هیأت‌های اندیشه ورز تعالی علوم انسانی و متعالی کردن جامعه را هدف قرار داده اند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه هیأت های اندیشه ورز تعالی علوم انسانی و متعالی کردن جامعه را هدف قرار داده اند، گفت: علوم انسانی و هنر، علومی کارآمد هستند که می تواند در همه جوانب و ابعاد زندگی اجتماعی و مردمی ایفاگر نقش بوده و موجب تعالی و رشد جامعه شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بوشهر، اسماعیل عبدالهی دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در جلسه هیأت اندیشه ورز این استان که با حضور علیرضا گلشنی معاون مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه جلسات این هیأت در استان بوشهر به صورت منظم تشکیل و متناسب با آیین نامه اجرایی، دستور کارهای مناسبی به عنوان محور مورد بحث قرار گرفته است، یادآور شد: هیأت اندیشه ورز یک ساختار وزین متناسب با شأن و ظرفیت علوم انسانی است که با تمهید مقدمات، آماده سازی، نهادینه سازی و برنامه ریزی هدفمند در چارچوب افق هایی که هم در اسناد بالادستی و هم آیین نامه اجرایی این هیأت که متأثر از این اسناد است و در مأموریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی نیز به آن تأکید شده است، می تواند اقدامات اثرگذاری را منجر شود.

عبدالهی با اشاره به اینکه علوم انسانی با سیاست و اجتماع رابطه مستقیم و نزدیکی دارد، توضیح داد: بسیاری از نظریات و مکاتبی که در جهان وجود داشته و باعث پیدایش ساختارهای جدید در حوزه جهانی و کشورهای پیشرفته شده است، متأثر از اندیشه ها و نظریاتی است که در حوزه علوم انسانی مطرح و تدریس می شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه ارتباط میان علوم انسانی با حاکمیت در بسیاری از کشورها بسیار جدی است، عنوان کرد: بسیاری از سیاستمداران و هیأت های حاکمه جهان معاصر پیش از ورود به مسئولیت و حتی اتخاذ تصمیمات کلان، راهبردهایی که در اتاق فکرهایی که عمدتاٌ توسط صاحب نظران علوم انسانی به ویژه در حوزه علوم سیاسی، حقوق، علوم اجتماعی و برنامه ریزی اتخاذ شده است را بیان و اجرایی می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه کار در حوزه علوم انسانی یک نیاز جدی برای جامعه و کشور است که دانشگاه ها باید بیشتر در این زمینه فعال شوند، تشریح کرد: دانشگاه های کشور بیشتر به دنبال پیوند زدن و ارتباط علوم فنی و علوم پایه با صنعت و جامعه هستند چرا که اکثریت مشکلات را زاییده مسائل اقتصادی می دانند و این درحالی است که تجربیات نشان داده که تا زمانی که راهبرد لازم متناسب با اندیشه هایی که منبعث از علوم انسانی و هنر بوده و در متن و بطن جامعه و فرهنگ جریان پیدا می کند، برقرار نشود، در هیچ امری توفیقی حاصل نخواهد شد.

وی اعتقاد و باورمندی را شاه بیت کلی آیین نامه هیأت اندیشه ورز برشمرد و عنوان کرد: باید باور داشت علوم انسانی و هنر، علومی کارآمد هستند که می تواند در همه جوانب و ابعاد زندگی اجتماعی و مردمی ایفاگر نقش بوده و موجب تعالی و رشد جامعه شود.

عبدالهی علوم انسانی را بازیگر اصلی در روابط اجتماعی دانست و اذعان کرد: باید به این رشته و متخصصان این حوزه اعتبار و هویت بخشید و مهمترین ملزومات آن، اعتقاد به وجود توانمندی لازم در علوم انسانی و صاحب نظران آن برای تحول و حرکت است.

دبیر هیأت امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه باید مفهوم سازی و انسجام علمی برای جلوگیری از تفرقه علمی در رشته های علوم انسانی انجام گیرد، خاطرنشان کرد: با اولویت بندی و عملیاتی شدن مصوبات هیأت های اندیشه ورز در چارچوب برنامه ها و اقدامات پیش بینی شده در سند بودجه دانشگاه و مأموریت ها و رسالت های دانشگاه که به این حوزه محول شده است، هیأت های اندیشه ورز استانی می توانند منشأ خیر و اثر شوند.

وی ادامه داد: قطعاٌ اثرگذاری در حوزه فاخر علوم انسانی به یک باره میسر نخواهد شد و آنچه که مهم است، شروع صحیح و با برنامه در افق های زمانی مشخص برای ایجاد تحول است.

عبدالهی با بیان اینکه باید برای گشودن مسیر توسعه علوم انسانی، این علوم را روزآمد کرد و در بطن جامعه گسترش داد، اشاره کرد: ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی زمینه ای ارزشمند در این خصوص هستند.

وی افزود: اگر برنامه های اثرگذاری ارائه و دنبال شود، از یک سو آینده علوم انسانی تضمین خواهد شد و از سوی دیگر مردم متقاعد خواهند شد که کارآمدی در این رشته ها و متخصصان این حوزه وجود داشته و برای رفع مسائل خود در زمینه های سیاسی، حقوقی، اجتماعی، روانی و فرهنگی به این حوزه مراجعه خواهند کرد.

دبیر هیأت امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه آسیب های اجتماعی بحث جدی در جامعه است که حوزه علوم انسانی می تواند و باید در این زمینه ورود کند، توضیح داد: نباید مسائل اجتماعی و آسیب های آن لاینحل بماند. هیأت های اندیشه ورز که تعالی علوم انسانی و متعالی کردن جامعه را هدف قرار داده اند، باید فعالیت خود را معطوف به مشکلات جامعه و گره های روابط اجتماعی کند. در این صورت است که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه مردمی و انقلابی مأموریت خود را دنبال کرده و به سرانجام می رساند.

برگزاری 9 جلسه هیأت اندیشه ورز استان بوشهر

عباس عاشوری نژاد رئیس هیأت اندیشه ورز استان بوشهر نیز در این جلسه با تشریح فعالیت ها و کارکرد این هیأت گفت: از ابتدا تشکیل هیأت اندیشه ورز استان بوشهر تاکنون، این هیأت 9 جلسه تشکیل داده که مصوبات آن به سازمان ارائه شده است.

رئیس هیأت اندیشه ورز استان بوشهر با اشاره به استقلال در فعالیت های این هیأت، تصریح کرد: این مستقل بودن به معنای تقابل با هیأت رئیسه دانشگاه نبوده بلکه در عین همدلی، همراهی و ارتباط با مسئولان دانشگاه، مسائل جداگانه بررسی و مورد بحث قرار گرفته است.

عاشوری نژاد بررسی معضلات چاپ مجلات دانشگاهی و تألیف کتب در کنار بررسی نقش دانشگاه آزاد اسلامی در مناسبات علمی را از مهمترین مسائل مورد بحث در هیأت اندیشه ورز استان بوشهر برشمرد و گفت: چاپ 2 مجله در حوزه علوم رفتاری و معماری و هنر در برنامه قرار داشته و خوشبختانه باید اذعان کرد دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در مباحث فرهنگی، هنر و اجتماعی استان در قیاس با دیگر دانشگاه بسیار پر رنگ بوده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1061979

وب گردی

وب گردی