاد کشور تجویز شده، در این روزها ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی تأمین مالی‌های انتهای سال و نقص‌های بودجه را از دیگر دلایل التهابات بازار دانست و خاطرنشان کرد: هرچقدر که پول از سیستم بانکی آزاد می‌شود و به‌سمت بازارهای طلا و ارز روانه می‌شود و فضای دلالی را مساعدتر می‌کند، التهابات را در بازار افزایش می‌دهد. سردرگمی مردم در مدیریت سرمایه و پول‌های سرگردان نیز از دیگر دلایل به‌شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه سازمان سمت بیان کرد: اثر روانی ورود ایران به لیست سیاه FATF نیز به التهابات بازار دامن می‌زند و گرایش‌ها و مردم را به‌سمت کالاهایی با قدرت نقدشوندگی بالا هدایت می‌کند. با این تفاسیر چنین رخدادی دربرگیرند آثار و موقت و آثار دائمی است. نحوه مدیریت مالی مریض در بخش خصوصی و دولتی یکی از آثار دائمی این قائله به‌شمار می‌رود و مدیریت نرخ ارز را روز به روز سخت‌تر می‌کند.

رضایی عنوان کرد: اثرات روانی ورود ایران به لیست سیاه FATF گذرا پیش‌بینی می‌شود و بعد از مدت کوتاهی اثرات آن از بازار میرا خواهد شد و انتظار نمی‌رود که تا مدت زمان بالایی در نرخ ارز اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061930

وب گردی

وب گردی